Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź-Widzew wyremontowany ale perony straszą

Piotr Brzózka
Widzew wita nas sfatygowaną kładką i kupą piachu
Widzew wita nas sfatygowaną kładką i kupą piachu Grzegorz Gałasiński
Po zamknięciu Fabrycznego, pasażerów miał przejąć elegancki, zadaszony dworzec na Widzewie . Sam budynek już wyremontowano, ale łyse perony i sfatygowana kładka nad nimi jeszcze długo będą wizytówką Łodzi.

To możliwe tylko w Polsce. Dopiero wiosną 2011 roku ruszy przebudowa peronów na stacji Łódź Widzew. Dokładnie w tym samym czasie dworzec przejmie ruch z zamykanego Dworca Fabrycznego. Koparki zaczną więc lawirować w tłumie pasażerów, gdy stacja stanie się kolejowym centrum Łodzi.

Dlaczego tych prac nie wykonano równolegle z remontem budynku dworca? Bo dwie kolejowe spółki nie skoordynowały inwestycji. Bałagan, jaki się tam zacznie wiosną, może być niewyobrażalny.
Wizualizacje nowego widzewskiego dworca są oszałamiające, przynajmniej dla tych, którzy mieli wątpliwą przyjemność korzystania ze zdewastowanej stacji. Część prac już wykonano. Budynek odmalowano na gustowny jasny kolor, odremontowano jego wnętrze. Na zewnątrz kolejarze i gmina Łódź wybudowali parkingi, są przystanki autobusowe, zatoczki, postój taksówek. 15 października dworzec ma być oddany do użytku, czeka jeszcze na ostatnie zezwolenia.

Problem w tym, że dworzec w stanie obecnym to uboga wersja tego, co na Widzewie miało być. Przebudowane miały zostać perony, a szpetną kładkę nad torowiskiem miało zastąpić eleganckie przejście podziemne z windami dla niepełnosprawnych. Nad całością - dach. Stan na dziś? Perony nieruszone, a w kładce zalano betonem największe dziury. Czasem ktoś zawiesza zafoliowane ogłoszenie: ''Jesteś niepełnosprawny, pomożemy ci przejść''. Nad peronem nr 1, z którego odjeżdżają pociągi do Warszawy, nie ma nawet wiaty chroniącej przed deszczem. Perony wyglądają jak na prowincjonalnej stacyjce, a nie na dworcu aspirującym do miana głównego w 700-tysięcznym mieście.

Modernizację budynku dworca wykonała spółka PKP SA. Ale remontem peronów zajmie się inna kolejowa spółka: PKP PLK.

- Za kilka dni zostanie rozpisany przetarg na modernizację peronów i budowę podziemnego przejścia pod nimi. Rozpoczęcie robót planujemy na przełom marca i kwietnia 2011 r. - mówi Katarzyna Pełka z PKP PLK.

Tymczasem 1 marca Widzew przejmie funkcje Łodzi Fabrycznej. Właśnie wtedy główny łódzki dworzec ma zostać zamknięty, potem zburzony, a w jego miejscu budowany będzie gigantyczny węzeł komunikacyjny - sama stacja zostanie schowana pod ziemią. Czy marzec to dobry moment, żeby zaczynać inwestycję na Widzewie?

- To nie powinno kolidować, budowa będzie się odbywała etapami - zapewnia Katarzyna Pełka.

Tłumaczy, że remont peronów na Widzewie jest częścią większej inwestycji, czyli modernizacji linii kolejowej między Łodzią i Warszawą, której początek zaplanowano właśnie na 2011 rok.

Andrzej Dudziński, rzecznik PKP SA potwierdza, że terminy związane z zamknięciem Łodzi Fabrycznej nie zmieniły się i zgadza się, że rozpoczęcie remontu na Widzewie utrudni życie pasażerom.

- Ale to już pytania nie do mnie, PKP PLK to odrębna spółka - stwierdza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki