Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Instagram i TikTok miejscem inspiracji zakupowych. „Rynek ten na pewno nie jest jeszcze nasycony" (WIDEO)

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Ponad 4 na 10 Polaków kupuje na Instagramie. Ponadto Instagram znajduje się na podium najczęściej użytkowanych mediów społecznościowych w Polsce. Jednocześnie na znaczeniu coraz mocniej zyskuje TikTok, który stał się jedną z chętniej wybieranych platform sprzedażowych. Dwie na pięć osób dokonało kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka, a 24 proc. z nas zrobiło to więcej niż 10 razy. – Myślę, że rynek ten na pewno nie jest jeszcze nasycony i ten trend dalej będzie się rozwijał – mówi nam Karina Hertel z Brandlift. Zobacz materiał wideo.

Spis treści

Influencer marketing rośnie dzięki Instagramowi i TikTokowi

Instagram niezmiennie od trzech lat zajmuje trzecią pozycję na podium ulubionych mediów społecznościowych wśród Polaków. Kiedy powstawał w 2010 roku, był formą pamiętnika ze zdjęciami, jednak szybko stał się również narzędziem biznesowym. Z kolei TikTok, który początkowo był kojarzony głównie z możliwością publikowania materiałów wideo, przypominających teledyski, oferuje coraz więcej funkcji swoim użytkownikom – w tym m.in. sprzedaż produktów. Instagram i TikTok to platformy, dzięki którym stale rośnie w siłę influencer marketing, ale także poszerza się przestrzeń do tworzenia wysokozasięgowych kampanii dla przedstawicieli różnorodnych branż.

– Instagram, ale i zarazem Tik Tok sprzedają, są inspiracją, miejscem, gdzie zbieramy wiedzę na temat produktu, gdzie podglądamy innych ludzi i na tej podstawie podejmujemy decyzje i chętniej kupujemy dane produkty, niż po obejrzeniu reklamy telewizyjnej – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Karina Hertel, Partner Zarządzający Brandlift.– Odpowiadając wprost, tak sprzedaje zarówno TikTok, jak i Instagram, jako miejsce inspiracji – dodaje.

Hertel podkreśla, że nie sprzedaje się bezpośrednio na tych portalach, ponieważ potrzeba „kilku dodatkowych kliknięć”, żeby takiego zakupu dokonać, np. przejść na stronę danego sklepu. Wynika to różnego rodzaju regulacji. – W „lejku sprzedaży” określa się to jako moment decyzyjny – mówi. – Często sprawdzamy tam wiedzę na temat produktu, szukamy opinii i dopiero później decydujemy na zakup. Z naszych badań wynika, że 43 proc. konsumentów w Polsce przyznaje, że dokonuje takich zakupów przynajmniej dwa razy w ciągu roku – dodaje. – 17 proc. ankietowanych kupuje nawet częściej niż 10 razy w ciągu roku – przyznaje.

Czego konsumenci poszukują na Instagramie?

Blisko co trzeci Polak korzysta z Instagrama, by dowiedzieć się o nowościach produktowych danych marek. Natomiast 40 proc. badanych wskazuje, że odwiedza Instagram po to, by się zainspirować. Liczba osób, które szukają inspiracji w tym medium spadła w porównaniu od 2019 roku o 7 proc. Zdaniem Hertel wynika to z faktu, że inaczej konsumujemy media, ponieważ zwiększyła się także liczba portali, na których poszukujemy informacji.

Polacy chętnie korzystają z rekomendacji influencerów

Ekspertka zauważa, że konsumenci przyznają, że kupują mniej pod wpływem filmików opublikowanych przez różnego rodzaju twórców internetowych. – Myślę, że to stało się po części za sprawą regulacji UOKiK-u, który wskazał, jak posty sponsorowane powinny być oznaczane, dzięki czemu mamy większą świadomość reklamową. To z kolei przełożyło się na deklaracje ankietowanych, którzy twierdzą, że kupują mniej pod wpływem influencerów, co jest nieprawdą – mówi.

– Z badań od naszych reklamodawców widzimy, że konsumpcja pod wpływem influencerów jest wyższa – przyznaje i dodaje, że widać to chociażby w samych budżetach inwestycjach, które czynią – dodaje.

Instagram jest kolebką influencer marketingu. Stale obserwuję wzrost zainteresowania użytkowników niektórymi kategoriami. Z badania wynika, że na przestrzeni trzech lat Instagram umocnił swoją pozycję jako medium kojarzone z modą i kosmetykami, ale także stał się przestrzenią do tworzenia kontentu dla zupełnie nowych branż. Zaskoczeniem może być przyrost o 5 procent w kategorii opieki nad zwierzętami czy tematy związane z autorozwojem. Przede wszystkim jest to medium o ugruntowanej pozycji, ale także jasnych zasadach współpracy. Wyniki badania udowodniły, że pomimo dużych zmian na rynku social mediów, gracze na podium wciąż pozostają ci sami – wyjaśnia Hertel.

Użytkownicy przenoszą się na TikToka

Dziś oprócz Instagrama głównym medium dla branży influencerskiej stał się TikTok. To właśnie to medium pozwala 34 proc. użytkowników dowiedzieć się o nowościach produktowych, a dla 32 proc. jest źródłem informacji o nowych miejscach. Podobnie jak w przypadku Instagrama, TikTok skupia wokół siebie głównie branże odzieżowe i kosmetyczne, ale coraz częściej jest to także elektronika.

Hertel nie ukrywa, że konsumenci chętnie przenoszą się ze swoją aktywnością do nowo pojawiających się mediów, w tym przypadku np. TikToka, który potroił liczbę użytkowników wśród Polaków. – Najwięcej „zabrał” Facebookowi, YouTube'owi i Instagramowi – wymienia.

Czym media społecznościowe mogą nas zaskoczyć?

Zarówno rozwój technologiczny, pandemia, jak i nowe nawyki konsumenckie nie wpłynęły negatywnie na siłę i potencjał Instagrama. W porównaniu z 2019 rokiem liczba użytkowniczek tego medium wzrosła o 8 proc. Jest to sygnał dla marek, których grupą docelową są kobiety, że właśnie to medium przyciąga je w dużym stopniu.

Ponadto na przestrzeni trzech ostatnich lat Instagram dla 36 proc. użytkowników stał się najbardziej istotnym obszarem w poszukiwaniu porad influencerskich w kategorii przepisów i kulinariów. Rozwój e-commerce przyczynił się do przekierowania ruchu również na TikToka. Chociaż pierwotnie ten trend wyrósł z sytuacji, w jakiej znalazł się kraj i wszystkie branże, nawyki konsumenckie ukształtowane w tym czasie zostaną z nami na dłużej, co musi zostać uwzględnione przez marki.

Czy portale społecznościowe tracą swoją główną funkcję na rzecz ecommerce? Zdaniem ekspertki na pewno należy szukać złotego środka, ponieważ jak podkreśla, nikt nie lubi mieć poczucia, że na jego decyzję zakupową wpłynęła wcześniej wyświetlona reklama, czy prezentacji danego produkty u jakiegoś twórcy internetowego.

– Moim zdaniem rynek ten na pewno nie jest jeszcze nasycony i ten trend dalej będzie się rozwijał – przyznaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Instagram i TikTok miejscem inspiracji zakupowych. „Rynek ten na pewno nie jest jeszcze nasycony" (WIDEO) - Strefa Biznesu

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki