Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zmniejszyć liczbę wypadków pieszych? Inteligentne przejścia, a może i zapory

Jarosław Kosmatka
Jarosław Kosmatka
Łódź od wielu lat „króluje” w statystykach wypadków na drogach. Najwięcej z nich dotyczy tragedii z udziałem pieszych.

Policjanci i naukowcy postanowili wspólnie odwrócić niechlubne statystyki wypadków, jakie mają miejsce w Łodzi. Wszyscy zauważają potrzebę nie tylko represyjnego traktowania kierowców jeżdżących zbyt szybko w okolicach przejść dla pieszych ale i ciągłego uświadamiania przede wszystkim tych, którzy należą do grupy tzw. niechronionych.

Tylko w 2016 roku w Łodzi doszło do 1713 wypadków drogowych w tym aż 265 było z udziałem pieszych (15 proc.). Komenda Miejska Policji w Łodzi oraz Centrum technologii Bezpieczeństwa w Logistyce działające na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego zdecydowali się połączyć siły i działać w taki sposób, by podnosić poziom bezpieczeństwa osób niechronionych w ruchu drogowym.

Wypadki w 2016 roku na drogach w Łódzkiem. Policjanci zanotowali mniej ofiar śmiertelnych

- Niechronieni w wypadku z udziałem samochodu są praktycznie bez szans. Nie mają, żadnej skorupy czy pancerza, który by choć trochę zmniejszył siłę uderzenia - mówi insp. Paweł Karolak, Komendant Miejski Policji w Łodzi.

Pierwszym krokiem do poprawy bezpieczeństwa są badania i analiza. Bezsprzecznie należą one do naukowców. Nasi nie tylko prowadzą badania ale i wzorują się na tych prowadzonych już przez np. Japończyków.

- W krajach azjatyckich zauważono związek pomiędzy częstotliwością korzystania przez pieszych z telefonów komórkowych i tabletów a zdarzeniami drogowymi z ich udziałem. Niestety, często zajęci przeglądaniem e-maili w telefonie, czy pisaniem wiadomości, nie zauważamy, że wchodzimy wprost pod nadjeżdżający samochód - mówi dr hab. inż. Remigiusz Kozłowski z Uniwersytetu Łódzkiego, współorganizator wczorajszej konferencji pt. „Łódź chroni pieszych”.

W trakcie konferencji firmy zajmujące się technologią sterowania ruchem, zaprezentowały rozwiązania które bezpośrednio mogą poprawić bezpieczeństwo pieszych. Jednym z nich są tzw. inteligentne przejścia.

- Chcielibyśmy, by w Łodzi powstało ich jak najwięcej - mówi asp. Marzanna Boratyńska z łódzkiej drogówki. - Niezbędne wręcz są tam, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej, a układ drogi zwiększa ryzyko potrącenia pieszych - dodaje.

Przykładem może być al. Kościuszki. Tutaj na wysokości ul. Bazarowej regularnie dochodzi do potrąceń pieszych. Inteligentne przejście dla pieszych prawdopodobnie rozwiązałoby ten problem. Chodzi o to, by przejście samo „zauważało”, że pieszy się do niego zbliża. Wtedy ma włączyć się dodatkowe oświetlenie samego przejścia. -Możliwe jest też umieszczenie dodatkowych zielonych i czerwonych diod w płytach chodnikowych, które mówiłyby pieszemu, czy może wejść bezpiecznie na pasy - mówi Boratyńska.

Najważniejsze jest jednak to, że kierowcy nie mieliby żadnego problemu z widocznością pieszych w obrębie przejść.

Kolejnym rozwiązaniem, które sprawdza się w niektórych krajach zachodnich są progi automatyczne. Policjanci we wtorek snuli już wizję wyłaniających się spod asfaltu zapór, które zapobiegałyby w centrum miasta możliwości przejechania przez przejście na czerwonym świetle.

- To wizja przyszłości. Musimy do niej dochodzić małymi krokami. Jeśli nic nie zrobimy, to piesi ciągle będą narażeni - mówi insp. Karolak.

Na wczorajszej konferencji byli obecni również przedstawiciele Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Choć nie musieli słuchać, bo była tłumaczona w całości na język migowy, to i tak wyszli w połowie. Próbowaliśmy dopytać się, czy nie ZDiT nie jest zainteresowany poprawą bezpieczeństwa niechronionych w mieście, ale odpowiedzi nam nie udzielono.

DZIEŃ MATKI 2017: Życzenia na dzień matki, życzenia dla mamy, wierszyki na dzień mamy [KRÓTKIE SMS]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jak zmniejszyć liczbę wypadków pieszych? Inteligentne przejścia, a może i zapory - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki