Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak przyciągnąć do siebie klientów? Jak odpowiedzieć na ich potrzeby. O szczególnej roli insightów konsumenckich podczas epidemii

Anna Hutek
Anna Hutek
Tworząc plan marketingowy z pewnością przyszło Ci zmierzyć się z wyznaczaniem przykładowej persony. Mówiąc prościej stworzeniem modelu Twojego potencjalnego klienta. Pomocna w tej kwestii jest odpowiedź na kilka pytań: Kim jest Twój klient? Jakie ma potrzeby? Co możesz mu zaoferować? W czasie, kiedy wielu przedsiębiorców ma problem z dotarciem do swoich odbiorców warto powtórnie zastanowić się jakie potrzeby przyniosła ze sobą nowa rzeczywistość. W tym szczególnym czasie warto zagłębić się nieco w temat insightów, czyli ukrytych potrzeb, które posiada każdy konsument.

Czym jest insight konsumencki?

Insight konsumencki to rozwiązanie problemu klienta, ukryta potrzeba, której konsument może nie być nawet świadomy. Zadaniem sprytnego przedsiębiorcy jest kolokwialnie mówiąc “wejście w buty” swojego odbiorcy.

Od dawna wiadomo, że skuteczność reklamy opiera się głównie na wytworzeniu u konsumenta swego rodzaju pragnienia. W głowie klienta musi pojawić się myśl: „Chcę to!”, „Potrzebuję tego!”. Dlatego tak ważnym jest poznanie jego potrzeb oraz stworzenie odpowiedniego sposobu komunikacji. Dla jednych najważniejszą kwestią będzie niska cena, dla innych wartość dodaną stanowić będzie niepowtarzalność oferty i najwyższa jakość.

W czasie pandemii wiele branż zaobserwowało, że u ich klientów wytworzyły się nowe potrzeby. Ogólnopolskie obostrzenia takie jak ograniczenie wyjść z domu z pewnością spopularyzowały wzrost zakupów online. Wiele marek, zwłaszcza odzieżowych, zdecydowało się na produkcję maseczek ochronnych. Podobnie zachowały się firmy z branży beauty, tworząc preparaty antybakteryjne oraz płyny do dezynfekcji.

Jak znaleźć insighty?

W poszukiwaniu insightu pomoże przeprowadzenie krótkiego wywiadu ze swoim potencjalnym klientem. Zastanów się nad odpowiedzią na następujące pytania:

  • Jaki jest mój konsument? Co go charakteryzuje, jakiej jest płci, ile ma lat, czym się zajmuje?
  • Co jest ważne dla mojego konsumenta? Jakimi zasadami kieruje się w życiu? Jakie ma wartości?
  • Czego może oczekiwać od mojego produktu/usługi? Tu warto wypisać jakie cechy posiada produkt czy usługa.
  • Po co ma skorzystać z mojej usługi lub zakupić produkt? Co zyska korzystając z mojej oferty?

Warto skorzystać również z danych statystycznych. Doskonale sprawdzą się tu badania jakościowe, które pokażą Ci kluczowe informacje dotyczące oczekiwań Twoich klientów. Skorzystaj również z raportów i statystyk, konkretne liczby wskażą Ci kierunek dalszych działań.

Jeśli myślisz o wprowadzeniu do oferty Twojej firmy nowej usługi lub produktu warto zapytać o opinię samych zainteresowanych. Do tych celów doskonale posłużą Ci social media. Opcji jest wiele:

  • Ankieta na Facebooku.
  • Post, pod którym w komentarzach Twoi odbiorcy będą mogli dzielić się opinią.
  • Stories na Instagramie posiada opcję: „Zadaj mi pytanie”, to dobry sposób na poznanie preferencji Twoich odbiorców.

Insighty w praktyce

Dobrze sprecyzowany zakres potrzeb odbiorcy to klucz do optymalizacji oferty Twojej firmy. Znajomość pragnień klienta pozwala również na opracowanie strategii komunikacji, którą wykorzystasz do porozumiewania się z nim.

Szukanie insightów opiera się na prostym rozwiązywaniu problemów. Pojawia się potrzeba? Należy znaleźć na nią odpowiedź. Dużą rolę gra tu również kwestia perswazji, niejednokrotnie klient nie ma pojęcia, że dana usługa czy produkt są mu potrzebne. Tu do gry wkraczają emocje, które są często motorem napędzającym chęć zakupu. Emocjonalność przekazu wpływa również na identyfikowanie się klienta z marką.

Możesz przekonać się, że większość Twoich klientów zmaga się z podobnymi problemami lub posiada wspólne potrzeby. Insighty są wykorzystywane również przez największe marki.

Wracając do trudnego czasu kwarantanny warto zwrócić uwagę na sprytne posunięcie Ikea. Popularna marka podkreśla dobre strony bycia w domu. Kiedy wszyscy zostaliśmy zmuszeni do pozostania we własnych czterech ścianach, większość z nas czuje się zagubiona. Ikea podkreśla istotę tego co najważniejsze. Przecież nasze domy są wypełnione: dobrą energią, kryje się w nich mnóstwo pomysłów do zrealizowania, a przede wszystkim są w nim najbliżsi, których kochamy. Dlatego, warto zostać w domu!

Zaistniałą sytuację z powodzeniem wykorzystała również marka Bodypack, sklep internetowy, w którego ofercie znajdziemy: sprzęt do ćwiczeń czy suplementy diety dla osób uprawiających sport. W reklamie opatrzonej hasłem #zarażajenergią firma pokazuje jak ważnym jest, by nawet w trudnych czasach nie rezygnować ze zdrowego stylu życia.

Istotą tworzenia insightów jest sytuacja, w której obie strony mogą czuć się wygrane. Firma zyskuje nowych odbiorców, a klienci otrzymują spersonalizowany produkt lub usługę. Nowa sytuacja na rynku zmusza przedsiębiorców do szukania nietypowych rozwiązań. Takie działania są jednak konieczne, świadczą o elastyczności i chęci rozwoju. Dlatego, jeśli zastanawiasz się jak poprawić kondycję Twojego biznesu zastanów się, czy rozwiązaniem problemu nie jest odnalezienie odpowiedniego insgihtu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki