Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Izera z nową kwotą dofinansowania Skarbu Państwa. Budżet wyda na polskiego elektryka 500 mln złotych

Aneta Kasprzyk
Aneta Kasprzyk
Zapowiadana pierwotnie kwota dofinansowania ze strony Skarbu Państwa wzrosła o sto procent, czyli z zakładanych 250 mln zł do kwoty 500 mln zł.
Zapowiadana pierwotnie kwota dofinansowania ze strony Skarbu Państwa wzrosła o sto procent, czyli z zakładanych 250 mln zł do kwoty 500 mln zł. EMP
ElectroMobility Poland i Skarb Państwa 22 grudnia 2022 roku podpisały aneks do umowy inwestycyjnej z lipca ub. roku, dotyczącej samochodu elektrycznego izera. Na mocy nowego dokumentu kwota dofinansowania projektu przez Skarb Państwa zostanie podwojona. Nowa kwota dofinansowania to 500 mln złotych. Ma to zapewnić kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki izery w Jaworznie.

Projekt powstającej w Jaworznie fabryki izery ma otrzymać podwójny zastrzyk dofinansowania ze strony Skarbu Państwa, niż to pierwotnie zapowiadano. 22 grudnia podpisany został w tej sprawie aneks do umowy inwestycyjnej, zawartej 28 lipca 2021 roku.

Podwojona kwota dofinansowania do polskiego elektryka

Komunikat dotyczący podwyższonej kwoty dofinansowania ze strony Skarbu Państwa dla fabryki powstającej w Jaworznie opublikowała na swojej stronie w mediach społecznościowych spółka Electromobility Poland. Zapowiadana pierwotnie kwota wzrosła o sto procent, czyli z zakładanych 250 mln zł do kwoty 500 mln zł. Środki pochodzą z Funduszu Reprywatyzacji.

- Realizując obowiązek informacyjny informujemy, że 22 grudnia 2022 r. podpisany został aneks do umowy inwestycyjnej z dnia 28 lipca 2021 r. pomiędzy ElectroMobility Poland, a Skarbem Państwa, na mocy którego nastąpi wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł - można przeczytać w komunikacie spółki.

ElectroMobility Poland podkreśla równocześnie, że dzięki temu możliwe będzie kontynuowanie prac z dostawcą platformy.

-Realizacja umowy inwestycyjnej umożliwia kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery - czytamy w dalszej części komunikatu.

Zaangażowanie finansowe państwa nie wystarczy na realizację planów produkcyjnych

Przed miesiącem, 25 listopada, podczas konferencji prasowej spółki Electromobility Poland w Katowicach, zapowiedziano uruchomienie jaworznickiej fabryki samochodów elektrycznych na grudzień 2025 roku.

- Po pozyskaniu dostawcy platformy spółka, której działalność zabezpieczona jest na najbliższe miesiące środkami Skarbu Państwa, wchodzi w fazę badania i oceny aspektów technicznych wykonalności projektów. Równolegle będziemy pracować nad pozyskiwaniem inwestorów. W IV kwartale 2023 r. zamierzamy zakończyć montaż finansowy, aby z pełnym zabezpieczeniem kapitałowym przejść do fazy realizacyjnej - zapowiadał Sławomir Bekier, członek zarządu EMP ds. finansowych.

Na chwilę obecną, jedynym inwestorem jaworznickiej fabryki jest Skarb Państwa, który przeznaczył na projekt dodatkowe środki, zwiększając pulę dofinansowania do wspomnianego pół miliarda złotych. Jednak jest to za mało, aby polska fabryka elektryka mogła zrealizować plany produkcyjne.

Na realizację planów inwestycyjnych brakuje wciąż 5,5 miliarda złotych

Przypomnijmy, że koszt budowy i rozruchu jaworznickiej izery, ma kosztować 6 mld zł. W listopadzie wspominał o tym zarząd EMP.

- Docelowo będziemy potrzebować 6 mld zł, aby pierwsze samochody wyjechały z fabryki. Nie zamierzamy zatem przesądzać, czy Skarb Państwa pozostanie na większościowej pozycji - mówił podczas konferencji prasowej Bekier.

Bekier podkreślił wówczas, że zaangażowanie państwa jest bardzo potrzebne spółce, którą jako startup uwiarygadnia, a fabryka izery w Jaworznie ma szansę zmienić krajobraz biznesowy regionu.

- Jesteśmy startupem i ciężko jest wychodzić do rynków, szczególnie finansowych, z projektem, który może być odczytywany jako w pewien sposób ryzykowny. W sensie atrakcyjności ekonomicznej jest ciekawy, jednak inwestorzy kiedy mają wyłożyć swoje pieniądze, różnie na to patrzą. Na pewno będziemy wychodzić zarówno do polskich, jak i zagranicznych podmiotów - akcentował.

JOG szansą na rozwój ekonomiczny miasta i regionu

Przypomnijmy, że dedykowaną dla aut elektrycznych platformę, na której zostanie zbudowana Izera, ma udostępnić ElectroMobility Poland chińska grupa motoryzacyjna Geely. Polska spółka jest pierwszą firmą spoza grupy Geely, która będzie korzystać z tej technologii. Umożliwia ona budowę zarówno małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia także rozbudowaną strukturę oprogramowania, co obniża koszty inwestycji. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań. Jednak by fabryka powstała i funkcjonowała, potrzebuje sieci dostawców i kontrahentów. W Jaworznie musi powstać park dostaw z zaangażowaniem producentów z innych branż. Przyszła fabryka jest szansą na rozwój ekonomiczny miasta i regionu, ma zapewnić miejsca pracy dla kilku tysięcy osób i rozwój biznesowy setek firm. Władze Jaworzna wiążą duże nadzieje na rozwój inwestycyjny miasta związany z fabryką oraz Jaworznickim Obszarem Gospodarczym, na terenie którego zakład produkujący elektryki ma funkcjonować.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Izera z nową kwotą dofinansowania Skarbu Państwa. Budżet wyda na polskiego elektryka 500 mln złotych - Dziennik Zachodni

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki