Jak żyć z nadciśnieniem

Dorota DomienikZaktualizowano 
123RF
Na nadciśnienie choruje około 9 milionów osób w Polsce. W grupie pacjentów powyżej 65 roku życia może to być nawet powyżej 80 proc. populacji. Liczba chorych stale rośnie, co idzie w parze z rosnącym problemem otyłości i zbyt małą aktywnością fizyczną. Szacuje się, że w 2025 roku nadciśnieniem tętniczym dotkniętych będą już 2 miliardy osób na świecie. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, choroba ta jest obecnie głównym czynnikiem ryzyka przedwczesnego zgonu.

Jednym z poważniejszych zaniedbań pacjentów z nadciśnieniem jest rezygnacja z leczenia. Często, gdy nie czują poprawy, zaprzestają dalszego przyjmowania leków. Po roku od diagnozy rzuca leczenie około 20 proc. pacjentów, po 9 latach - ponad 90 proc.

- Nie lecząc właściwie nadciśnienia narażamy się na zawał serca, udar mózgu, choroby nerek, niewydolność serca i inne groźne powikłania. Pamiętajmy, żeby nie przerywać zapisanego przez specjalistę leczenia. Dla własnego dobra zadbajmy również o prawidłową wagę ciała. Ograniczmy spożycie alkoholu i rzućmy palenie. Zmiana trybu życia, odpowiednia dieta, regularny ruch zwiększą skuteczność zażywanych leków u osób z nadciśnieniem, a innych mogą uchronić przed chorobą - apeluje prof. Zbigniew Gaciong, kierownik Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych, Nadciśnienia Tętniczego i Angiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Nie wolno na własną rękę odstawiać przepisanych przez lekarza środków, ani zmieniać ich dawkowania. Jeśli po zażyciu leków samopoczucie jest gorsze lub wartości ciśnienia nie uległy obniżeniu, trzeba jak najszybciej wrócić do lekarza z prośbą o modyfikację terapii.

Przyczyny nadciśnienia nie tylko w genach, ale i w stylu życia

Przyczyny choroby mogą być różne. O wartości ciśnienia decydują czynniki genetyczne i środowiskowe związane ze stylem życia. Jednak za zdecydowaną większość przypadków choroby odpowiada niezdrowy tryb życia: nadmiar spożywanych kalorii, nadużywanie soli i alkoholu, mało ruchu, dużo stresu, brak snu.
O nadciśnieniu mówimy, kiedy ciśnienie tzw. górne, czyli skurczowe wynosi co najmniej 140 mm Hg, a ciśnienie tzw. dolne - 90 mm Hg. Niestety, bardzo często nadciśnienie nie daje żadnych objawów. Jeśli pojawiają się dolegliwości, mogą stanowić objaw powstałych już poważnych powikłań tej choroby.

Znaczące czynniki ryzyka nadciśnienia to nadwaga i otyłość. Szczególnie zagrożone nadciśnieniem są osoby cierpiące na cukrzycę i choroby nerek, a także pacjenci z podwyższonym poziomem cholesterolu (pow. 190 mg/dl cholesterolu całkowitego i powyżej 115 mg/dl cholesterolu LDL).

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Profilaktyka nadciśnienia, czyli dieta i aktywność fizyczna

Jedną z podstawowych zasad profilaktyki nadciśnienia tętniczego jest wprowadzenie odpowiedniej diety. Korzystny wpływ na redukcję ciśnienia krwi obserwuje się przy spożywaniu ryb, których dobroczynnym składnikiem są nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, a także zawierających potas warzyw i owoców, oliwy, powszechnie stosowanego przy wielu dolegliwościach czosnku, a także selera zawierającego aktywny składnik (3-n-butyl-ftalid) obniżający ciśnienie i cholesterol.

Ograniczenia dotyczą natomiast tłustych potraw, spożycia alkoholu oraz soli, która poprzez zawarty w niej sód podwyższa ciśnienie. Odpowiednio dobrana dieta wpływa na poprawę samopoczucia i może wspomagać leczenie farmakologiczne.

Kolejną ważną kwestią jest aktywność fizyczna. Nie pozwalajmy sobie na jesienne lenistwo - brak ruchu sprzyja otyłości, która jest najważniejszym czynnikiem predestynującym do wystąpienia nadciśnienia tętniczego oraz powikłań sercowo-naczyniowych. Zalecanym rodzajem aktywności przy profilaktyce i leczeniu nadciśnienia są regularne ćwiczenia aerobowe, takie jak szybki marsz, pływanie czy jazda rowerem.

Coraz popularniejszy wśród osób po pięćdziesiątym roku życia nordic walking będzie optymalnym kardiotre-ningiem i przygotowaniem do redukcji masy ciała.

Nie zapomnijmy o rzuceniu tytoniu. Palenie prowadzi do wzrostu ciśnienia krwi i przyspiesza czynności serca, a z każdym wypalonym papierosem nasila się rozwój miażdżycy.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3