reklama

Elektryczny autobus Solarisa zyskał potężnego partnera

Zbigniew Biskupski AIPZaktualizowano 
Maciej Gapiński
Grupa Enea S.A. została kolejnym członkiem klastra „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”. Dzięki współpracy firm z sektora motoryzacji oraz energetyki przyspieszą prace badawczo-rozwojowe oraz wdrożeniowe w zakresie e-mobilności, w tym związane z "tankowaniem" e-autobusów.

Klaster „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności” został utworzony z inicjatywy firmy Solaris w listopadzie ubiegłego roku.
Do współpracy przystąpiły takie firmy, jak: EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Medcom, Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL, SKB Drive Tech oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris. Teraz do tego grona dołączyła Grupa Enea, która jest wiceliderem polskiego rynku energetycznego.

- Liczymy na to, że dzięki nowemu partnerowi nasze projekty badawczo-rozwojowe i prace wdrożeniowe przyspieszą.

Dzięki współpracy z firmą wytwarzająca i dystrybuującą energię elektryczną zyskujemy nowe możliwości, m.in. w zakresie testowania autobusów elektrycznych jak również możliwości ich ładowania – mówi dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A.

Firma Solaris do tej pory sprzedała już ponad 120 autobusów elektrycznych, które jeżdżą m.in. w: Austrii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Szwecji i w Polsce. W roku 2017 autobus elektryczny marki Solaris został wybrany najlepszym autobusem roku w prestiżowym międzynarodowym konkursie „Bus of the Year”.

- Zaangażowanie w rozwój elektromobilności jest jednym z naszych głównych celów strategicznych, a innowacyjne rozwiązania z tym związane mają stanowić podstawę budowania potencjału i pozycji Grupy w średnio i długoterminowej perspektywie. Jako wicelider polskiego rynku produkcji energii elektrycznej widzimy w rozwoju elektromobilności wielką szansę. Dołączając do grona uczelni, jednostek naukowych i przedsiębiorstw, będziemy chcieli wykorzystać naszą wiedzę, doświadczenie i pomysły, które przyczynią się do wspólnego wypracowania innowacyjnych rozwiązań technicznych w tym obszarze – powiedział Mirosław Kowalik, prezes Enei.

Celem klastra jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce. Prace rozwojowe dotyczą w szczególności: opracowania dedykowanej konstrukcji autobusu miejskiego dla pojazdów elektrycznych, zarządzania energią w celu poprawy operacyjności pojazdów elektrycznych, poprawy parametrów technicznych napędów elektrycznych oraz magazynów energii, opracowania innowacyjnych metod ładowania baterii, wypracowania nowych standardów w obszarze kształcenia kadr inżynierskich w zakresie e-mobility. Dzięki dołączeniu Enei, klaster będzie mógł także wypracować systemowe rozwiązania w zakresie powstawania infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

Członkowie klastra nie wykluczają możliwości dołączenia do niego innych firm działających w obszarze e-mobilności.

Obejrzyj wideo:

Brexit na pewno zachwieje polskim eksportem? Dlaczego, wyjaśnia ekspert

Wideo

Materiał oryginalny: Elektryczny autobus Solarisa zyskał potężnego partnera - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pinokio

Ołowiowe akumulatory ?? Człowieku, aleś opóźniony...

M
Modern12

Czyli 2-3 tony różnicy w autobusie jak podajesz są problemem, ale budowa infrastruktury burzacej cały lad w ruchu miejskim i wywracajacy go do góry nogami jest w porządku?

G
Gość

Autobus elektryczny - mimo lżejszego silnika niż spalinowy i braku skrzyni biegów - jest cięższy o 2-3 tony od spalinowego, z uwagi na konieczność zastosowania akumulatorów, które są bardzo ciężkie (ołów). 3 tony to ciężar 40 pasażerów!!! Ma mniejszy zasięg, mniejszą Vmax. Lepiej, by jeździły spalinowe, ale koniecznie Euro-6 i dla ekologicznej eksploatacji autobus (spalinowy) powinien mieć wyeliminowane zatrzymania niezwiązane z wymianą pasażerów (wyeliminowane czerwone światła - autobus powinien sobie sam generować zielone, lub mieć trasy bez sygnalizacji - najlepsze byłyby miejskie autostrady autobusowe), jeździć szybciej niż oficjalnie dozwolone na obszarze zabudowanym 50 km/h (autobus - spalinowy - najmniej zużywa paliwa i najmniej emituje spalin przy szybkości 70 km/h) i mieć prawo do trąbienia na pieszych i rowerzystów. To nie tramwaj powinien mieć pierwszeństwo, lecz autobus (spalinowy), poniewaz tramwaj - jako elektryczny -hamując zwraca prąd do sieci, podczas gdy autobus od hamowania i ruszania co krok marnuje dużo paliwa. Nie ma jak Diesel, ale ekologicznie eksploatowany, czyli szybka jazda i pierwszeństwo przejazdu (autobus miejski powinien mieć obowiązek ustępowania pierwszeństwa tylko KARETKOM POGOTOWIA).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3