Jak będą przebiegały tunele kolejowe w Łodzi?

Marcin Bereszczyński
2,5 mld zł ma kosztować łącznie budowa dwóch tuneli KDP i ŁKA ze stacją Manufaktura
2,5 mld zł ma kosztować łącznie budowa dwóch tuneli KDP i ŁKA ze stacją Manufaktura infografika Tomasz Frączek
Którędy zostaną poprowadzone łódzkie podziemne tunele kolejowe? Czy powstanie dworzec Łódź Manufaktura? Czy wiercenie tuneli spowoduje zniszczenie zabytków, a hałas nie pozwoli nam zasnąć? Odpowiedzi na te pytanie poznamy po konsultacjach społecznych, które właśnie się rozpoczęły.

Zbudowane mają być dwa tunele, wychodzące z podziemnego Dworca Fabrycznego. Pierwszy tunel ma być przeznaczony dla Kolei Dużych Prędkości, czyli tzw. linii Y, która połączy Łódź z Poznaniem, Wrocławiem i Warszawą.

POBIERZ MAPĘ W WERSJI PDF

Projekt zakłada, zostanie on poprowadzony na południowy zachód w kierunku Retkini. Trasa Kolei Dużych Prędkości połączyłaby się z obecnym torowiskiem w okolicy stacji Łódź Lublinek.

Za i przeciw

Zaleta tego projektu? Duża część korytarza tunelu poprowadzona pod terenami niezabudowanymi lub o niewielkiej zabudowie, przez co małe prawdopodobieństwo konfliktów społecznych. Wadą jest usytuowanie końca tunelu w pobliżu pętli tramwajowej u zbiegu Bratysławskiej i Waltera-Jankego, gdzie są linie wysokiego napięcia. Kłopotliwe będzie również utworzenie stacji kolejowej w pobliżu Portu Lotniczego im. Reymonta.

Inny wariant

Według drugiego wariantu ten tunel biegnie pod ul. Zieloną. Projektant wycofał jednak tę opcję. Powód? Zbyt wiele kolizji z istniejącymi drogami i planowaną trasą S14. Wątpliwości budzi bliskość rezerwatów i pomników przyrody. Byłby też problem z połączeniem tunelu z torowiskiem między dworcem Łódź Kaliska i Żabieńcem. Nie jest to możliwe ani w okolicach ul. Konstantynowskiej, ani 6 Sierpnia, ani Srebrzyńskiej. Jednak taki przebieg ma wielu zwolenników wśród łodzian.

Drugi tunel
Rozważany jest też przebieg drugiego tunelu, prowadzącego z Fabrycznego w kierunku północno- zachodnim. Trasa ma wiele wariantów. Jednym z nich jest utworzenie stacji Łódź Manufaktura. Są pomysły, że lepiej ten dworzec przenieść bliżej Piotrkowskiej albo z niego zrezygnować. Stacja miałaby powstać w rejonie ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej.

Wątpliwości budzi też sposób drążenia tuneli. Ma je wywiercić wielka maszyna, przypominająca świder z filmu "Matrix". Część prac ma być wykonana metodą odkrywkową, a pod budynkami trzeba kopać ręcznie, standardową metodą górniczą.

Mieszkańcy mają głos

Te propozycje podziemnych tras pojawiły się na stronie Urzędu Miasta Łodzi. Odbędą się dwa spotkania z mieszkańcami, na których przebieg tuneli zostanie dokładnie omówiony. Pierwsze już 6 grudnia o godz. 17 w Instytucie Europejskim przy ul. Piotrkowskiej 262/264, a następne 13 grudnia na Politechnice Łódzkiej przy ul. Wólczańskiej 215 w budynku B9. O tunelach opowiedzą ich projektanci z firmy Sener, która projektowała szybką kolej we Francji i Hiszpanii.

Współpraca Jakub Frączek

ZOBACZ TEŻ:
Dworzec Łódź Fabryczna: WIZUALIZACJE
Podziemna stacja Łódź Manufaktura?

Wideo

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
K.P.

Bez obawy o hałas nie bedzie żdnego tunelu, nie ma Fabrycznego jest cichutko, można spać spokojnie, pani prezydent o to zadbała...

j
jas

juz 50 lat temu zastanawiano sie ktoredy poprowadzic tunel i nic sie wlasciwie nie zmienilo - tyle, ze dworzec zamknieto a pociagi jezdza coraz wolniej!!!

m
małpka

Powinien być 1 łączący Fabryczny z Kaliskim, biegnący nie przez centrum i starą zbudowę, tylko dookoła taką drogą, żeby nie zagrażało to budynkom. Manufaktura niech sobie zafunduje autobus dowożący klientów - to chyba rozsądniejsze i tańsze rozwiązanie. Nie będziemy demolować miasta żeby sobie kilometr podjechać pociągiem do Manu. Ocipieliśta!!!

Ł
Łodzianin z Warszawy

Łodzianie - "mądrzy inaczej" - za cel w ostatnich wyborach postawili sobie ... pozbycie się z rządu swoich, łódzkich ministrów. Dzięki temu łódzkiego patriotę - Grabarczyka, który zapewnił Łodzi inwestycje infrastrukturalne za 15 mld zł, czyniąc z Łodzi drogowy pępek Polski (A1, A2, S8, S14), zastąpił w rządzie gdańszczanin - Sł.Nowak. Skutkiem tego będzie ... KONIEC HOSSY dla Łodzi: na KDP, kolejowy tunel średnicowy, Kolej Aglomeracyjną, nowy Fabryczny i dokończenie trasy S14 (do A2) Łódź dłuuuugo teraz poczeka. Eh, durni, durni. Tylko czemu głupota nie boli?!...
P.S. Odnoszę wrażenie, że - tak, jak ja - co rozsądniejsi z Łodzi już wyemigrowali. WSZYSCY...

ł
łodziak

40lat budują szpital na stokach i nie mogą skończyć. a kolej pod ziemią chcą budować , nie w tym 100leciu.

c
chriswaw

... skąpiąc mu głosów w wyborach i podkopując w ten sposób jego pozycję w rządzie. Nowy, z Gdańska z pewnością lepiej zadba o Łódź. Szkoda, że głupota nie boli ...

z
zosia

szanowny panie "mieszkaniec" . zamiast 1700 zł , zrób pan tak ja ja to zrobiłam !! wysłałam, za zaliczeniem pocztowym , panom :dworakowi i braunowi, czy jak tam się ten żyd zwie, wiadro pełne świeżutkiego gów.enka !! to zapłata w naturze !!

Ł
ŁODZIANIN

JEST TO ABY RZECZYWISTA REALIZACJA TUNELI RUSZYŁA JAK NAJSZYBCIEJ I JEST BARDZO WAŻNE ABY W CIĄGU PRZEBIEGU TUNELI POWSTAŁO JAK NAJWIĘCEJ PRZYSTANKÓW POŚREDNICH,A NIE TYLKO "MANUFAKTURA" CO Z RESZTĄ JEST PORONIONYM POMYSŁEM,A NA KONIEC ZADAM PYTANIE ILE JESZCZE BĘDZIE KONCEPCJI WARIANTÓW I KONSULTACJI SPOŁECZNYCH,W TYM URZĘDASY SĄ DOBRZY GORZEJ W WYKONAWSTWEM....

m
mieszkaniec

Dla uspokojenia złej sytuacji materialnej mieszkańców -zaproponowano obiecanki nie do zrealizowania.A co z abonamentem rtv-premier mówił byśmy nie płacili a teraz ściągają z nas po ok.1700,00zł.

j
jw

jw

n
nic z tego nie będzie

Marzenia..........

k
konsultant

na konsultacjach się skończy !! podziemny dworzec i tunele powstaną około roku 3000, gdy po kolejnych rozbiorach polski łódż i okolice znajda sie w zaborze pruskim !!

A
Alf

Po co konsultacje? Bez nich wiadomo, że nikt się nie zgodzi.Może za 50 lat? Ale to już nie problem Pani Prezydent, a jej praprawnuków.

J
Ja

Ale przeciez chodzi o to by centrum roslo, cywilizujac okoliczne miejsca, stad mysle, ze stacja przy Manufakturze to bardzo dobry pomysl. Niekoniecznie natomiast powinna byc na tylke Manufaktury, a raczej wlasnie przy Zachodniej, tak zeby mozna bylo swobodnie przesiadac sie w tramwaje i autobusy.
Poza tym ruch do Manufaktury jest i tak duzy, i powinien rosnac. Rowniez ze wzgledu na turystow i innych przyjednych a nie tylko miejscowych. M.in. w Manufakturze jest najlepszy hotel w Lodzi, bary, restauracje, sklepy itd - dojazd z prawdziwego zdarzenia wiec musi byc.

p
propaganda IIIRP

Wyborcza opublikowała te informacje 2 dni temu!!! Coś Dziennik ma słabe wtyki w Urzędzie ale nic dziwnego, skoro rzecznicy prezydent i dyrektorzy to byli pracownicy GW, to efekt nie może być inny :) widać jak wiele od tego zależy. Przed wyborami gnoili przeciwników Platformy, później stołeczki w urzędzie a teraz pierwszeństwo w dostępie do informacji :) i tak zamiast dziennikarstwa w Łodzi jest propaganda i układziki IIIRP

Dodaj ogłoszenie