Fabryczny nabiera tempa

Marcin Bereszczyński
Budowa dworca Łódź Fabryczna nabiera tempa.
Budowa dworca Łódź Fabryczna nabiera tempa. Łukasz Kasprzak/archiwum
Udostępnij:
Przy budowie podziemnego dworca Łódź Fabryczna wykorzystano już ponad 1,5 tys. ton stali zbrojeniowej. Ku końcowi zbliża się budowa ścian szczelinowych. W drugiej połowie maja powinno zacząć się wylewanie stropu na... dnie wykopu. Po wylaniu stropu będzie spod niego wybierana ziemia do głębokości, na której znajdą się w przyszłości perony dworca.

- Do budowy dworca zostanie wykorzystanych aż 10 tys. ton stali - powiedziała Katarzyna Rumowska, rzeczniczka konsorcjum Torpol, Astaldi, PBDiM, Intercor, czyli wykonawcy budowy Fabrycznego. - Stal potrzebna jest do budowy 40 tys. mkw. ścian szczelinowych i 250 baret, czyli pojedynczych sekcji ścian szczelinowych.

CZYTAJ WSZYSTKO O DWORCU FABRYCZNYM!

Barety to betonowe słupy z koszami ze stali zbrojeniowej. Sięgają 50 metrów pod ziemię. Transport stalowych prętów jest bardzo utrudniony.

- Ze względów bezpieczeństwa nie jest możliwy transport koszy o długości 50 metrów - mówi Katarzyna Rumowska. - Z tego powodu są one przywożone na plac budowy w trzech częściach o długości od 15 do 18 metrów każda. Na miejscu części są spawane. Zanim kosze trafią do szczeliny, po bokach montowane są tzw. dystanse. To betonowe elementy, które stanowią otulinę kosza od strony gruntu i ułatwiają centralne osadzenie zbrojenia.

Jeden kosz ze stali zbrojeniowej waży od 18 do 22 ton. Po wsunięciu go w wydrążoną szczelinę zaczyna się wlewanie betonu. Wcześniej szczeliny są wypełnione bentonitem, iłową zawiesiną, która zabezpiecza grunt przed osuwaniem. Beton wlewany jest na spód szczeliny i wypiera bentonit. Zawiesina po oczyszczeniu jest ponownie wykorzystywana.

Budowa ścian szczelinowych rozpoczęła się w połowie grudnia i miała trwać od sześciu do ośmiu miesięcy. Niebawem minie szósty miesiąc tych prac. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce zostaną zakończone i zacznie się wylewanie stropu dworca, który będzie miał grubość 160 cm.

Następnie pod strop wjadą koparki, aby wydobyć ziemię do głębokości 16,5 metra. Tam znajdą się cztery perony podziemnego dworca Łódź Fabryczna.

Zgodnie z zapewnieniami wykonawcy budowy oraz inwestorów ze strony Łodzi, PKP PLK i PKP SA budowa dworca ma zakończyć się 28 lutego 2015 roku. Inwestycja ma kosztować 1,76 mln zł.

***

10.000 tyle ton stali zbrojeniowej ma być wykorzystanych do budowy Fabrycznego
750 tysięcy metrów sześciennych betonu powinno być wykorzystane przy budowie

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jacek
Cała ta budowa Fabrycznego to poroniony pomysł. Ten dworzec należy zlikwidować i usunąć tory kolejowe aż do Widzewa, gdzie należy wybudować nowoczesny dworzec na miarę 21 wieku. W ten sposób odzyskało by się ogromne tereny, które można by sprzedać oraz uzyskałoby się możliwość udrożnienia miasta przez przebicie kilku ulic. Widzew jest na dobrą sprawę i tak nie tylko największym, ale także najbardziej ważnym dworcem łódzkim, gdyż stąd są rozjazdy we wszystkie strony świata i powinien przestać być traktowany jak mała stacyjka. Czasy się zmieniły i tory kolejowe z Widzewa na fabryczny są nie tylko zbędne, ale są poważną przeszkodą w rozwoju miasta.
i
izrael
powyższy dworzec zostanie wybudowany w roku 3000. Po kolejnych rozbiorach polski, za jego budowę zabierze się zaborca, w tej chwili trudno ustalić, kto nim będzie, zapewne izrael !
G
Gość
Odwolajmy Zdanowska i powolajmy fachowca prezydenta, a nie politruka, slugusa firm ktore maja zarabiac by potem dawac prostakom na wybory.
Dworzec Lodz Fabryczna tak realizowany to pewna starta unijnych pieniedzy i BANKRUCTWO LODZI?
Odwolajmy Zdanowska, nie sluchajmy tego co wmawia nam byly minister "Czar autostrad".
Zaklinanie rzeczywistosci nic nie da. Nachapia sie firmy ktore dostaly zlecenie a potem oglosza bankructwo, a my bedziemy cierpiec.
Odwolajmy Zdanowska!
c
chłodnym okiem!
przy tej inwestycji są nie do nadgonienia a i się zwiększają coraz bardziej nie tylko przy samym dworcu ale przecież także przy tunelu i stacji Niciarniana nie wspomnę o tak zwanej głowicy zachodniej gdzie niema jeszcze przetargu więc nie siejcie propagandy sukcesu gdzie go niema!
M
Marone
Panie dziennikarzu jak można podawać, że inwestycja ma kosztować 1,76 mln zł. , przecież to nonsens.
Dodaj ogłoszenie