Historia MPK Łódź na fotografiach z połowy XX wieku [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
Klub Miłośników Starych Tramwajów ocenia, że zdjęcia wykonano na  przełomie lat 50. i 60.
Klub Miłośników Starych Tramwajów ocenia, że zdjęcia wykonano na przełomie lat 50. i 60. Maciej Stanik/reprodukcja
Nieznany fotograf uwiecznił łódzkie autobusy i tramwaje z połowy ubiegłego wieku na prawie 40 zdjęciach. Można je oglądać w muzeum MPK.

Nie wiadomo, kto je wykonał, ale na pewno jedna osoba. Kiedy? Dokładne lata nie są znane, ale raczej jest to przełom lat 50. i 60. Wskazuje na to rodzaj autobusów i tramwajów kursujących po łódzkich ulicach. To właśnie tabor MPK jest jednym z najczęstszych bohaterów zdjęć tajemniczego fotografa. Jego dzieła gromadzi Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Łodzi. Jednak do 14 września można je oglądać w Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź.

- Żadne z tych 40 zdjęć, przedstawiające głównie tabor MPK, nie było nam wcześniej znane. Ich opis stworzył Klub Miłośników Starych Tramwajów, który ocenia, że zdjęcia wykonano na przełomie lat 50. i 60. XX wieku - mówi Bartosz Stępień z działu promocji i pozyskiwania funduszy w MPK. - Świadczy o tym m.in. to, że równocześnie kursowały nowe wagony typu 5N i przedwojenne.

Takie właśnie tramwaje fotograf uwiecznił na ul. Pabianickiej (między rondem Lotników Lwowskich a al. Jana Pawła II). Na zdjęciu wagon 5N mija Lilpopa III z przedwojennymi doczepami.

Na innej fotografii nowa "enka" jedzie Piotrkowską w kierunku pl. Wolności. - A tramwaje kursowały po Piotrkowskiej do końca kwietnia 1960 r. Także zdjęcie nie mogło zostać zrobione później - tłumaczy Bartosz Stępień.

Uwieczniono również jeden z pierwszych autobusów jeżdżących po Łodzi. Był to star N52, który zwany był stonką. Z kolei star 20 stanowił bazę pogotowia technicznego MPK. Równie nowoczesny jak na tamte czasy był autobus San H01B (produkowany w latach 1958-1961), którego autor zdjęć "uchwycił" na ul. Piotrkowskiej przy Placu Reymonta.

Jedno z ciekawszych zdjęć przedstawia naprawę torów na skrzyżowaniu Gdańska-Zielona. Wówczas tory były tam położone na dosyć ostrym łuku. Pracownik MPK musiał kierować ruchem tramwajowym, żeby wagony mogły się bezpiecznie mijać. On również jest widoczny na zdjęciu.

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pysio
Róg Zgierskiej i Ogrodowej w tle "Manufaktura"
M
Misio
Nie kojarzę zdjęcia nr4 ,jakaś podpowiedż?
M
Miasto uniwersalne
Na niektórych zdjęciach Łódź przypomina Nowy Jork na początku XX wieku, a na niektórych przedwojenną Warszawę. Dzięki tym zdjęciom uświadomiłem sobie, jaka Łódź jest/była piękna, jaka jest/była uniwersalna. Nie bez powodu jest nazywana "Stolicą Polskiego Filmu", przecież jest gotową scenografią! oO
a
asd
a teraz nie udaje się nawet jednej linii wydłużyć do Olechowa; co się stało w dobie rozwoju techniki i technologii?!
h
hmm
Wszystkim wszystko pasował i była uprzejmość między ludźmi nie to co teraz
A
Af
A zdjęcie 9 to róg Narutowicza i Kilińskiego zrobione od strony parku, ahhhhh...
G
Gość
i te żyjące piękne okna starych kamienic, nie tak jak teraz - puste,wyszczerbione,zdewastowane straszące zapomnieniem i samotnością, a wokół nich pisk oszołomów i gimbusów - Łódź Promuje... - tylko co ? - chyba upadek miasta.
t
tkacz
Dlaczego ilekroc publikowane sa stare zdjecia, zawsze brak jest opisu . Przeciez mlodym te zdjecia nic nie mowia, bo nie mozna wzniecic wyobrazni bez znajomosci faktow , tyle nastapilo zmian...
n
next15km
Chyba w twojej wyobrazni,bo na zdjeciach zieleni bardzo malo.
p
pies drogowy
– wtedy mało kogo było stać na Favorita.
Ja tą ścieżką rowerową do Łagiewnik jeździłem rowerem ZZR „Popularny” ale miałem na kołach „superbalony” Stomilu, to tak nie trzęsło, jak Favorita na szytkach.
Ta kostka była uciążliwa na ścieżce na Strykowskiej, pamiętam ją.
M
Mm
Pięknie to wygląda na niektórych zdjęciach. Tyle drzew, tyle ludzi :) I tak niewiele aut. Widać ulice, a nie zaparkowane wszędzie, jak dziś, samochody. Aż by się chciało cofnąć w czasie i pospacerować.
P
Paweł Sulikowski
Jeśli przyjmiemy, że jest to jedna sesja zdjęciowa to zdjęcia zostały wykonane pomiędzy rokiem 1956 (wprowadzenie numeracji na linach podmiejskich, tramwaje 41 i 46 widoczne na zdjęciach) oraz 30 kwietnia 1960 r. (skasowaniem ramwajów na ul. Piotrkowskiej pomiędzy pl. Wolności a ul. Żwirki. Dodatkowo - skrzyżowanie ul. Gdańskiej i Zielonej miało jednotorowy układ skrętu. Trawmaj (12), jadąc ul. Zieloną od Dworca Fabrycznego (krańcówka do 1968 r.) przed skrzyżowaniem z ul. Gdańską zjeżdżał na rozjazdem lewy tor, 'dbijał' i skręcał w lewo odcinkiem jednotorowym, by po wjechaniu na ul. Gdańskiej na lewy tor, zjechać za skrzyżowaniem rozjazdem na tor wlaściwy. Była tam specjalna budka, w której urzędował pracownik nastawiający na skręt zwrotnice oraz sygnalizujący kierujący ruchem.
b
botanik
Gdzie podziala sie ta cala zielen ????? Wszedzie drzewka trawniczki kwiatki...
W
Weisskopf
Na zdjęciu szesnastym widać Uniwersytecką-Strykowską i ścieżki rowerowe po obu stronach. Z rozrzewnieniem pamiętam, że ścieżki wybrukowane były bardzo drobną kostką granitową, która powodowała, że cały rower wibrował, zwłaszcza kierownica. Ale nikt się tym nie przejmował. Kiedy już przejechałem moim „favoritem” całą rowerową ścieżkę Strykowską od Narutowicza, przez Wycieczkową do Łagiewnik ręce mrowiły i drętwiały od wibracji.
To była (60 lat temu) jedna z pierwszych ścieżek rowerowych w mieście.
t
terra
brak opisu, daje pole do popisu dla znajmosci Lodzi.
Np zdjecia Nr 1 to chyba Zielona i Kosciuszki?
Dodaj ogłoszenie