Ikarusy z MPK Łódź trafią do muzeum [GALERIA]

Jacek LosikZaktualizowano 
Ostatni raz węgierskie autobusy można będzie zobaczyć na łódzkich ulicach 18 września. W Zakładzie Eksploatacji Autobusów nr 1 łodzianie uroczyście pożegnają legendarne pojazdy.

Legendarne autobusy komunikacji miejskiej w Łodzi odchodzą na zasłużoną emeryturę. Zanim to jednak nastąpi, pojazdy zostaną 19 września oficjalnie pożegnane. Autobusy na to z pewnością zapracowały, bo służyły mieszkańcom miasta od 1959 roku.

Z Budapesztu do Łodzi

Historię autobusu w komunikacji miejskiej w Łodzi można podzielić na kilka etapów. W pierwszym etapie w latach 1948 - 59 eksploatowane były Fiaty, Büssingi, Mavagi, Stary i Sany. Następnie nastąpiła era Ikarusów, produkowanych w Budapeszcie. Autobusy tej marki pojawiły się w Łodzi w 1959 roku i eksploatowane są (oczywiście wraz z wymianą pojazdów coraz mniej), aż do dziś.

- Ostatnie Ikarusy sprowadzono do Łodzi w 1995 r. Łącznie dostarczono ich 1085 sztuk, z czego ponad 50 proc. to przegubowe Ikarusy 280, których sprowadzono 555 - informuje Sebastian Grochala, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi.

Skąd taka popularność węgierskich autobusów? W porównaniu do polskiego autobusu marki San, który przed erą Ikarusa był podstawowym środkiem transportu w Łodzi, zdecydowanie lepiej nadawał się do miejskich warunków. Ponadto, wówczas w Polsce nie było zakładów produkujących autobusy miejskie, dlatego przedsiębiorstwa komunikacyjne były skazane na import.

- Sany miały za małą moc silnika, a poza tym były mniej ekonomiczne, niż Ikarusy 620, które je zastąpiły - mówi Sebastian Grochala. - W autobusie była oddzielna kabina dla kierowcy oraz przedział pasażerski z dwojgiem 4-skrzydłowych, pneumatycznie otwieranych i zamykanych przez kierowcę drzwi. Przez charakterystyczny dźwięk silnika, pracownicy MPK nazywali ten model "bombowcem" - mówi rzecznik MPK-Łódź.

W latach 1980-1990 podstawowym środkiem komunikacji w Łodzi był natomiast Ikarus 280. Tylko w pierwszych trzech latach ich produkcji (początek lat 80.) łódzkie MPK sprowadziło 310 egzemplarzy tego modelu. W 1992 r. zakupiono natomiast 10 sztuk, zdaniem kierowcy, najlepszych Ikarusów w historii.

- Wyposażone były w silniki Mana o dużej mocy z automatyczną skrzynią biegów ZF - tłumaczy Grochala. - Dysponowały bardzo dużym przyspieszeniem, co powodowało, że kierowcy nie mieli problemów z dojechaniem na czas.

Termin ostatecznego zjechania Ikarusów do zajezdni nie jest przypadkowy. Uroczyste pożegnanie autobusów odbędzie się w trakcie Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Jak przyznaje rzecznik Sebastian Grochala, to właśnie węgierskie autobusy będą bohaterami tegorocznych obchodów, zorganizowanych w Zakładzie Eksploatacji Autobusów nr 1 przy ul. Limanowskiego 147.

- W piątek, 18 września autobusy po raz ostatni wyjadą na ulicę, zaś w sobotę, 19 września wraz z z Klubem Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, zorganizowaliśmy uroczystości pożegnalne - mówi rzecznik prasowy MPK- Łódź. - Pojawią się ostatnie modele autobusów. Zaplanowano też pożegnalny przejazd po mieście. W trakcie postojów będzie można wykonać pamiątkowe zdjęcia pojazdów.

W Muzeum Komunikacji Miejskiej przy ul. Wierzbowej 51 pojawi się natomiast wystawa poświęcona historii pojazdów. Przy okazji ogłoszono konkurs z nagrodami na najciekawsze zdjęcie Ikarusów. Organizatorzy najbardziej liczą na znalezienie fotografii Ikarusów 260 i 280 z lat 80. oraz starszych modeli z lat 60. i 70. Ponadto, 19 września finał IX konkursu na najciekawszą pamiątkę związaną z komunikacją miejską. Pamiątki można przynosić do muzeum przy ul. Wierzbowej 51 do 17 września.

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Materiał oryginalny: Ikarusy z MPK Łódź trafią do muzeum [GALERIA] - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
l
lol, pismaki gimbusiarskie

Dlaczego tylko legendarne? Na pewno są jeszcze epickie!

zgłoś
Ł
Łdz

To jest kawałek naszej historii!
Owszem to tylko autobusy, ale były z nami przez ponad 30 lat. Jakaś łezka się zakręci w oku...

Większość zabytków to zapomniane rupiecie. Najpierw sprzęty użytkowe, potem bezużyteczne rupiecie (których jednak nikt nie zniszczył), potem zabytki.
Kiedyś mój ojciec pozbył się starego gruchota - syreny 105. Awaryjnego złomu. Obecnie to oldtimer. Z ikarusami jest podobnie.

zgłoś
l
lennon2

Z niecierpilwością czekam na dzień wycofania tych trupów, ale MPK ma tyle tego badziewia, że wycofa te złomy jako ostatnie przedsiębiorstwo w Polsce.

zgłoś
z
znudzony

Uroczystości dla ikarusów
Komuś się mocno nudzi jak organizuje takie rzeczy

zgłoś
R
R.

Większość łódzkich tramwajów też powinna trafić do muzeum :)

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3