Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fabryczny nabiera tempa

Marcin Bereszczyński
Budowa dworca Łódź Fabryczna nabiera tempa.
Budowa dworca Łódź Fabryczna nabiera tempa. Łukasz Kasprzak/archiwum
Przy budowie podziemnego dworca Łódź Fabryczna wykorzystano już ponad 1,5 tys. ton stali zbrojeniowej. Ku końcowi zbliża się budowa ścian szczelinowych. W drugiej połowie maja powinno zacząć się wylewanie stropu na... dnie wykopu. Po wylaniu stropu będzie spod niego wybierana ziemia do głębokości, na której znajdą się w przyszłości perony dworca.

- Do budowy dworca zostanie wykorzystanych aż 10 tys. ton stali - powiedziała Katarzyna Rumowska, rzeczniczka konsorcjum Torpol, Astaldi, PBDiM, Intercor, czyli wykonawcy budowy Fabrycznego. - Stal potrzebna jest do budowy 40 tys. mkw. ścian szczelinowych i 250 baret, czyli pojedynczych sekcji ścian szczelinowych.

CZYTAJ WSZYSTKO O DWORCU FABRYCZNYM!

Barety to betonowe słupy z koszami ze stali zbrojeniowej. Sięgają 50 metrów pod ziemię. Transport stalowych prętów jest bardzo utrudniony.

- Ze względów bezpieczeństwa nie jest możliwy transport koszy o długości 50 metrów - mówi Katarzyna Rumowska. - Z tego powodu są one przywożone na plac budowy w trzech częściach o długości od 15 do 18 metrów każda. Na miejscu części są spawane. Zanim kosze trafią do szczeliny, po bokach montowane są tzw. dystanse. To betonowe elementy, które stanowią otulinę kosza od strony gruntu i ułatwiają centralne osadzenie zbrojenia.

Jeden kosz ze stali zbrojeniowej waży od 18 do 22 ton. Po wsunięciu go w wydrążoną szczelinę zaczyna się wlewanie betonu. Wcześniej szczeliny są wypełnione bentonitem, iłową zawiesiną, która zabezpiecza grunt przed osuwaniem. Beton wlewany jest na spód szczeliny i wypiera bentonit. Zawiesina po oczyszczeniu jest ponownie wykorzystywana.

Budowa ścian szczelinowych rozpoczęła się w połowie grudnia i miała trwać od sześciu do ośmiu miesięcy. Niebawem minie szósty miesiąc tych prac. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce zostaną zakończone i zacznie się wylewanie stropu dworca, który będzie miał grubość 160 cm.

Następnie pod strop wjadą koparki, aby wydobyć ziemię do głębokości 16,5 metra. Tam znajdą się cztery perony podziemnego dworca Łódź Fabryczna.

Zgodnie z zapewnieniami wykonawcy budowy oraz inwestorów ze strony Łodzi, PKP PLK i PKP SA budowa dworca ma zakończyć się 28 lutego 2015 roku. Inwestycja ma kosztować 1,76 mln zł.

***

10.000 tyle ton stali zbrojeniowej ma być wykorzystanych do budowy Fabrycznego
750 tysięcy metrów sześciennych betonu powinno być wykorzystane przy budowie

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki