Próbny egzamin ósmoklasisty
W poniedziałek rozpoczyna się próbny sprawdzian ósmoklasisty, który Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) w Warszawie przygotowała jako propozycję w ramach obowiązkowego obecnie e-nauczania.
>>> Czytaj więcej na kolejnym slajdzie >>>
W poniedziałek (30 marca) rozpoczyna się próbny sprawdzian ósmoklasisty, który Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) w Warszawie przygotowała jako propozycję w ramach obowiązkowego obecnie e-nauczania. W „prawdziwym” egzaminie weźmie udział około 20 tysięcy uczniów najstarszych klas podstawówek z województwa łódzkiego – jego termin to 21-23 kwietnia. Według komunikatów rządu z tygodnia poprzedzającego ogólnopolską próbę, mimo epidemii koronawirusa, właściwa data sprawdzianu pozostaje niezmieniona.
W ramach próbnego egzaminu ósmoklasisty w poniedziałek uczniowie zasiądą do arkusza z języka polskiego. Ten z „prawdziwego” sprawdzianu w 2019 r. zawierał m.in. polecenie napisania opowiadania na podstawie fragmentu „Małego Księcia” autorstwa Antoine’a de Saint-Exupéry’ego lub rozprawki rozstrzygającej, czy w przyjaźni należy kierować się sercem czy rozumem.
We wtorek (31 marca) matematyka, w środę (1 kwietnia) – test z języka obcego (w przypadku zdecydowanej większości uczniów jest to angielski).
„Prawdziwy” egzamin zadecyduje, czy absolwent podstawówki po wakacjach trafi do wybranego przez siebie liceum ogólnokształcącego, technikum lub branżówki – z uwzględnieniem w naborze także ocen na końcowym świadectwie oraz wymienionych w nim osiągnięć w konkursach przedmiotowych, artystycznych czy w sporcie. Jak informowaliśmy wcześniej, w Łodzi są już dyrektorzy opowiadający się – wyjątkowo, w tym roku – za przeprowadzeniem w ramach rekrutacji do szkół ponadpodstawowych jedynie konkursu świadectw: bez egzaminu. Z drugiej strony, jeśli ósmoklasiście brak ambicji – i obojętne mu do jakiej szkoły trafi po podstawówce – warunkiem jej ukończenia jest zaledwie podejście do „prawdziwego” egzaminu na jego trzech obowiązkowych częściach. Zalicza nawet zero punktów.
Udział w rozpoczynającej się dziś próbie jest dla szkół dobrowolny. CKE zastrzega, że odpowiedzialność za samodzielność rozwiązywanie arkuszy spoczywa po stronie uczniów.
Zresztą punkty uzyskane z takiej próby (nawet gdyby prowadzona była w szkole) i tak nie powinny być przeliczane na oceny wpisywane do dziennika (pod zeszłego koniec roku zdecydowanie przestrzegali przed tym nauczycieli urzędnicy Kuratorium Oświaty w Łodzi).
Według instrukcji CKE, uczniowie po ściągnięciu arkuszy do próby (zaś w środę także plików dźwiękowych do zadań na rozumienie języka obcego ze słuchu) z witryny internetowej jej organizatora mają pracować nad odpowiedziami np. w nowym pliku edytora tekstu. Mogą to zrobić również na zwykłej kartce papieru, a jej zdjęcie przesłać potem na adres poczty elektronicznej nauczyciela. Ten otrzyma z CKE wskazówki do oceniania arkusza.
Jeśli uczeń nie ma w domu internetu powinien ustalić ze swoją podstawówką sposób odebrania wydrukowanych w niej arkuszy.
>>> Czytaj dalej na kolejnym slajdzie >>>
Egzamin ósmoklasisty pojawił się w systemie edukacji w 2019 r. – w związku z kończeniem podstawówek przez pierwszy rocznik po reformie Anny Zalewskiej, ówczesnej minister edukacji. Debiut nowego sprawdzianu przypadł w środku strajku w oświacie, kierowanego przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Egzamin udało się przeprowadzić dzięki zastępcom strajkujących nauczycieli, czyli osobom z uprawnieniami pedagogicznymi, wyszukanym przy pomocy samorządów i kuratorium oświaty. Byli to np. emeryci, urzędnicy i strażnicy miejscy. Podobna atmosfera towarzyszyła tydzień wcześniej ostatniemu w historii egzaminowi gimnazjalnemu (w 2019 r. mieliśmy w szkołach tzw. podwójny rocznik). Do matur sytuacja się unormowała.
Jaka plaga będzie towarzyszyła egzaminowi ósmoklasisty za rok?