Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Firmy z województwa łódzkiego zarabiają miliardy na budowie dróg i autostrad

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Firmy z Łodzi i województwa łódzkiego znalazły się wysoko w zestawieniu przedsiębiorstw, które mają duży udział w budowie i utrzymaniu dróg krajowych i autostrad. Realizują kontrakty warte miliardy złotych.Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła zestawienie firm, które realizują bieżące kontrakty. Jak zaznacza Krzysztof Nalewajko z biura prasowego GDDKiA, są to zarówno trwające budowy jak i prace na etapie projektowania.Czytaj dalej
Firmy z Łodzi i województwa łódzkiego znalazły się wysoko w zestawieniu przedsiębiorstw, które mają duży udział w budowie i utrzymaniu dróg krajowych i autostrad. Realizują kontrakty warte miliardy złotych.Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła zestawienie firm, które realizują bieżące kontrakty. Jak zaznacza Krzysztof Nalewajko z biura prasowego GDDKiA, są to zarówno trwające budowy jak i prace na etapie projektowania.Czytaj dalej GDDKiA
Firmy z Łodzi i województwa łódzkiego znalazły się wysoko w zestawieniu przedsiębiorstw, które mają duży udział w budowie i utrzymaniu dróg krajowych i autostrad. Realizują kontrakty warte miliardy złotych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła zestawienie firm, które realizują bieżące kontrakty. Jak zaznacza Krzysztof Nalewajko z biura prasowego GDDKiA, są to zarówno trwające budowy jak i prace na etapie projektowania. Zestawienie obejmuje zarówno kilometry projektowanych i budowanych dróg oraz wartość umów, a także analogiczne dane dotyczące utrzymania dróg krajowych.

Mirbud wysoko na liście

Liderem rynku inwestycji drogowych jest firma Budimex, która projektuje i buduje drogi realizuje kontrakty o wartości niemal 7,9 mld zł dotyczące niemal 234 km dróg. Na drugim miejscu znalazła się firma z województwa łódzkiego – skierniewicki Mirbud, który działa z firmą Kobylarnia. Wartość bieżących kontraktów to 7 mld zł, dotyczą nieco ponad 220 km dróg.

- Cieszy nas, że rynek dostrzega konsorcjum Mirbud S.A./Kobylarnia S.A. jako drugiego największego pod względem zaangażowania wykonawcę dróg w Polsce – podkreśla Paweł Burger, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Mirbudzie. - Naszym najważniejszym celem jest sprawna realizacja posiadanych kontraktów w wyznaczonych terminach.

W województwie łódzkim firma buduje 24,2-kilometrowy odcinek autostrady A1 między Piotrkowem a Kamieńskiem. Prace mają się zakończyć w tym roku. Konsorcjum wykonało już 76 proc. prac między Białymi Błotami a Szuminem na drodze S5, a także 75 proc. prac między Olszyną a Golnicami na budowie autostrady A18. W sumie w kraju konsorcjum prowadzi przynajmniej 13 projektów.

Wpływ wojny na budowę dróg

Paweł Burger zaznacza, że o ile pandemia koronawirusa nie wpłynęła zbytnio na terminowość kontraktów, to wojna w Ukrainie już tak.

- Po zbrojnej napaści Federacji Rosyjskiej na Ukrainę obserwujemy gwałtowny wzrost cen podstawowych surowców i materiałów budowlanych, co z pewnością wpłynie na rentowność kontraktów – tłumaczy Burger. - Wprawdzie w ostatnim czasie ceny nieco wyhamowały, ale nadal znajdują się na wysokich poziomach, i w związku z tą sytuacją (tzw. siła wyższa) wydaje się, że niezbędne będą dodatkowe rozwiązania ustawodawcze w reakcji, które pomogą branży. GDDKiA prowadzi stały dialog z największymi wykonawcami dróg w Polsce w celu znalezienia jak najlepszych rozwiązań. Jest to bardzo dobrym prognostykiem na przyszłość.

Na ósmym miejscu w tym zestawieniu znalazły się Mosty Łódź, których kontrakty opiewają na 2,6 mld zł oraz 68,3 km. Firma pojawia się tu dwa razy: także w konsorcjum z firma Gulermak i ma podpisane kontrakty o wartości 1,5 mld zł dotyczące 27 km dróg.

Dbają o utrzymanie dróg

Liderem wśród firm, które zajmują się utrzymaniem dróg krajowych, jest firma Zaberd z Wrocławia, która dba o stan 1818 km dróg krajowych za kwotę 884 mln zł. W zestawieniu wyróżniają się dwie firmy z województwa łódzkiego: PRDM z Piotrkowa oraz PRDiM z Sieradza. Piotrkowska firma dba o utrzymanie 351 km dróg za niemal 208 mln zł, a sieradzka za niespełna 213 km dróg krajowych za 92,6 mln zł.

- Zajmujemy się tym na terenie województw łódzkiego oraz mazowieckiego, natomiast o oznakowanie poziome dbamy w całym kraju – mówi Michał Iznerowicz, dyrektor ds. utrzymania w PRDM w Piotrkowie. - Już pandemia koronawirusa mocno uprzykrzyła nam życie, natomiast wojna postawiła przysłowiową „kropkę nad i”. Borykamy się z rosnącymi cenami materiałów i maszyn, a także z ich brakiem. Nie dość, że są bardzo drogie, to nie zawsze są dostępne.

Michał Iznerski mówi również o tym, że firma straciła większość pracowników z Ukrainy: część wyjechała do ojczyzny, inni nie dotarli do Polski, choć mieli zaplanowany przyjazd. Firma stawia więc na polskich pracowników, ale pojawił się problem także z ich dostępnością.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki