Egzamin gimnazjalny 2018. Wyniki w województwie łódzkim trochę słabsze niż ogólnopolskie

Maciej Kałach
Maciej Kałach
Egzamin gimnazjalny w województwie łódzkim w dniach 18-20 kwietnia zdawało prawie 21 tys. trzecioklasistów - w tym w Gimnazjum nr 34 w Łodzi.
Egzamin gimnazjalny w województwie łódzkim w dniach 18-20 kwietnia zdawało prawie 21 tys. trzecioklasistów - w tym w Gimnazjum nr 34 w Łodzi. Grzegorz Gałasiński
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi oraz Centralna KE w Warszawie podały w piątek (15 czerwca) wyniki państwowego egzaminu gimnazjalnego, przeprowadzonego w dniach 18-20 kwietnia 2018 roku.

Sprawdzian ma dla trzecioklasistów ogromne znaczenie, ponieważ decyduje o tym, czy dostaną się oni do dobrych liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych (jednak, z drugiej strony, warunkiem zaliczenia było samo podejście do kwietniowych testów). Podane wczoraj wyniki pozwalają także porównać wiedzę nastolatków z naszego regionu ze średnią ogólnopolską.

18 kwietnia uczniowie zdawali część humanistyczną. Średnia z testu z historii i wiedzy o społeczeństwa to w województwie łódzkim 58 proc. z możliwych do zdobycia punktów (ogólnopolska - 59 proc.). Przeciętny trzecioklasista w naszym regionie napisał test z języka polskiego na 67 proc. (w kraju - na 68 proc.).

Z historii najtrudniejsze okazało się zadanie polegające na rozpoznaniu, jako bohatera przytoczonego tekstu, św. Wojciecha, co umożliwiało wskazanie -z pośród kilku opcji - że jego wyprawa do Prus odbyła się między chrztem Polski a zjazdem w Gnieźnie (tylko jedna trzecia dobrych odpowiedzi).

Egzaminy naszej młodzieży sprawdzili współpracownicy OKE (najczęściej nauczyciele szkół w regionie, zgromadzeni na weekendowych zebraniach w wyznaczonych placówkach). Dzięki części z nich wiemy, jak spisała się młodzież układając charakterystykę, której temat znalazł się na końcu arkusza z polskiego (o bohaterze literackim kierującym się najważniejszą dla siebie wartością przy dokonywaniu życiowego wyboru). Trzecioklasiści najczęściej powoływali się na bohaterów „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamińskiego - często błędnie pisząc, że akcja książki dotyczy któregoś z powstań: warszawskiego, czy nawet styczniowego albo listopadowego.

19 kwietnia odbyły się sprawdziany z części ścisłej. Z przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka i geografia) gimnazjaliści z Łódzkiego uzyskali średnią 56 proc. - identyczną jako ogólnokrajowa. Wynik w naszym województwie pokrył się z przeciętną w kraju także z matematyki (52 proc.).

20 kwietnia był dniem przeznaczonym na testy z języków obcych na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Najczęściej wybieranym językiem, jak co roku, okazał się angielski. Średnia z „podstawy” (punkty z „rozszerzenia” nie liczą w naborze do szkół ponadgimnazjalnych) w regionie to 67 proc. - zaś ogólnopolska: 68 proc.
W wynikach udostępnionych przez łódzką OKE zwraca uwagę ogromna rozpiętość w umiejętnościach posługiwania się angielskim między Łodzią, a szkołami ze wsi (odpowiednio: 73 i 62 proc.).

Ogółem egzamin gimnazjalny w województwie łódzkim zdawało prawie 21 tys. trzecioklasistów. Był to przedostatni taki sprawdzian w ich historii, bo w 2019 r. wygaszane gimnazja opuszczą ostatni absolwenci. Następnej wiosny odbędzie się także pierwszy egzamin ósmoklasisty (dla młodzieży, którą rządowa reforma edukacji pozostawiła w przedłużonej podstawówce, zamiast skierować ich do gimnazjum).

Przeczytaj także: Przeciek na egzaminie z języka polskiego. Policja prosi Twittera o ujawnienie właściciela podejrzanego konta

Wciąż czekają na swoje wyniki maturzyści - ich ogłoszenie 3 lipca.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Belfer
Dopóki 'szanowny rodzicu' nie poprosisz swojej pociechy, o to, aby chociaż nie przeszkadzała innym uczniom w zdobywaniu wiedzy, albo zmusisz ją do nauki (nauczyciel nie żadnych narzędzi, aby to uczynić), nie wypowiadaj się na jakikolwiek temat związany z oświatą. 'Komiksy'. mówisz ... - chyba coś w tym jest. Ale ja znam odpowiedź - one są po prostu przystosowane do poziomu intelektualnego twojego dziecka. Cóż, genetyki nie oszukasz - z ... piasku bata nie ukręcisz.
L
Lee-van-dowsky
Nie p.i.e.r.d.o.l bo w d.u.p.i.e byłaś ch.u.j.a widziałaś :D
ł
łodzianka
z pośród kilku opcji pisze się spośród ...ech
R
Rodzic
...w Polsce i o zaangażowaniu nauczycieli.Obecny system nauczania jak i podręczniki,delikatnie mówiąc,o kant d..py...W podręcznikach jest przerost formy nad treścią.Masa bezużytecznej wiedzy,która robi wodę z mózgów dzieciakom, a mało konkretnej i przydatnej.Poza tym podręczniki już nie wyglądają jak podręczniki a jak komiksy dla małych dzieci lub dla idiotów.Nauczyciele w gimnazjach to już w ogóle nieporozumienie.Odbębniają godziny i mają gdzieś,to z jaką wiedzą wypuszczą dzieciaki ze szkoły,ale ciągle jojczą,że albo za dużo pracy,albo za małe pieniądze.Do kopalni niech idą tyrać,zobaczą wtedy jak wygląda prawdziwie ciężka praca,bez dwumiesięcznych wakacji,ferii i innych wolnych dni z różnych okazji.
Dodaj ogłoszenie