JAZDA Z GŁOWĄ | Nowe zasady ruchu na ścieżkach rowerowych. Dlaczego warto zachęcić najmłodszych do posiadania Karty Rowerowej?

Artykuł sponsorowany Materiał promocyjny WORD Łódź
Liczba wypadków z udziałem rowerzystów w Łodzi, podobnie jak w innych większych miastach w Polsce, jest wyższa niż średnia krajowa. 15 proc. łódzkich rowerzystów przyznało, że w ciągu ostatniego roku brało udział w wypadku lub kolizji. Czasami były to upadki spowodowane nieumiejętnym obchodzeniem się z rowerem a niekiedy dotyczyło zdarzeń spowodowanych nieznajomością reguł wzajemnego zachowania się w ruchu.

Z badań rowerzystów, które w całym kraju przeprowadziła Fundacja Allegro All For Planet wynika, że w Łodzi aż 95 proc. pozytywnie ocenia zmiany w warunkach jazdy rowerem, jakie zaszły w mieście w ciągu ostatnich 5 lat. Jednocześnie bezpiecznie podczas jazdy rowerem na ulicach czuje się tylko 65 proc. z nich. Niepokój pozostałych znajduje swoje uzasadnienie w liczbie niebezpiecznych sytuacji na drodze.

W Łodzi jest gorzej pod tym względem niż w innych dużych miastach Polski. Być może dlatego, że łodzianie chętniej i częściej korzystają z tej formy poruszania się po mieście. 83 proc. łódzkich rowerzystów wsiada na rower codziennie lub co najmniej kilka razy w tygodniu. Pod tym względem ustępują jedynie rowerzystom z Opola (85 proc.).Uczestnicy badań przyznali, że w ciągu roku obserwują średnio 4,9 zagrożeń spowodowanych przez cyklistów i 5,9, którymi sprawcami byli kierowcy samochodów.

Statystyki nie odzwierciedlają jednak tego jak czuje się typowy „Kowalski” na rowerze w Łodzi. Ciekawe mogą się okazać wyniki podobnych badań, które będą przeprowadzone po ostatnich zmianach w przepisach, a dotyczące nowych grup uczestników ruchu, o których wspominaliśmy przed tygodniem

Rowerem łatwiej?

Jazda na rowerze nie wymaga specjalnych umiejętności. Ot, wystarczy zachowanie równowagi i koordynacja ruchów. Pojazdy z grupy urządzeń transportu osobistego (UTO) czy urządzenia wspomagające ruch (UWR) takie jak deskorolka to już trochę „wyższa szkoła jazdy” ale po krótkim treningu także dają się opanować. Jednak dla żadnego z tych urządzeń, bezpieczeństwo nie jest wyłącznie uzależnione od umiejętność poruszania się nimi. To także konieczność dostosowania się do obowiązujących zasad ruchu. Dotyczy to zwłaszcza tej drugiej grupy pojazdów także z tego względu, że poruszają się nimi przede wszystkim ludzie młodzi z reguły podchodzący do tego mniej odpowiedzialnie, a niekiedy wręcz nieprzewidywalnie.

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego inaugurując akcję „Jazda z głową” chce zwrócić uwagę właśnie na aspekt bezpiecznego poruszania się po ścieżkach rowerowych, na których po zmianie przepisów pojawiły się także min. wrotki, hulajnogi elektryczne i deskorolki. Dlatego kierowcy innych pojazdów powinni wiedzieć, że:

  • Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną, UTO oraz osobie poruszającej się przy użyciu UTR.
  • Także kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną w lewo lub w prawo jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub UTO oraz osobie poruszającej się UWR, jadącym na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, z której chce zjechać.
  • Powyższe tyczy się także kierowcy przejeżdżającego przez drogę dla rowerów poza jezdnią.
  • W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego, osoby poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch lub kolumny pieszych odstęp nie może być mniejszy niż 1 m.

Co wolno na deskorolce (UWR)?

Mając UWR, a takim pojazdem jest np. deskorolka można jechać po chodniku, po drodze dla pieszych i po drodze dla rowerów (ale nie po pasie ruchu dla rowerów). Na drodze dla rowerów wszystkich obowiązuje ruch prawostronny. W strefie zamieszkania osoby wykorzystujące z UWR korzystają z takich samych przywilejów jak piesi czyli mogą korzystać z całej szerokości drogi i mają pierwszeństwo przed pojazdami.

Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązana poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (ok. 5 km/h), zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. Jeżeli chce przekroczyć jezdnię, to jest zobowiązana zachować szczególną ostrożność oraz korzystać odpowiednio z przejazdu dla rowerzystów albo przejścia dla pieszych. Na przejściach dla pieszych osoby poruszające się UWR mają obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszemu.

Osoba poruszająca się przy użyciu UWR jest obowiązana poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem, z uwzględnieniem warunków w jakich ruch się odbywa. Jednym słowem nie wolno szarżować, ani „popisywać się” co często robią deskorolkarze. Z kolei omijając lub wymijając muszą zachowywać bezpieczny odstęp od innego uczestnika ruchu lub przeszkody, która może się tam znajdować w postaci np. zaparkowanego roweru. Przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu.

Koniec beztroski!

Ale żeby o tym wszystkim wiedzieć trzeba się tym zainteresować, choć przecież nie jest tajemnicą, że najpierw powinni się tym zainteresować rodzice, których pociechy beztrosko obdarowane różnego rodzaju pojazdami wyruszają na chodniki i ścieżki rowerowe.

Łódzki WORD, oprócz szkoleń, które prowadzi dla najmłodszych użytkowników powyższych pojazdów na bieżąco uzupełnia i publikuje informacje dotyczące powyższych zagadnień tj. aktualnych przepisów, zasad korzystania z rowerów i innych pojazdów, wyposażenia rowerzystów i rowerów itp. Można je znaleźć na stronie www.kierowcasieszkoli.pl

Wszystkie artykuły publikowane w ramach akcji "Jazda z głową" znajdziesz TUTAJ

PARTNER STRATEGICZNY AKCJI

WOJEWÓDZKI OŚRODEK RUCHU DROGOWEGO W ŁODZI

PARTNERZY AKCJI

Dodaj ogłoszenie