Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gierkówka "matka polskich autostrad" kończy w niedzielę 44 lata! Po prawie pół wieku zostanie autostradą

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Gierkówka, odcinek Warszawa - Tomaszów Mazowiecki
Gierkówka, odcinek Warszawa - Tomaszów Mazowiecki Źródło: GDDKiA
44 urodziny będzie w niedzielę (11.10.2020) obchodzić gierkówka, czyli droga szybkiego ruchu Warszawa – Katowice. Tak naprawdę gierkówka już nie istnieje. Został po niej jedynie ślad. W województwie łódzkim od Piotrkowa do Warszawy biegnie po nim droga ekspresowa S8, a od Piotrkowa do granicy z województwem śląskim budowana jest na nim autostrada, którą gierkówka nigdy nie była, chociaż nazywana jest też "matką polskich autostrad".

Gierkówka, ta popularna nazwa drogi pochodzi od osoby I sekretarza Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej (KC PZPR) Edwarda Gierka, była budowana od kwietnia 1973 roku. Termin zakończenia inwestycji wyznaczono na 31 grudnia 1976 roku, ale – jak to w PRL-u bywało – władze partyjne rzuciły wojsko na ten odcinek budowania dobrobytu socjalistycznej ojczyzny i droga była gotowa niemal trzy miesiące wcześniej (11 października 1976 roku). Na cześć armii drodze nadano nazwę „Trasa Czynu Żołnierskiego”, a do historii przeszła jako gierkówka. A wystawiony żołnierzom pomnik został zdekomunizowany w 2018 roku.

https://piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl/dekomunizacja-przy-gierkowce-kolo-piotrkowa-zdemontowano/ar/c4-4909554

Edward Gierek było oczywiście główną postacią oficjalnego otwarcia pierwszej drogi szybkiego ruchu w Polsce. Ale w Częstochowie pojawili się też premier Piotr Jaroszewicz, minister obrony narodowej Wojciech Jaruzelski i minister komunikacji Tadeusz Bejm.

W dniu otwarcia droga miała 239 km. Od Piotrkowa do Częstochowy była przystosowana do prędkości 120 kilometrów na godzinę, ale na całej długości obowiązywało ograniczenie do 100 km/godz. I chociaż była to najważniejszą inwestycją tamtych czasów w Polsce, to...

– Mimo propagandy sukcesu władz PRL, iż droga posiada parametry autostradowe faktycznie miała wiele wad m.in. kolizyjne skrzyżowania, na których notorycznie dochodziło do wypadków. Złośliwi porównywali nawet, że ma tyle wspólnego z autostradą co bieżnia żużlowa z tartanową – można przeczytać na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Pierwsze informacje o budowie gierkówki związane są z datą 15 marca 1972 roku. Wtedy to władze PRL uchwaliły plan budowy 3000 km dróg szybkiego ruchu i autostrad.

– W pierwszej kolejności miała powstać autostrada Gliwice – Kraków oraz Warszawa – Łódź – Katowice – czytamy na stronie GDDKiA. – Droga Warszawa – Katowice szybko została nazwana gierkówką, od nazwiska I sekretarza PZPR Edwarda Gierka, "który w sposób szczególny miał się do jej budowy przyczynić. Nieoficjalnie krążyła jednak plotka, że za budową stała chęć wygodnego podróżowania I sekretarza z domu (pochodził z Sosnowca, mieszkał w Katowicach - red.) do pracy w Warszawie".

Trasa Warszawa – Katowice w liczbach

  • decyzja o budowie - 23 kwietnia 1973 r.
  • oficjalne otwarcie - 11 października 1976 r.
  • koszt budowy - 4 mld zł
  • w budowę zaangażowanych było 7 ministerstw i 60 podwykonawców
  • przekopano 7,6 mln m sześc. ziemi
  • wykonano 4,2 mln m kw. nawierzchni i podbudowy
  • wytworzono 1,3 mln t mas bitumicznych
  • wytworzono 1,2 mln m sześc. betonu
  • wybudowano 4,5 km wiaduktów i mostów
  • przełożono 71 km kabli
  • przeciągnięto 152 km linii energetycznych i teletechnicznych
  • położono 22 km rurociągów
  • rozebrano ponad 300 budynków mieszkalnych i gospodarczych
  • samochody budowy przejechały ponad 6 milionów kilometrów

Po tej drodze, jak już wspomnieliśmy – pozostał tylko ślad i archiwalne zdjęcia. Duża część gierkówki (Piotrków Trybunalski – Janki pod Warszawą) od kilku lat jest drogą ekspresową S8. A od Piotrkowa do granicy z województwem śląskim budowana jest autostrada A1. GDDKiA zapewnia, że jeszcze w tym roku kierowcy pojadą nową jedną jezdnią A1 (po dwa pasy jazdy w każdym kierunku). Jedynka ma być w większości gotowa w przyszłym roku. I tak "matka polskich autostrad" zostanie autostradą na swoje 45 urodziny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki