Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"EkSoc StartUP! to świetna okazja dla studentów, adresowana do tej grupy". O swoim udziale w konkursie opowiada laureat poprzedniej edycji

Maciej Kałach
Maciej Kałach
Sebastian Górecki
Sebastian Górecki materiały startupu Inteligentne Ule
Z Sebastianem Góreckim, założycielem startupu Inteligentne Ule, który zwyciężył w drugiej edycji konkursu EkSoc StartUP!, rozmawia Maciej Kałach. Trwa nabór do jego trzeciej edycji. Studenci i doktoranci wszystkich uczelni z województwa łódzkiego, pojedynczo lub w zespołach do pięciu osób, mogą do 31 stycznia opisać swój pomysł na biznes, używając do 500 słów, w formularzu ze strony internetowej konkursu (www.eksocstartup.uni.lodz.pl). Dziesięć najbardziej innowacyjnych pomysłów przejdzie do finału. Nagroda główna to 25 tys. zł. Konkurs organizuje Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego, we współpracy z Radą Biznesu, działającą przy EkSocu oraz z licznymi partnerami biznesowymi.

Maciej Kałach: Czym są Inteligentne Ule?

Sebastian Górecki: To startup, który oficjalnie ma już rok, choć pomysł jest sprzed dwóch lat. Tworzymy w nim elektronikę instalowaną w ulu, która przesyła dane pomiarowe do "chmury". Następnie dane są analizowane. Na ich podstawie pszczelarz jest powiadomiony np. o rójce w ulu – już z dwutygodniowym wyprzedzeniem – albo gdy doszło do rabunku czy kradzieży ula. Nasz zespół to inżynierowie Politechniki Łódzkiej, Wydziału Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki, gdzie jestem obecnie doktorantem.

Co to jest rabunek ula?

Jedna z anomalii: gdy "obce" pszczoły rabują ul. Nasz system posiada też detektor wandalizmu. Niestety, pasieki często niszczone są przez ludzi. Inteligentne Ule powiadamiają pszczelarza, gdy np. ul jest przewrócony.

Na jakim etapie znajdował się projekt Inteligentne Ule, gdy ten pomysł był zgłaszany do poprzedniej edycji EkSoc StartUP!?

Dopiero tworzyliśmy nasz zespół. Mieliśmy prototyp urządzenia. Bardzo intensywnie rozwijaliśmy ten prototyp – w garażu w czasie miesięcy po naborze, który przyniósł nam awans do finału EkSoc StartUP! Czas pandemii służył spędzaniu w garażu długich godzin. Przed galą finałową konkursu sprzedaliśmy już pierwsze urządzenie.

Co Inteligentnym Ulom dał udział w EkSoc StartUP!?

Jesteśmy inżynierami, także zawsze pilnie słuchamy rad ze strony praktyków biznesu, a tych nie brakowało podczas szkoleń i warsztatów, zaoferowanych finalistom konkursu. Sposoby na uzyskiwanie przychodów w firmie czy na dojście do klienta cały czas się zmieniają, zatem warto poznawać je z pierwszej ręki. EkSoc StartUP! to z punktu widzenia studentów świetna okazja, bo ten konkurs jest adresowany właśnie do tej grupy. Odpada zatem konkurencja ze strony projektów w bardziej zaawansowanym stadium rozwoju, bywa, że już ze sporym kapitałem, które często kwalifikują się do finałów innych konkursów startupowych.

A w jakim stadium są teraz Inteligentne Ule?

Milionów jeszcze nie przynoszą, ale dzięki Inteligentnym Ulom jesteśmy w stanie się utrzymać. Sprzedajemy nasze urządzenia na rynku polskim i chcemy wejść na rynek europejski – jeszcze w tym roku. Jednak najpierw musimy zmierzyć się z wyzwaniami technologicznymi, np. z innymi pasmami przesyłania danych poza Polską. Natomiast badawczo współpracujemy np. z pszczelarzami w Argentynie. O postępach naszego startupu regularnie informujemy na stronie internetowej projektu.

Czytaj także wywiad z dr. hab. Tomaszem Dorożyńskim, prof. Uniwersytetu Łódzkiego, organizatorem konkursu EkSoc StartUP!

Jak przygotować dobry projekt na konkurs? Rady Łukasza Koprowskiego z PwC w Łodzi

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki