Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny. Najgorzej poszła matematyka i przyroda

Katarzyna Chmielewska
Najwięcej problemów na egzaminie gimnazjalnym sprawił blok matematyczno-przyrodniczy
Najwięcej problemów na egzaminie gimnazjalnym sprawił blok matematyczno-przyrodniczy Grzegorz Gałasiński/archiwum
Znamy już wyniki egzaminu gimnazjalnego. Blok z historii i wiedzy o społeczeństwie gimnazjaliści w woj. łódzkim zaliczyli średnio na 61 proc., a język polski na 65 proc. Z języka angielskiego na poziomie podstawowym uzyskali średnio 63,17 proc. punktów. Gorzej im poszło na poziomie rozszerzonym - 46,24 proc. Najwięcej problemów sprawił łódzkim gimnazjalistom egzamin matematyczno-przyrodniczy. Blok matematyczny napisali średnio na 48 proc., a przyrodę na 49,3 proc.

- Wyniki są satysfakcjonujące - mówi Danuta Zakrzewska, dyrektorka Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi. - Na pewno więcej uwagi trzeba będzie poświęcić matematyce i językom obcym na poziomie rozszerzonym - zastrzega Zakrzewska.

Tegoroczny egzamin przeprowadzony był na nowych zasadach. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W części matematyczno-przyrodniczej zestaw z zadaniami matematycznymi oraz zestaw z przedmiotów przyrodniczych, czyli biologii, chemii, fizyki i geografii. W trzeciej części egzaminu uczniowie zdawali język nowożytny na poziomie podstawowym lub podstawowym i rozszerzonym.

Według autorów zmian, nowa forma sprawdzania wiedzy ma być mniej rutynowa i zmuszać uczniów do myślenia, a nie tylko odtwarzania definicji i dat. Egzamin obnażył braki z przedmiotów ścisłych. Problemem były doświadczenia chemiczne i działania na potęgach. W teście humanistycznym najwięcej trudności sprawiło uczniom formułowanie wypowiedzi ustnej.

Spośród uczniów szkół publicznych w Łodzi na teście humanistycznym najlepiej wypadli uczniowie z gimnazjów nr: 29, 1, 22, 15, 18 i 14. Lepsi byli tylko gimnazjaliści ze szkół niepublicznych i ze szkoły muzycznej II stopnia przy ul. Sosnowej. Z matematyki i przyrody w Łodzi najlepsi byli uczniowie z gimnazjów nr: 15, 18, 17, 21 i 26. Nieco lepsi znów okazali się uczniowie z gimnazjów niepublicznych. W przypadku egzaminu z języka angielskiego wyróżniają się gimnazja nr: 15, 18, 22, 1 i 29.

Jaka jest recepta na sukces? Ilona Bulska, dyrektorka Gimnazjum nr 18, które osiągnęło bardzo dobre wyniki, mówi, że grunt to systematyczność. - Przyznaję, że mamy wymagającą kadrę, organizujemy egzaminy próbne, by oswoić uczniów z egzaminem. Mamy dodatkowe zajęcia przygotowujące do egzaminów. I to daje efekty. W tym roku mamy również czterech laureatów konkursów z przedmiotów ścisłych.

Zofia Franek, dyrektorka Gimnazjum nr 15 w Łodzi, dodaje: - Można uzyskać dobre efekty w nauczaniu przedmiotów ścisłych i humanistycznych. Dzieci w tym wieku są bardzo chłonne i jeszcze nie specjalizują się tak wyraźnie. Jeśli się je odpowiednio zachęci, będą osiągać sukcesy w każdej dziedzinie, bo dopiero szukają swojej drogi. Moją receptą na sukces jest doskonała rada pedagogiczna. To nauczyciele pełni pasji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki