Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

E-podręczniki do matematyki dla IV klasy podstawówki i I klasy LO

Paweł Patora
Piotr Krzyżanowski
Uczniowie, którzy 1 września zaczęli naukę w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej, albo w czwartej klasie szkoły podstawowej, mogą uczyć się matematyki z wirtualnego podręcznika, dostępnego już teraz w internecie na stronie www.epodreczniki.pl. Kształcenie w tej formie będą mogli kontynuować także w latach następnych, gdyż wtedy będą gotowe e-podręczniki do matematyki dla pozostałych klas.

To prawdziwy przełom w uczeniu się matematyki. Przedmiot ten, będący od niepamiętnych czasów postrachem wielu uczniów, dzięki nowej formie przekazywania treści programowych, staje się interesujący, a nawet fascynujący dla wszystkich.

Kolejne pojęcia matematyczne e-podręcznik wprowadza nie poprzez sformułowanie ich definicji, ale podając przykłady z życia codziennego. Definicja pojawia się wtedy, gdy uczeń, dzięki multimedialnemu podprowadzeniu, zrozumie istotę danego pojęcia.

Oto np. przed podaniem określenia funkcji, w e-podręczniku znajdujemy animację, która pozwala zobaczyć to, co każdy kierowca wielokrotnie widzi na stacji benzynowej, a mianowicie jak, przy ustalonej cenie paliwa, zmienia się koszt jego zakupu, w zależności od zatankowanej ilości. Podobnie można sprawdzić w e-podręczniku, jak zmienia się droga przebyta przez samochód poruszający się ze stałą prędkością, w miarę upływu czasu przejazdu.

Liczne animacje znacznie ułatwiają zrozumienie nawet skomplikowanych zależności matematycznych. Dla przykładu, widząc poruszający się w układzie współrzędnych wykres funkcji liniowej, możemy wyraźnie zobaczyć, w jaki sposób zmiana współczynników w równaniu tej funkcji wpływa na położenie jej wykresu.

Do tego dochodzą zadania interaktywne i generatorowe, w których uczeń może dowolnie zmieniać dane i natychmiast po otrzymaniu rozwiązania sprawdzać, czy jest ono poprawne.

- Uczniowie, którzy mają mniejsze możliwości w uczeniu się matematyki, podczas lekcji z e-podręcznikiem wspaniale się bawili i bardzo się angażowali. Byłam zaskoczona ich bardzo aktywną postawą - mówi Agnieszka Wolska, nauczycielka matematyki z Liceum Ogólnokształcącego w Łasku Kolumnie, które było jedną ze szkół testujących e-podręcznik w trakcie jego opracowywania.

Uczniowie, którzy nie mają problemów z matematyką, też chwalą sobie nową formę zdobywania wiedzy z tego przedmiotu.

- Dużo wygodniej jest uczyć się z komputera lub tabletu niż z papierowego podręcznika. Nauka z książek jest bardziej czasochłonna - mówi Mateusz Piotrowski z LO w Łasku Kolumnie. Jego szkolny kolega Bartosz Łubisz dodaje, że korzystając z e-podręcznika łatwiej jest wszystko zobrazować sobie i zrozumieć.

- Na przykład zamiast rysować kilka wykresów, wystarczy przesunąć suwak i już wszystko widzimy - mówi. - Jest to metoda lepsza od tradycyjnej, choćby dlatego, że e-podręczników nie trzeba nosić w tornistrach czy plecakach, a przy komputerach i tak spędzamy dużo czasu.
Istotnie, rzeczywistość wirtualna jest naturalnym środowiskiem młodych ludzi. Dlatego umożliwienie im nauki sposobami, dzięki którym wiedza jest dla nich najłatwiej przyswajalna, przy użyciu narzędzi najbardziej im znanych, to dzisiaj już konieczność.

- Przygotowując e-podręczniki, my tak naprawdę próbujemy tylko dostosować się do potrzeb dzisiejszej młodzieży; żeby uczniowie nie uznali, iż proponujemy im jakieś archaizmy. Chodzi o to, aby powiedzieli: dobrze, że przygotowali nam podręcznik, który umiemy czytać - mówi dr Jacek Stańdo z Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki Politechniki Łódzkiej, koordynator ds. merytorycznych projektu "E-podręczniki do kształcenia ogólnego", kierujący przygotowaniem wirtualnych podręczników do matematyki.

Dr Stańdo podkreśla, że już w tym roku szkolnym można prowadzić lekcje matematyki w oparciu o e-podręczniki w klasach, dla których takie podręczniki są gotowe. Jest to jednak duże wyzwanie dla nauczycieli, ponieważ nie ma jeszcze wspomagających materiałów metodycznych. Na pewno warto zalecić stosowanie już teraz e-podręcznika do uzupełnienia i wzbogacenia lekcji matematyki prowadzonych w o-parciu o podręcznik tradycyjny.

Ogromną zaletą e-podręczników jest możliwość dostosowania sposobu korzystania z nich do poziomu i zainteresowań uczniów oraz potrzeb i preferencji nauczycieli. Pracując z e-podręcznikiem można wielokrotnie wracać do wcześniej przerobionego materiału, łatwiejsze partie pominąć, wygenerować dowolną liczbę zadań określonego typu itd.

Dlatego podręcznik taki można stosować jako podstawowy w całym procesie kształcenia, ale też jako stanowiący podstawę poszczególnych lekcji, elementów lekcji lub prac domowych. W oparciu o e-podręczniki nauczyciele mogą też tworzyć autorskie wersje lekcji.

Dostępne w internecie e-podręczniki mają oczywiście charakter multimedialny. Można z nich korzystać na komputerach stacjonarnych, laptopach, smartfonach, tabletach i innych urządzeniach mobilnych. Są dostępne zarówno online, jak i offline. Można je także drukować, np. po pobraniu w formacie PDF. Oczywiście wersja drukowana, jako pozbawiona efektów multimedialnych (np. animacji), jest nieco uboższa.

Polska należy do światowych liderów edukacji opartej o wirtualne podręczniki. Nikt nie opracował jeszcze e-podręczników do matematyki. Dlatego łódzki zespół autorów takiego podręcznika już przygotowuje jego fragmenty w językach angielskim i francuskim, licząc na zainteresowanie za granicą. W opracowaniu są także fragmenty e-podręcznika w systemie 3-D, co bardzo ułatwi np. naukę stereometrii. Wystarczą okulary znane z projekcji filmów trójwymiarowych.
Projekt "E-podręczniki do kształcenia ogólnego" jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.

W ramach tego projektu powstała nowoczesna wirtualna platforma edukacyjna (www.epodreczniki.pl), która do 30 września przyszłego roku ma zawierać co najmniej 18 e-podręczników do różnych przedmiotów dla podstawówek, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, a także 2,5 tys. zasobów metodycznych i dydaktycznych uzupełniających e-podręczniki. Całkowity budżet projektu do prawie 50 milionów złotych.

Liderem projektu jest Ośrodek Rozwoju Edukacji, partnerem technologicznym - Poznańskie Centrum Superkom-puterowo Sieciowe, a jednym z partnerów merytorycznych- Politechnika Łódzka, która przygotowuje e-podręczniki do matematyki i przedmiotów informatycznych.

Prace nad e-podręcznikami do przedmiotów humanistycznych trwają na Uniwersytecie Wrocławskim, do przedmiotów przyrodniczych - na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, a do edukacji wczesnoszkolnej - w Grupie Edukacyjnej S. A.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki