III Kongres Rozwoju Kolei oficjalnie rozpoczęty. Konsolidacja, rozwój i cyfryzacja polskiej kolei tematami wiodącymi

Materiał informacyjny Polskie Koleje Państwowe S. A.
III Kongres Rozwoju Kolei został zainaugurowany kilka minut po godzinie 9:00 na PGE Narodowym. Zapowiadając dzisiejsze debaty Agata Konarska, zwróciła uwagę na tematykę, która będzie towarzyszyć tegorocznemu kongresowi: cyfryzację, ekologiczne zmiany, sytuację międzynarodową - w tym agresję Rosji na Ukrainę oraz przystosowanie się do szybko zmieniającego się rynku. Podkreśliła, że debaty oraz dyskusje mają wpłynąć na pozytywny rozwój kolei w naszym kraju i współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami kolejowymi.

Organizatorami III Kongresu Rozwoju Kolei są spółki Grupy PKP: Polskie Koleje Państwowe S.A., PKP Intercity S.A., PKP CARGO S.A., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o. o.

Na początek głos zabrała Grażyna Ignaczak-Bandych, szefowa Kancelarii Prezydenta RP, odczytując list Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy. “Mówi się, że kolej jest kręgosłupem gospodarki. To prawda, ale ten kręgosłup trzeba nieustannie wzmacniać” - przekazał prezydent. Zwracał uwagę, że kolej musi być tania i efektywna. To także element strategii bezpieczeństwa państwa.

od 16 lat

Z kolei premier Mateusz Morawiecki, w nagraniu przesłanym do uczestników kongresu, mówił o tym, że w ciągu ostatnich lat kolej znowu została dostrzeżona i zaczęto w nią inwestować. Kolej była symbolem zapaści polityki publicznej, przez likwidacje połączeń kolejowych po zmianie ustrojowej. - Jestem pewien, że w najbliższym czasie pobijemy rekordy przewozowe z XX wieku. Wtedy ludzie podróżowali koleją, bo nie mieli innego wyjścia. Teraz ludzie chcą korzystać z tego rodzaju transportu - mówił premier.

Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, gratulował i dziękował wszystkim kolejarzom w Polsce, którzy przyczynili się do sukcesu, którym jest odbudowa polskiej kolei po 2015 roku. - Skończyła się epoka zwijania polskiego przemysłu, który pracował i pracuje dla polskiej kolei - dodawał. Prezes zarządu PKP S.A., Krzysztof Mamiński, podkreślał fakt, że tegoroczny kongres będzie upływać pod hasłem konsolidacji kolei i szukania synergii.

Otwarcie kongresu płynnie przeszło w pierwszą debatę: Jak i dlaczego konsolidować polską kolej?

Udział w niej wzięli Maciej Małecki (sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych), Andrzej Bittel (sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury), Krzysztof Mamiński (prezes zarządu PKP S.A.), Dariusz Seliga (prezes zarządu PKP CARGO S.A), Tomasz Gontarz (wiceprezes zarządu PKP Intercity S.A.), Dariusz Sikora (członek zarządu PKP LHS sp. Z o.o.) oraz Wojciech Dąbrowski (prezes zarządu PGE S.A). Moderatorem debaty był Sławomir Siezieniewski.

- Jesteśmy w momencie bardzo dynamicznego rozwoju polskiej kolei i podróżni mają coraz większe oczekiwania wobec niej - mówił Maciej Małecki. - Oczekujemy od grupy PKP jednolitych standardów w całym holdingu - dodawał przedstawiciel Ministerstwa Aktywów Państwowych. Prezes zarządu PKP S.A, Krzysztof Mamiński, zwracał uwagę, że holding PKP to nie powrót do dawnej wspólnej spółki PKP. Chodzi o ujednolicenie standardów w kilku przestrzeniach, chociażby cyberbezpieczeństwa. Największe spółki kolejowe w Europie funkcjonują w strukturze holdingowej - tłumaczył. - Co roku chcemy pokazywać, ile udało nam się osiągnąć i jak przekłada się to na wygodę użytkowników kolei - mówił Mamiński.

- Rozmawiamy dzisiaj o przyszłości, dlatego PKP CARGO jest tutaj jako największa spółka holdingu. W sytuacji energetycznej ubiegłej zimy, byliśmy razem. Działaliśmy w grupie.

Jako PKP CARGO na tę współpracę i na tak konstruktywny dialog bardzo liczymy. Wiążemy z nim duże nadzieje i chcemy działać także poza granicami Polski - powiedział Dariusz Seliga, prezes zarządu PKP CARGO. - Zależy nam na przyszłości PKP CARGO jako największego narodowego przewoźnika, ale także na bezpieczniej przyszłości naszych pracowników. Chcemy dać fundament całej Grupie PKP CARGO.

PKP Intercity liderem zmian?

Przede wszystkim chcemy inwestować. Do 2030 roku planujemy zainwestować 27 mld zł w tabor i zaplecza techniczne. W 2030 roku przewidujemy, że przewieziemy nawet 88 mln pasażerów - mówił Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity. - Chcemy, żeby podróżny mógł jechać w warunkach komfortowych, ale też szybko. Dlatego w naszej strategii rozwojowej mamy zakup m.in. 23 nowych składów, które będą mogły rozwijać prędkość nawet 250 km/h - zapowiadał Gontarz.

Dariusz Sikora, członek zarządu PKP LHS, opowiadał o zmieniającym się rynku. Stwarza on zagrożenia, ale i szansę. - Konsolidacja i współpraca ułatwiają reagowanie na zmieniające się warunki - mówił. PKP LHS inwestuje w zdolności przewozowe i przeładunkowe. Sikora tłumaczył, że działając w ramach współpracy, w holdingu, ułatwia przygotowanie i realizowanie takich działań. - LHS jest częścią łańcucha logistycznego, dlatego współpracujemy chociażby z PKP Cargo. - My będziemy członkiem rodziny holdingu PKP niezbyt awanturującym się - żartował Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu grupy PGE S.A., jednocześnie dziękując za współpracę i możliwość obecności na kongresie.

Rafał Zgorzelski - członek zarządu PKP S.A. - https://player.vimeo.com/video/836850320

Ireneusz Merchel - prezes zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. https://player.vimeo.com/video/836865669

Jacek Rutkowski - członek zarządu PKP CARGO - https://player.vimeo.com/video/836881851

Wojciech Dąbrowski - prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. - https://player.vimeo.com/video/836891815

Tomasz Gontarz - wiceprezes zarządu PKP Intercity S.A. - https://player.vimeo.com/video/836917023

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: III Kongres Rozwoju Kolei oficjalnie rozpoczęty. Konsolidacja, rozwój i cyfryzacja polskiej kolei tematami wiodącymi - Portal i.pl

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki