Jak usprawnić ruch w Łodzi? Konsultacje nowego modelu transportowego

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Liczne inwestycje dla poszczególnych dzielnic zaproponowali w środę łodzianie podczas konsultacji dotyczących modelu transportowego.

Konsultacje nowego modelu transportowego dla Łodzi rozpoczęły się pod koniec listopada. W środę zakończyły się spotkania w tej sprawie z ekspertami, ale wkrótce rozpoczną się konsultacje na osiedlach. Mają one trwać od 12 do 19 stycznia. Później przyjdzie kolej na dyskusje w dzielnicach. Łącznie będzie to aż 36 spotkań.

W ostatnim z czterech spotkań z ekspertami, które zorganizowano w Dużej Sali Obrad magistratu, wzięło udział około 40 łodzian. Każdy z nich miał konkretne pomysły na ulepszenie infrastruktury w swojej dzielnicy.

Przywrócenie do użytku torowiska na ul. Czerwonej i Wróblewskiego, centrum przesiadkowe na rondzie Broniewskiego, przedłużenie torowiska do Centrum Zdrowia Matki Polki i realizacja III etapu trasy Górnej to tylko część propozycji z dzielnicy Górna.

Nowy model transportowy w Łodzi: autobusy na osiedla, ulice nie dla aut, tramwaje częściej
Równie kreatywni byli mieszkańcy Widzewa, którzy oczekują przedłużenia ul. Puszkina i Hetmańskiej w celu skomunikowania północnej i południowej części dzielnicy, odseparowania ruchu tramwajowego od kołowego na ul. Przybyszewskiego (Śmigłego-Rydza - Kilińskiego), a także przywrócenia poprzedniej trasy linii autobusowej 85, co umożliwiłoby mieszkańcom Janowa i Olechowa bezpośredni dojazd do dworca Łódź-Widzew.

Również mieszkańcy Retkini domagają się przywrócenia bezpośredniego połączenia autobusowego, ale nie z dworcem tylko z Widzewem. Dlatego oczekują powrotu wcześniejszej trasy linii 98. Poza tym mieszkańcy Retkini stawiają na rozbudowę torowisk, głównie na Kozinach (w kierunku Teofilowa), a także uzupełnienie skrętów dla tramwajów na skrzyżowaniu al. Włókniarzy i Legionów.

„Łódź łączy”, czyli konsultacje o tym, jak ma wyglądać łódzki transport [ZDJĘCIA]

Mieszkańcy Bałut chcą by drogowcy zrezygnowali z pomysłu budowy trasy Karskiego i oczekują przekazania pieniędzy z tej inwestycji na przebudowę ul. Wojska Polskiego i wyremontowanie tam torowiska. Remont torów jest również potrzebny na ul. Aleksandrowskiej w kierunku pętli Chochoła. Mieszkańcu Bałut skusili się nawet na strefę tempo 30, którą chcą wprowadzić na małych osiedlowych uliczkach.

Śródmieście domaga się z kolei zielonej fali dla kierowców, integracji rozkładów jazdy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i MPK, podwójnych przystanków tramwajowych, a także zintegrowania przystanków w rejonie ul. Kilińskiego i ul. Fabrycznej.

System sterowania ruchem w Łodzi może być dostrajany nawet przez kilka miesięcy [ZDJĘCIA]

Konsultacje mają się zakończyć w połowie marca.


Z badań ZDiT wynika, że aut jest dwa razy mniej

Z Pawłem Pijanowskim z Inicjatywy EL 00000 - Zmotoryzowani Mieszkańcy Łodzi, rozmawia Agnieszka Magnuszewska

Czy podczas czterech spotkań, w których brali udział eksperci z poszczególnych środowisk związanych z transportem, udało się wypracować kompromis?
Na razie wszyscy prezentowali swoje zdanie, ale konsultacje trwają do marca, więc mamy jeszcze sporo czasu. Liczę, że uda się dojść do konsensusu.

Które z propozycji dotyczących nowego modelu transportowego są dla zmotoryzowanych do przyjęcia?
Na pewno idea parkingów Park &Ride, ale proponujemy je umieścić w innych miejscach niż założono w modelu. Powinny się one znaleźć najbliżej granicy miasta, czyli w takich miejscach żeby mogły przyjąć ruch spoza Łodzi. By w pierwszej kolejności przyjezdni mogli się przesiadać do komunikacji miejskiej. Z tego powodu promocja kolei aglomeracyjnej też jest słuszna. Natomiast w proponowanym modelu transportowym brakuje wielu elementów, które zainteresowałyby mieszkańców Łodzi. Tak jest w przypadku przystanków przesiadkowych. Nie ma podanych linii, jakie się będą na nich zatrzymywać. Trudno więc łodzianom ocenić, który przystanek bardziej by im pasował.

A jak zmotoryzowani oceniają propozycję zamykania dla ruchu kołowego takich łódzkich ulic jak Kilińskiego czy Gdańska?
Dobrze wiemy, co się działo, gdy podczas ostatnich remontów były pozamykane ulice. Wówczas magistrat postrzegał to jako utrudnienie i nawet obniżał ceny parkingów. Teraz chce zamknąć ostatecznie 7 km ulic. Uważamy, że takie czynności można podjąć dopiero po wprowadzeniu parkingów Park &Ride i zmotywowaniu przyjezdnych spoza Łodzi do przesiadki do transportu publicznego. Zobaczymy wtedy, co się stanie, bo w Łodzi nie ma wcale dużo samochodów.

Nie przybywa ich 20 tys. co roku?
Dane oparte o system rejestracji pojazdów są zafałszowane, bo kilka milionów polonezów czy maluchów zalega na dnie Warty i nie zostały one wyrejestrowane. Natomiast z badań przeprowadzonych przez ZDiT wynika, że współczynnik ilości aut przypadających na mieszkańców jest dwa razy mniejszy. Tak naprawdę mamy 250 aut na 1000 mieszkańców. To mniej niż w Berlinie czy Genewie, a mimo to miasto nadal chce ograniczać ruch kołowy.

Ze względu na trwające inwestycje trudno określić, jaki będzie ruch

Z prof. Remigiuszem Kozłowskim z Katedry Logistyki na Wydziale Zarządzania UŁ rozmawia Agnieszka Magnuszewska

Które z propozycji zawartych w modelu transportowym, który opracowali urzędnicy z magistratu oraz zwolennicy zrównoważonego transportu są słuszne?
Wszystkie założenia są jak najbardziej słuszne, natomiast szczegóły trzeba będzie dopracować i na pewno będzie to bardzo trudne. Bo sytuacja, jaką mamy w Łodzi, czyli szereg prowadzonych inwestycji, powoduje, że nie do końca wiemy, jak ten ruch będzie się ostatecznie kształtował.

Czyli jak oddanie do użytku tunelu na Niciarnianej zmniejszy korki na Pomorskiej?
Z całą pewnością. Taka sama sytuacja jest w przypadku dróg budowanych wokół Dworca Łódź Fabryczna. Na pewno potrzeba będzie więcej dróg dojazdowych do dworca, chociażby po to by z innych dróg w Śródmieściu ten ruch można było zabrać i skorelować. Założenia są słuszne, ale pracy jest ogrom.

Ulica Nowotargowa, która powstanie między Tuwima a Piłsudskiego, jest w stanie przejąć ruch z ul. Kilińskiego, na której mają być możliwe tylko docelowe wjazdy?
Nowotargowa jest ulicą, która ma przejąć dotychczasowy ruch z ul. Kilińskiego plus ruch z Dworca Łódź - Fabryczna, dlatego trudno teraz oszacować jego natężenie. Wraz ze wzrostem połączeń ruch w stronę dworca będzie rósł, ale jakimi środkami pasażerowie PKP będą dojeżdżali do dworca? Trudno przewidzieć. Jeśli ul. Nowotargowa będzie miała tylko dwa pasy ruchu, to na pewno będą one zajęte i to tylko przez osoby dojeżdżające do dworca oraz wyjeżdżające z ulic poprzecznych. Trzeba jeszcze podkreślić, że dworzec Łódź Fabryczna ma być dworcem dla całego regionu? Musi być więc do niego dobry dojazd z autostrady A1.

A nie będzie?
Ze względu na wąskie gardło, które utworzyło się na trasie W-Z na skrzyżowaniu marszałków, wiele osób może zrezygnować z tego dojazdu.

A ruch z ul. Gdańskiej, którą magistrat też planuje wyłączyć z ruchu kołowego, będzie w stanie przejąć ul. Żeromskiego?
Byłbym ostrożny z takim założeniem. Tak naprawdę ciężko będzie znaleźć ulicę, która byłaby w stanie przejąć ruch z ul. Gdańskiej.

Najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w skrócie
7-13 grudnia 2015 r.

Wideo

Komentarze 43

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
janusek wybudzony
Rozwiązań mamy teraz na ulicach :) wszyscy skaczą z radości.korki większe niż przed remontami.dłuższe czasy przejazdu dla wszystkich.
A
Asdf
Rozwiązania z lat. 70. Januszku obudź się.
b
byłoby taniej
i lepiej.
G
Gość
więc o co idzie?
G
Gość
rokiem przybywa ,.Ciezko wdrazac nowe pomysly w taka infrastrukture ,.Wiele modeli usprawnienia idzie w kierunku eliminacji ruchu aut w centrum , poprawienia transportu masowego i jeszcze wiekszych ulatwien dla rowerkow
a
as
... pojawia się m.in. p. Pijanowski (choć dopiero od niedawna). Nie znam człowieka, ale czytałem jego wypowiedzi. Nawet jeśli myli się tu i tam, to z jego przemyśleniami w dużej mierze trudno się nie zgodzić każdemu rozsądnemu użytkownikowi dróg.
Ty wolisz pewnie Nitę lub Barańskiego (a może jesteś jednym z nich?). Przez tych właśnie "fachowców" mamy bajzel na drogach.
I nie czepiaj się jego inteligencji, bo to żałosne. Twoi idole mają pewnie IQ około 150. Łącznie.
... dziwni?
A może właśnie normalni. Tacy, którzy nie pchają się autem do miasta jak nie muszą. Którzy nie mają nic przeciwko sprawnej komunikacji publicznej. Którzy dziś pojechali rowerem do pracy, mimo deszczu. Którzy w dodatku pozwolili by ich córka pojechała tramwajem na uczelnię, idąc 10 min na przystanek pod parasolem (straszne!!). Których syn, jak co dzień, pojechał swoim rowerem do szkoły, przemókł i niechybnie ... NIE zachoruje, bo nie choruje wcale. Tacy którzy mają dwa samochody, ale korzystają z nich rozsądnie. Dla nich jest to miasto.
D
Daq
Czasami wystarczy pomyśleć, co akurat w ZDiT jest rzadkością. Prosty sposób na uplynnienie ruchu na Al. Włókniarzy to ustawienie tzw zielonej fali. Proste i tanie rozwiązanie. Ale aby to zrobić trzeba zlikwidować możliwość wywołania zielonego światła na kilku przejściach dla pieszych (między innymi prze Żubardzkiej, Resursie, Casto) za pomocą przycisku. To rozwiązanie na osiedlowe uliczki a nie na przelotowe arterie.
m
malpa w czerwonym
dlatego dyskusja z ludzmi takiego pokroju jest bezcelowa
k
kiploo
konieczny zjadz do tunelu skręcając z al. Politechniki w prawo na Widzew. Zlikwidować wjazd na Wólczańską.
Przy skręcie z Mickiewicza w prawo wzdłuż tej nieszczęsnej wiaty przystankowej oba pasy powinny umożliwiać skręt w prawo w al. Kościuszki, bo tworzy się teraz korek na jednym.
T
Topik
każda docelowa możliwość ruchu powoduje brak celowości zakazu. Jadąc z Pomorskiej na Chojny wyznaczam sobie po drodze cel podróży na Kilińskiego (po której dozwolono ruch docelowy) i jadę spokojnie przez Kilińskiego. Niech ktoś powie mi że nie miałem celu na Kilińskiego. Zatrzyamam się na chwilę przy śmietniczce aby wyrzucić niedopałek i już mam cel.
S
Sterowanie
Wg mojej wiedzy to sterowanie ruchem to tylko element rozładowania napięcia bo to nie jest do niczego podłączone :)
a
ag
Jedno mnie zastanawia. Jak się czyta komentarze, propozycje, postulaty (nie tylko tutaj ale np. w GŁ) to one są o 180st. ODWROTNE od tego, co wg władzy jakoby chcą Łodzianie. Po co ta bezczelna manipulacja!?
To jest dokładnie tak jak za socjalizmu. Ludzie nienawidzili kiełbasy z kryla, pogadanek po Dzienniku Telewizyjnym czy Festiwalu Piosenki Radzieckiej. Ale władza twierdziła, że to wybór dojrzałego społeczeństwa, że odrzuca niezdrową szynkę, zachodnie filmy czy piosenki.
Teraz tak samo - ludzie chcą jeździć własnymi samochodami po szerokich ulicach, zamiast pustych trotuarów chcą parkingów. Ale władza twierdzi, że to łodzianie chcą węższych ulic, szerszych chodników oraz marzą, aby tłoczyć się w śmierdzących tramwajach a najlpiej przy dzisiejszej pogodzie jechać z dziećmi na rowerach.
Który to już raz władza, podpierająca się głosami cwanych oszołomów, chce za ludzi decydować, jak mają żyć? Władzo, skończysz jak każda, która uszczęśliwiała ludzi na siłę.
G
Gość
1. Za
2. Za
3. Zależy w jakich miejscach np na WZ powinno być na górze 50 na dole 80, ale na ulicach osiedlowych powinno być 30.
4. Zależnie od natężenia ruchu.
Pierwsze 5. Stanowczy SPRZECIW!!! Standardem powinna być wspólna jazda autobusów z tramwajami. Na Kopcińskiego jest bez sensu osobno bus-pas i osobno torowisko.
Pierwsze 6 Za. Przyciski powinny być tylko na przejściach poza skrzyżowaniami (przykład Retkińska przy kościele).
Pierwsze 7 Zależnie od miejsca. Jeżeli jest skrzyżowanie to przejście dla pieszych powinno zostać. Jeżeli nie ma skrzyżowania to jestem za (przykład Jana Pawła przy Auchan).
Drugie 5. Sprzeciw
Drugie 6. 98 powinno wrócić na starą trasę do czasu zmniejszenia awaryjności tramwaju i do czasu wprowadzenia na linię 10 nowych tramwajów Pesa Swing. Potem powinno być skrócone do trasy Nowy Józefów - Piotrkowska Centrum. Na Olechów powinna kursować linia 9/9A zamiast 3, a na Retkinię linia 14.
Drugie 7. Nigdy jej nie było. Zielona fala powinna być po pierwsze dla tramwajów, a w drugiej kolejności dla samochodów.
8. Za
9. Zależy od miejsca, likwidacja powinna być przeprowadzona jeżeli utrudnia ruch pojazdów w normalnym kierunku, ale zazwyczaj jazda rowerzystów pod prąd jest na ulicach bez większego ruchu.
10. Zasadą powinno być zmniejszanie ilości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Tam gdzie jest to możliwe powinny powstawać ronda. Tam gdzie nie jest to możliwe istniejąca obecnie sygnalizacja powinna być lepiej zsynchronizowana.
r
r-b
tak się składa że jeśli mowa jest o komunikacji itransporcie to najczęsciej wyskakuja "specjaliści" z fenomenu i zditu
Dodaj ogłoszenie