Ile kroków dziennie trzeba zrobić? Światowa Organizacja Zdrowia zaleca kilka tysięcy

Patrycja Wacławska (opr.)
Udostępnij:
Podstawą zdrowia jest ruch. Każdy dorosły człowiek powinien codziennie zrobić kilka tysięcy kroków. Jakie są zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia? Zobaczcie sami.

Zdrowy senior to aktywny senior, bez względu na to, czy wspomnianą aktywnością są codzienne spacery, pływanie, czy coraz popularniejszy nordic walking. Rodzaj aktywności to kwestia preferencji i możliwości motorycznych. Liczy się przede wszystkim motywacja do działania, regularność i świadomość dobroczynnego wpływu ruchu na jakość życia.

– Już 20-minutowy spacer 3 razy w tygodniu zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia czy udaru mózgu, poprawia samopoczucie, kondycję i wzmacnia odporność. Przejście dziennie około 2 km jest jednym z najlepszych sposobów fizjoprofilaktyki osteoporozy, która może dotyczyć co trzeciej kobiety po 50. roku życia. Aktywność ruchowa człowieka w każdym wieku jest naturalną potrzebą organizmu przez co warunkuje prawidłowe jego funkcjonowanie – wyjaśnia dr Piotr Dominiak, dyrektor ds. fizjoterapii Vratislavia Medica.

Światowa Organizacja Zdrowia definiuje starość jako etap życia przypadający umownie na wiek od 60 lat wzwyż. Umownie, ponieważ dzisiejsi 60-latkowie to bardzo często osoby aktywne i pełne energii do działania. Szacuje się, że do 2025 roku osoby starsze będą stanowiły 1/6 mieszkańców świata. Starzenie się społeczeństw jest faktem, a odpowiedzią na nie są wszystkie działania aktywizujące i usprawniające seniorów, by jak najdłużej cieszyli się samodzielnością i dobrym zdrowiem.

Najtrudniejszy pierwszy krok

Trend aktywnego stylu życia przybiera na sile, a co za tym idzie nie dotyczy on wyłącznie osób młodych, ale również seniorów. Uniwersytety trzeciego wieku, dzienne domy opieki, osiedlowe kluby seniora, świetlice to tylko niektóre z miejsc, gdzie osoby starsze mogą poznawać i rozwijać swoje pasje, nawiązać relacje z rówieśnikami, a także poznać różne formy aktywności fizycznej.

– Dla części seniorów najbardziej problematyczne jest samo „wyjście z domu”, czyli z tak zwanej strefy komfortu. Pojawienie się w nowym środowisku wiąże się dla nich z pewnym wysiłkiem i lękiem przed nieznanym. Tymczasem integracja ma dobroczynny wpływ na samopoczucie poprzez tak potrzebny w tym wieku efekt socjalizacji – komentuje prof. dr hab. Anna Skrzek, kierownik Zakładu Fizjoterapii w Dysfunkcjach Narządu Ruchu, AWF Wrocław, ekspert kampanii „Otwarcie dla rehabilitacji”.

Oferowane przez wspomniane wcześniej placówki zajęcia umożliwiają aktywizację osób starszych, również poprzez ofertę dostosowanych do możliwości seniorów aktywności sportowych. Zanim jednak zapadnie decyzja o tym, która dyscyplina będzie najbardziej korzystna dla zdrowia seniora konieczna będzie konsultacja z lekarzem rehabilitacji medycznej bądź fizjoterapeutą. Lekarz w pierwszej kolejności dokonuje oceny zdrowia pacjenta, przeprowadzając szczegółowy wywiad pod kątem chorób przewlekłych, dotychczasowych zabiegów, operacji czy doznanych kontuzji. Fizjoterapeuta natomiast dokonuje oceny funkcjonalnej seniora, dobierając do możliwości pacjenta dane aktywności. Bardzo często okazuje się, że poza zaleceniem codziennej aktywności konieczne mogą być zabiegi rehabilitacyjne.

Pierwszy krok za nami, co dalej?

Według badań osoby zdrowe powinny dziennie wykonać około 6.000–8.500 kroków, a osoby z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawne w granicach od 3.500 do 5.500.

Oto wskazówki, które powinien znać każdy aktywny senior:

  • Zamiast windy korzystajmy ze schodów.
  • Wysiądźmy przystanek wcześniej niż powinniśmy, a resztę drogi pokonajmy pieszo.
  • Tuż po przebudzeniu wykonajmy proste ćwiczenia rozciągające, np. kilka przysiadów, pajacyków czy skłonów.
  • Przed położeniem się spać wyjdźmy na 20–30 minutowy spacer.
  • W czasie wykonywania domowych czynności, takich jak zmywanie, prasowanie czy przygotowywanie posiłków, róbmy przerwy na zmianę pozycji i choćby krótki ruch.

Ważne jest również, by podejmując codzienne aktywności na świeżym powietrzu, w tym przede wszystkim spacery czy marsze, starać się wykonywać je w różnych miejscach, być może dotąd nieznanych. Wspomaga to plastyczność mózgu i poprawia funkcje poznawcze, co jest bardzo istotne dla przedstawicieli tej grupy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Magda

Pracuje i non stop na nogach od 6.00 do 24.00 po pracy trójka dzieci i robię 3.500 tys kroków , chyba jakieś żarty ze zdrowy człowiek musi robić 6.000 tys kroków! Może naukowcy tyle robią ale nie zdrowy człowiek !!!!

c
cinek
juz mowie trzeba poprostu zatrodnic sie do arvato i dziennie robic na picu lub rozmieszczaniu po 20 kilometrow oczywiscie ukrajna robi jeszcze wiecej bo pracuje po 12 h a na pewno bedzie sie zdrowym
Przejdź na stronę główną Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie