Jak będą przebiegały tunele kolejowe w Łodzi?

Marcin Bereszczyński
2,5 mld zł ma kosztować łącznie budowa dwóch tuneli KDP i ŁKA ze stacją Manufaktura
2,5 mld zł ma kosztować łącznie budowa dwóch tuneli KDP i ŁKA ze stacją Manufaktura infografika Tomasz Frączek
Którędy zostaną poprowadzone łódzkie podziemne tunele kolejowe? Czy powstanie dworzec Łódź Manufaktura? Czy wiercenie tuneli spowoduje zniszczenie zabytków, a hałas nie pozwoli nam zasnąć? Odpowiedzi na te pytanie poznamy po konsultacjach społecznych, które właśnie się rozpoczęły.

Zbudowane mają być dwa tunele, wychodzące z podziemnego Dworca Fabrycznego. Pierwszy tunel ma być przeznaczony dla Kolei Dużych Prędkości, czyli tzw. linii Y, która połączy Łódź z Poznaniem, Wrocławiem i Warszawą.

POBIERZ MAPĘ W WERSJI PDF

Projekt zakłada, zostanie on poprowadzony na południowy zachód w kierunku Retkini. Trasa Kolei Dużych Prędkości połączyłaby się z obecnym torowiskiem w okolicy stacji Łódź Lublinek.

Za i przeciw

Zaleta tego projektu? Duża część korytarza tunelu poprowadzona pod terenami niezabudowanymi lub o niewielkiej zabudowie, przez co małe prawdopodobieństwo konfliktów społecznych. Wadą jest usytuowanie końca tunelu w pobliżu pętli tramwajowej u zbiegu Bratysławskiej i Waltera-Jankego, gdzie są linie wysokiego napięcia. Kłopotliwe będzie również utworzenie stacji kolejowej w pobliżu Portu Lotniczego im. Reymonta.

Inny wariant

Według drugiego wariantu ten tunel biegnie pod ul. Zieloną. Projektant wycofał jednak tę opcję. Powód? Zbyt wiele kolizji z istniejącymi drogami i planowaną trasą S14. Wątpliwości budzi bliskość rezerwatów i pomników przyrody. Byłby też problem z połączeniem tunelu z torowiskiem między dworcem Łódź Kaliska i Żabieńcem. Nie jest to możliwe ani w okolicach ul. Konstantynowskiej, ani 6 Sierpnia, ani Srebrzyńskiej. Jednak taki przebieg ma wielu zwolenników wśród łodzian.

Drugi tunel
Rozważany jest też przebieg drugiego tunelu, prowadzącego z Fabrycznego w kierunku północno- zachodnim. Trasa ma wiele wariantów. Jednym z nich jest utworzenie stacji Łódź Manufaktura. Są pomysły, że lepiej ten dworzec przenieść bliżej Piotrkowskiej albo z niego zrezygnować. Stacja miałaby powstać w rejonie ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej.

Wątpliwości budzi też sposób drążenia tuneli. Ma je wywiercić wielka maszyna, przypominająca świder z filmu "Matrix". Część prac ma być wykonana metodą odkrywkową, a pod budynkami trzeba kopać ręcznie, standardową metodą górniczą.

Mieszkańcy mają głos

Te propozycje podziemnych tras pojawiły się na stronie Urzędu Miasta Łodzi. Odbędą się dwa spotkania z mieszkańcami, na których przebieg tuneli zostanie dokładnie omówiony. Pierwsze już 6 grudnia o godz. 17 w Instytucie Europejskim przy ul. Piotrkowskiej 262/264, a następne 13 grudnia na Politechnice Łódzkiej przy ul. Wólczańskiej 215 w budynku B9. O tunelach opowiedzą ich projektanci z firmy Sener, która projektowała szybką kolej we Francji i Hiszpanii.

Współpraca Jakub Frączek

ZOBACZ TEŻ:
Dworzec Łódź Fabryczna: WIZUALIZACJE
Podziemna stacja Łódź Manufaktura?

Rekordowa cena za zaginiony obraz Matejki.

Wideo

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
K.P.

Bez obawy o hałas nie bedzie żdnego tunelu, nie ma Fabrycznego jest cichutko, można spać spokojnie, pani prezydent o to zadbała...

j
jas

juz 50 lat temu zastanawiano sie ktoredy poprowadzic tunel i nic sie wlasciwie nie zmienilo - tyle, ze dworzec zamknieto a pociagi jezdza coraz wolniej!!!

m
małpka

Powinien być 1 łączący Fabryczny z Kaliskim, biegnący nie przez centrum i starą zbudowę, tylko dookoła taką drogą, żeby nie zagrażało to budynkom. Manufaktura niech sobie zafunduje autobus dowożący klientów - to chyba rozsądniejsze i tańsze rozwiązanie. Nie będziemy demolować miasta żeby sobie kilometr podjechać pociągiem do Manu. Ocipieliśta!!!

Ł
Łodzianin z Warszawy

Łodzianie - "mądrzy inaczej" - za cel w ostatnich wyborach postawili sobie ... pozbycie się z rządu swoich, łódzkich ministrów. Dzięki temu łódzkiego patriotę - Grabarczyka, który zapewnił Łodzi inwestycje infrastrukturalne za 15 mld zł, czyniąc z Łodzi drogowy pępek Polski (A1, A2, S8, S14), zastąpił w rządzie gdańszczanin - Sł.Nowak. Skutkiem tego będzie ... KONIEC HOSSY dla Łodzi: na KDP, kolejowy tunel średnicowy, Kolej Aglomeracyjną, nowy Fabryczny i dokończenie trasy S14 (do A2) Łódź dłuuuugo teraz poczeka. Eh, durni, durni. Tylko czemu głupota nie boli?!...
P.S. Odnoszę wrażenie, że - tak, jak ja - co rozsądniejsi z Łodzi już wyemigrowali. WSZYSCY...

ł
łodziak

40lat budują szpital na stokach i nie mogą skończyć. a kolej pod ziemią chcą budować , nie w tym 100leciu.

c
chriswaw

... skąpiąc mu głosów w wyborach i podkopując w ten sposób jego pozycję w rządzie. Nowy, z Gdańska z pewnością lepiej zadba o Łódź. Szkoda, że głupota nie boli ...

z
zosia

szanowny panie "mieszkaniec" . zamiast 1700 zł , zrób pan tak ja ja to zrobiłam !! wysłałam, za zaliczeniem pocztowym , panom :dworakowi i braunowi, czy jak tam się ten żyd zwie, wiadro pełne świeżutkiego gów.enka !! to zapłata w naturze !!

Ł
ŁODZIANIN

JEST TO ABY RZECZYWISTA REALIZACJA TUNELI RUSZYŁA JAK NAJSZYBCIEJ I JEST BARDZO WAŻNE ABY W CIĄGU PRZEBIEGU TUNELI POWSTAŁO JAK NAJWIĘCEJ PRZYSTANKÓW POŚREDNICH,A NIE TYLKO "MANUFAKTURA" CO Z RESZTĄ JEST PORONIONYM POMYSŁEM,A NA KONIEC ZADAM PYTANIE ILE JESZCZE BĘDZIE KONCEPCJI WARIANTÓW I KONSULTACJI SPOŁECZNYCH,W TYM URZĘDASY SĄ DOBRZY GORZEJ W WYKONAWSTWEM....

m
mieszkaniec

Dla uspokojenia złej sytuacji materialnej mieszkańców -zaproponowano obiecanki nie do zrealizowania.A co z abonamentem rtv-premier mówił byśmy nie płacili a teraz ściągają z nas po ok.1700,00zł.

j
jw

jw

n
nic z tego nie będzie

Marzenia..........

k
konsultant

na konsultacjach się skończy !! podziemny dworzec i tunele powstaną około roku 3000, gdy po kolejnych rozbiorach polski łódż i okolice znajda sie w zaborze pruskim !!

A
Alf

Po co konsultacje? Bez nich wiadomo, że nikt się nie zgodzi.Może za 50 lat? Ale to już nie problem Pani Prezydent, a jej praprawnuków.

J
Ja

Ale przeciez chodzi o to by centrum roslo, cywilizujac okoliczne miejsca, stad mysle, ze stacja przy Manufakturze to bardzo dobry pomysl. Niekoniecznie natomiast powinna byc na tylke Manufaktury, a raczej wlasnie przy Zachodniej, tak zeby mozna bylo swobodnie przesiadac sie w tramwaje i autobusy.
Poza tym ruch do Manufaktury jest i tak duzy, i powinien rosnac. Rowniez ze wzgledu na turystow i innych przyjednych a nie tylko miejscowych. M.in. w Manufakturze jest najlepszy hotel w Lodzi, bary, restauracje, sklepy itd - dojazd z prawdziwego zdarzenia wiec musi byc.

p
propaganda IIIRP

Wyborcza opublikowała te informacje 2 dni temu!!! Coś Dziennik ma słabe wtyki w Urzędzie ale nic dziwnego, skoro rzecznicy prezydent i dyrektorzy to byli pracownicy GW, to efekt nie może być inny :) widać jak wiele od tego zależy. Przed wyborami gnoili przeciwników Platformy, później stołeczki w urzędzie a teraz pierwszeństwo w dostępie do informacji :) i tak zamiast dziennikarstwa w Łodzi jest propaganda i układziki IIIRP

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3