Strategiczna rola kolei w obliczu kryzysu. Pandemia, wojna na Ukrainie. Jak przystosowuje się do nich strategiczny transport?

Materiał informacyjny Polskie Koleje Państwowe S. A.
Debata przeprowadzona w ramach panelu “Strategiczna rola kolei w obliczu kryzysu”, to powrót do wydarzeń z 2020 czy 2022 roku. Kiedy kolej odegrała kluczową rolę w pomocy dla uchodźców czy Polaków wracających zza granicy podczas początków pandemii. Uczestniczyli w nim: Maciej Małecki (sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych), Krzysztof Mamiński (prezes zarządu PKP S.A), Jarosław Oniszczuk (członek zarządu PKP Intercity S.A.), Marek Olkiewicz (członek zarządu PKP CARGO S.A.), Dariusz Sikora (członek zarządu PKP LHS), Michał Kuczmierowski (prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych) oraz Bogdan Rzońca (europoseł). Moderatorem debaty był Maciej Wośko z "Gazety Bankowej".

To koleją można najbezpieczniej dostać się dzisiaj do Lwowa i Kijowa, co potwierdza przykład Joe Bidena, prezydenta USA, a także europejskich polityków, polskiego prezydenta i premiera, przypomniał Maciej Wośko. - Chcemy, żeby rząd udowodnił, że jest prorynkowy i progospodarczy. Są jednak obszary, których nie można wypuszczać z rąk i wyprzedawać. Kolej jest jednym z takich obszarów. Niezwykle ważna z punktu strategicznego. Kolej pokazała ogromną odporność na kryzysy i konflikty - także zbrojne — mówił Maciej Małecki z Ministerstwa Aktywów Państwowych.

od 16 lat

Kolej zmierzyła się z kryzysem

Dwadzieścia sześć kluczowych dworców kolejowych w Polsce to miejsca, gdzie byli obsługiwani nasi przyjaciele z Ukrainy. Ponadto zapewniliśmy uchodźcom transport – zarówno pociągami PKP Intercity, jak i, w razie potrzeb, składami przewoźnika towarowego PKP LHS. — wyliczał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. - Do tego Fundacja Grupy PKP, która udzielała pomocy psychologicznej przybyłym z terenów objętych konfliktem zbrojnym. Polsce kolejarze ruszyli z pomocą narodowi ukraińskiemu już w pierwszych dniach wojny. — dodał.

- Musimy oddzielić dwie rzeczy, czyli wojnę i pandemię. Te sytuacje to niemal przeciwieństwa. W pandemii konieczne było zapewnienie dojazdu do każdej miejscowości, do której realizujemy przejazdy. Pomimo ograniczeń w mobilności. W drugą stronę, w przypadku wojny na Ukrainie, niezbędne było zabezpieczenie przejazdu dla ogromnej liczby osób przy zachowaniu normalnego ruchu pociągów, przewidzianych w rozkładzie jazdy. Pociągi, personel, logistyka. Uruchomiliśmy około 700 pociągów dodatkowych jako polska kolej. Ponad 200 z nich to PKP Intercity — opowiadał o sytuacjach kryzysowych Jarosław Oniszczuk z zarządu PKP Intercity S.A.

Marek Olkiewicz, członek zarządu ds. operacyjnych PKP CARGO podkreślał, że działania z 2022 roku były wykonywane w bardzo trudnych, ekstremalnych warunkach. Efektywność pracy potwierdza jednak, że kolej nie zawiodła. - Realizowaliśmy zadania już okołowojskowe, dostarczanie asortymentu, przekazywanie zapasów. Dodatkowo otrzymaliśmy zadanie specjalne od polskiego rządu, czyli rozwiezienie węgla w bardzo krótkim czasie po terytorium kraju — przedstawiał Olkiewicz. - Udało nam się w pełni zrealizować to zadanie i zapobiec pesymistycznym wizjom - dodał. Zapowiedział także, że zdobyte doświadczenie Spółka chce przekuć w przygotowanie się na przyszłość, wymieniać uwagami z kontrahentami by jak najlepiej spełniać ich oczekiwania.

Odporność i elastyczność

W pewnym momencie, podczas pandemii Covid-19, kolej zastąpiła przemysł lotniczy w transporcie kluczowych środków ochrony — opowiadał Dariusz Sikora, członek zarządu PKP LHS. - Realizowaliśmy transporty na Słowację, do Czech, Austrii, Włoch. Z kolei po wybuchu wojny zajęliśmy się przekazywaniem wsparcia humanitarnego od społeczeństwa polskiego dla narodu ukraińskiego — opowiadał Sikora. Podkreślał, że sieć kolejowa jest niezwykle ważna w warunkach wojennych. Nawet uszkodzenia nie eliminowały jej całkowicie — doświadczenia ukraińskie umożliwiają wyciągnięcie wniosków z tego jak skutecznie realizować dostawy w warunkach ekstremalnych. Co ważne współpraca przy przekraczaniu granicy i pomiędzy polskimi i ukraińskimi kolejarzami układała się bardzo dobrze.

Kolej jest komplementarna. W procesie i łańcuchu logistycznym jest niezwykle istotny obszar, który nie może być wypełniony drogą lotniczą lub drogową. - Bez kolei, niezwykle szybko odbudowywanej w przypadku uszkodzeń, pomoc nie docierałaby tak szybko na Ukrainę. Radziłaby sobie znacznie gorzej — mówił Michał Kuczmierowski, prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Zwracał uwagę, że w sytuacji ekstremalnej mogą występować niedobory sprzętu jak chociażby wagonów i innego taboru, ale bo być może ważniejsze — ludzi — maszynistów. Innym problemem, który się pojawia, także na Ukrainie skąd można czerpać wzorce, to ewentualne zniszczenia infrastruktury i jak sobie radzić z szybką naprawą. Tak, żeby można było momentalnie wznowić ruch i transport ludzi czy towarów.

Komisja Europejska zaproponowała lepsze połączenie kolejowe Ukrainy i Mołdawii z Unią Europejską po inwazji Rosji na Ukrainę. Polska wnioskowała o korytarz od Helsinek przez Tallin, Lublin do Morza Czarnego i Egejskiego. - Niektóre środowiska w Europie nadal są w szoku po wybuchu wojny. Na szczęście w niektórych przypadkach przeradza się on w myślenie o nowych rozwiązaniach, także strategicznych — mówił europoseł Bogdan Rzońca. - My nie straszyliśmy wojną bezpodstawnie, wiedzieliśmy, do czego oni są zdolni — przypominał. - Unia Europejska ma bardzo ważną rolę do odegrania w tym rozwoju strategicznych elementów naszej wspólnoty jak kolej. Problemem jest jednak kryzys finansowy w Unii Europejskiej, który może mieć znaczenie w kontekście przyszłości inwestowania – ostrzega Rzońca.

Rafał Zgorzelski - członek zarządu PKP S.A. - https://player.vimeo.com/video/836850320

Ireneusz Merchel - prezes zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. https://player.vimeo.com/video/836865669

Wojciech Dąbrowski - prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej S.A. - https://player.vimeo.com/video/836891815

Andrzej Bittel - Sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu - https://player.vimeo.com/video/836901948

Tomasz Gontarz - wiceprezes zarządu PKP Intercity S.A. - https://player.vimeo.com/video/836917023

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Strategiczna rola kolei w obliczu kryzysu. Pandemia, wojna na Ukrainie. Jak przystosowuje się do nich strategiczny transport? - Portal i.pl

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki