Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak pije alkohol młodzież? Ile alkoholu piją 15-latki? Młodzi piją z nudów, dla odwagi, by odreagować stres

Patrycja Wacławska
Patrycja Wacławska
Smak alkoholu zna już średnio dziewięciu na dziesięciu 15-latków oraz niemal wszyscy 17-latkowie
Smak alkoholu zna już średnio dziewięciu na dziesięciu 15-latków oraz niemal wszyscy 17-latkowie 123RF
Zdecydowana większość 15-latków ma za sobą inicjację alkoholową. Z nudów, dla odwagi, aby zaimponować znajomym lub odreagować stres szkolny bądź zawód miłosny – powodów sięgnięcia po alkohol jest wiele.

Jak pokazują badania przeprowadzonego na zlecenie Regionalnego Centrum Polityki Społecznej (RCPS) w Łodzi, smak alkoholu zna już średnio dziewięciu na dziesięciu 15-latków (89,7 proc. chłopców i 90,6 proc. dziewcząt) oraz niemal wszyscy 17-latkowie (84,3 proc. dziewcząt i 97,3 proc. chłopców). Do picia alkoholu w okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie przyznało się 83,4 proc. dziewcząt i 81,1 proc. chłopców w wieku 15 lat, a w przypadku starszej grupy wiekowej – 95,3 proc. dziewcząt oraz 95,2 proc. chłopców. W okresie ostatnich 30 dni przed badaniem spożycie alkoholu zadeklarowało ponad trzy piąte młodszych ankietowanych (68,7 proc. dziewcząt i 66,5 proc. chłopców). W starszej grupie badanych takie doświadczenia miało za sobą aż 89,2 proc. dziewcząt i 88,6 proc. chłopców.

– Decydujące znaczenie w kwestii oceny dostępności napojów alkoholowych dla młodzieży mają postawy dorosłych, przede wszystkim sprzedawców alkoholu i rodziców. Istotny wpływ na możliwość kupna alkoholu przez niepełnoletnich nastolatków mają także lokalne samorządy – czytamy w raporcie przygotowanym na zlecenie RCPS w Łodzi. – To do nich należy monitorowanie przestrzegania prawa, które – co warto podkreślić – zabrania sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia. Jak pokazują badania prowadzone metodą „tajemniczego klienta", polskie miasta bardzo różnią się od siebie w kwestii sprzedaży alkoholu nieletnim.

ZOBACZ INNE ARTYKUŁY

Zgodnie z badaniem, zdobycie wina byłoby łatwe w opinii 60,8 proc. 15-latków, natomiast 8,6 proc. uczniów w tej grupie wiekowej uznało, iż byłoby to niemożliwe. Wśród 17-latków dostępność wina jest znacznie częściej oceniana jako łatwa. Taką opinię wyraziło 90,3 proc. uczniów, przy czym tylko 2,2 proc. uznało, że zdobycie wina byłoby dla nich niemożliwe. Według 15-latków wódka byłaby dla nich nieco trudniej dostępna niż piwo i wino. Jednak wciąż ponad połowa uczniów uznała, że byłoby to dla nich łatwe (56,5 proc.). Za niemożliwe uznało jej zdobycie 12,9 proc. badanych.

Uzależnienie młodych osób od alkoholu stało się realnym problemem naszego społeczeństwa. Według statystyk, z roku na rok przybywa młodzieży sięgającej po alkohol przed osiągnięciem pełnoletności. Następstwa tak wczesnej inicjacji alkoholowej mogą być różne. Dla jednych będzie to tylko zwykła próba zaspokojenia ciekawości „jak to jest, jak to smakuje?”. Incydentalne sytuacje, które mogą nie mieć wpływu na problem alkoholowy w życiu dorosłym. Dla innych ilość i częstotliwość kontaktu z napojami alkoholowymi w wieku nastoletnim będzie kształtować i utrwalać styl spożywania alkoholu w przyszłości, którego skutkiem może być wykluczenie społeczne.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

„Dziennik Łódzki" oraz serwis www.naszemiasto.pl jest organizatorem akcji społecznej, która ma na celu zwrócenie uwagi nastolatków i ich rodziców na wpływ alkoholu na rozwój intelektualny, emocjonalny i moralny, problemy z nauką i zdobywaniem umiejętności zawodowych, ryzyko szybkiego uzależnienia się młodego organizmu od alkoholu.

Celem akcji jest budowanie świadomości zagrożeń oraz pokazanie negatywnych skutków spożywania alkoholu, czynne zaangażowanie młodzieży, która narażona jest na kontakt z alkoholem.

Zachęcamy gminy do realizacji celów statutowych gmin i szkół, budowania wizerunku gminy jako podmiotu świadomego i wychodzącego naprzeciw problemowi, promowania ważnej inicjatywy społecznej.

Dotychczas w akcji wzięło udział 9 samorządów. Są to gminy: Wola Krzysztoporska, Piątek, Moszczenica, Miasto Tomaszów, Góra Św. Małgorzaty, Daszyna, Burzenin, Wolbórz, Bełchatów. Jednostki te otrzymały egzemplarze komiksu, które kolportowane są wśród młodzieży szkolnej. Dodatkowo akcja wspierana jest przez wysyłanie do młodzieży na FB postów na temat zwalczania alkoholizmu wśród młodzieży.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki