To koleją można najbezpieczniej dostać się dzisiaj do Lwowa i Kijowa, co potwierdza przykład Joe Bidena, prezydenta USA, a także europejskich polityków, polskiego prezydenta i premiera, przypomniał Maciej Wośko. - Chcemy, żeby rząd udowodnił, że jest prorynkowy i progospodarczy. Są jednak obszary, których nie można wypuszczać z rąk i wyprzedawać. Kolej jest jednym z takich obszarów. Niezwykle ważna z punktu strategicznego. Kolej pokazała ogromną odporność na kryzysy i konflikty - także zbrojne — mówił Maciej Małecki z Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Kolej zmierzyła się z kryzysem
Dwadzieścia sześć kluczowych dworców kolejowych w Polsce to miejsca, gdzie byli obsługiwani nasi przyjaciele z Ukrainy. Ponadto zapewniliśmy uchodźcom transport – zarówno pociągami PKP Intercity, jak i, w razie potrzeb, składami przewoźnika towarowego PKP LHS. — wyliczał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. - Do tego Fundacja Grupy PKP, która udzielała pomocy psychologicznej przybyłym z terenów objętych konfliktem zbrojnym. Polsce kolejarze ruszyli z pomocą narodowi ukraińskiemu już w pierwszych dniach wojny. — dodał.
- Musimy oddzielić dwie rzeczy, czyli wojnę i pandemię. Te sytuacje to niemal przeciwieństwa. W pandemii konieczne było zapewnienie dojazdu do każdej miejscowości, do której realizujemy przejazdy. Pomimo ograniczeń w mobilności. W drugą stronę, w przypadku wojny na Ukrainie, niezbędne było zabezpieczenie przejazdu dla ogromnej liczby osób przy zachowaniu normalnego ruchu pociągów, przewidzianych w rozkładzie jazdy. Pociągi, personel, logistyka. Uruchomiliśmy około 700 pociągów dodatkowych jako polska kolej. Ponad 200 z nich to PKP Intercity — opowiadał o sytuacjach kryzysowych Jarosław Oniszczuk z zarządu PKP Intercity S.A.
Marek Olkiewicz, członek zarządu ds. operacyjnych PKP CARGO podkreślał, że działania z 2022 roku były wykonywane w bardzo trudnych, ekstremalnych warunkach. Efektywność pracy potwierdza jednak, że kolej nie zawiodła. - Realizowaliśmy zadania już okołowojskowe, dostarczanie asortymentu, przekazywanie zapasów. Dodatkowo otrzymaliśmy zadanie specjalne od polskiego rządu, czyli rozwiezienie węgla w bardzo krótkim czasie po terytorium kraju — przedstawiał Olkiewicz. - Udało nam się w pełni zrealizować to zadanie i zapobiec pesymistycznym wizjom - dodał. Zapowiedział także, że zdobyte doświadczenie Spółka chce przekuć w przygotowanie się na przyszłość, wymieniać uwagami z kontrahentami by jak najlepiej spełniać ich oczekiwania.
Odporność i elastyczność
W pewnym momencie, podczas pandemii Covid-19, kolej zastąpiła przemysł lotniczy w transporcie kluczowych środków ochrony — opowiadał Dariusz Sikora, członek zarządu PKP LHS. - Realizowaliśmy transporty na Słowację, do Czech, Austrii, Włoch. Z kolei po wybuchu wojny zajęliśmy się przekazywaniem wsparcia humanitarnego od społeczeństwa polskiego dla narodu ukraińskiego — opowiadał Sikora. Podkreślał, że sieć kolejowa jest niezwykle ważna w warunkach wojennych. Nawet uszkodzenia nie eliminowały jej całkowicie — doświadczenia ukraińskie umożliwiają wyciągnięcie wniosków z tego jak skutecznie realizować dostawy w warunkach ekstremalnych. Co ważne współpraca przy przekraczaniu granicy i pomiędzy polskimi i ukraińskimi kolejarzami układała się bardzo dobrze.
Kolej jest komplementarna. W procesie i łańcuchu logistycznym jest niezwykle istotny obszar, który nie może być wypełniony drogą lotniczą lub drogową. - Bez kolei, niezwykle szybko odbudowywanej w przypadku uszkodzeń, pomoc nie docierałaby tak szybko na Ukrainę. Radziłaby sobie znacznie gorzej — mówił Michał Kuczmierowski, prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Zwracał uwagę, że w sytuacji ekstremalnej mogą występować niedobory sprzętu jak chociażby wagonów i innego taboru, ale bo być może ważniejsze — ludzi — maszynistów. Innym problemem, który się pojawia, także na Ukrainie skąd można czerpać wzorce, to ewentualne zniszczenia infrastruktury i jak sobie radzić z szybką naprawą. Tak, żeby można było momentalnie wznowić ruch i transport ludzi czy towarów.
Komisja Europejska zaproponowała lepsze połączenie kolejowe Ukrainy i Mołdawii z Unią Europejską po inwazji Rosji na Ukrainę. Polska wnioskowała o korytarz od Helsinek przez Tallin, Lublin do Morza Czarnego i Egejskiego. - Niektóre środowiska w Europie nadal są w szoku po wybuchu wojny. Na szczęście w niektórych przypadkach przeradza się on w myślenie o nowych rozwiązaniach, także strategicznych — mówił europoseł Bogdan Rzońca. - My nie straszyliśmy wojną bezpodstawnie, wiedzieliśmy, do czego oni są zdolni — przypominał. - Unia Europejska ma bardzo ważną rolę do odegrania w tym rozwoju strategicznych elementów naszej wspólnoty jak kolej. Problemem jest jednak kryzys finansowy w Unii Europejskiej, który może mieć znaczenie w kontekście przyszłości inwestowania – ostrzega Rzońca.
Rafał Zgorzelski - członek zarządu PKP S.A. - https://player.vimeo.com/video/836850320
Ireneusz Merchel - prezes zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. https://player.vimeo.com/video/836865669
Wojciech Dąbrowski - prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. - https://player.vimeo.com/video/836891815
Andrzej Bittel - Sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu - https://player.vimeo.com/video/836901948
Tomasz Gontarz - wiceprezes zarządu PKP Intercity S.A. - https://player.vimeo.com/video/836917023
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?