Jest szansa na łódzki tramwaj regionalny

    Jest szansa na łódzki tramwaj regionalny

    Marcin Bereszczyński

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Pomysł łódzkiego tramwaju regionalnego nie umarł
    1/2
    przejdź do galerii

    Pomysł łódzkiego tramwaju regionalnego nie umarł ©Krzysztof Szymczak/archiwum

    W siedzibie Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi odbyło się w piątek pierwsze spotkanie, dotyczące utworzenia prawdziwego łódzkiego tramwaju regionalnego.
    Na razie ŁTR łączy tylko północny i południowy kraniec Łodzi, a miał połączyć: Ozorków, Zgierz, Łódź i Pabianice. Wczorajsze spotkanie miało na celu przygotowanie gruntu pod pracami nad wnioskiem o dofinansowanie unijne z perspektywy finansowej na lata 2014 - 2020.

    Założeniem ŁTR było zmodernizowanie linii tramwajowej na odcinku prawie 40 km z Ozorkowa przez Zgierz i Łódź do Pabianic. Przebudowano jednak tylko odcinek na terenie Łodzi od Helenówka do Chocianowic. Podłódzkie samorządy nie miały pieniędzy na wkład własny do tej inwestycji. Wydawało się, że idea ŁTR upadła i nigdy nie wróci. Pozostaną po niej jedynie wyremontowane tory w Łodzi.


    A jednak pomysł ŁTR nie umarł, czego dowiodło wczorajsze spotkanie. Przedstawiciele samorządów chcą zmodernizować linię 46 między Łodzią i Ozorkowem. Przypomnijmy, że jeśli tego nie zrobią, to połączenie tramwajowe przestanie istnieć. Jego stan techniczny jest fatalny. Tory są powykrzywiane, a sieć trakcyjna stara i awaryjna.

    - Podczas spotkania jednoznacznie określono, że żaden uczestnik porozumienia nie zamierza podjąć działań, zmierzających do likwidacji linii tramwajowej z Łodzi do Ozorkowa - poinformował Jacek Sarzało, rzecznik ZDiT. - Przeanalizowano też stan techniczny infrastruktury torowo-sieciowej. Uzgodniono, że należy utrzymywać infrastrukturę w celu dalszej realizacji usług przewozowych na linii nr 46. Omówiono też zakres kompleksowej modernizacji tej linii.

    Uczestnicy spotkania postanowili, że przedstawiciele samorządów spotkają się z marszałkiem województwa łódzkiego, aby wysondować, jakie szanse ma inicjatywa zbudowania prawdziwego ŁTR.

    Jest jeszcze jedna możliwość uratowania linii do Ozorkowa. To wprowadzenie na tę trasę trolejbusów. Można wtedy wykorzystać istniejącą sieć trakcyjną i rozebrać powyginane tory. To pozwoliłoby poszerzyć jezdnię, co na pewno zachwyciłoby kierowców. Trolejbusy zostałyby kupione w ramach unijnego projektu na podobnej zasadzie, jak do Łodzi trafiły tramwaje Pesa do obsługi obecnego ŁTR.

    Czy zastąpienie tramwajów trolejbusami jest możliwe? Samorządowcy nabrali wody w usta. Wszyscy na ten temat wypowiadają się wymijająco.

    - Taka idea musi być najpierw skonsultowana z właścicielami infrastruktury tramwajowej, czyli z podłódzkimi gminami - powiedział Jacek Sarzało.

    Kolejne spotkanie samorządów gmin leżących na trasie linii nr 46 zaplanowano na 22 marca. Można spodziewać się, że wtedy po raz pierwszy odbędzie się konstruktywna dyskusja o wprowadzeniu trolejbusów na trasę do Ozorkowa. Łodzi może zależeć na takim środku transportu, bo zwolennikiem trolejbusów jest wiceprezydent Radosław Stępień. Niedawno proponował nawet, by trolejbusy kursowały między Retkinią i ulicą Wydawniczą, a także po terenach rekreacyjno-wypoczynkowych zachodniej części Łodzi.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz w Łodzi najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w centrum?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z naszym miastem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Komentarze (20)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Mam pytanie

    Ciekawski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

    Chciałbym wiedzieć który to będzie , kolejny tramwaj regionalny. Parę lat męczyliśmy przy ostatnim tramwaju regionalnym - masa szumu, masa problemów - do dziś jeździ tylko po Łodzi.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A

    A (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 15

    poco to. lepiej niech wybueuna tramwaj do miasta Brzeziny a nie na jakies wsie

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Co z 43?

    pik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 6

    A co z linią 43 łączącą Stoki z Konstantynowem i Lutomierskiem? Tramwaje kursujące na tej linii już dawno powinny trafić do muzeum!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Idźmy na całośc.

    franz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 5

    ....I na granicy Łodzi pod tym Trolejbusem będą cudownie wyskakiwać koła tramwajowe i dalej będzie jechać tak aż do Chocianowic ?

    Czy ktoś tam zastanowił się zanim takie dyrdymały wymyślił,...rozwiń całość

    ....I na granicy Łodzi pod tym Trolejbusem będą cudownie wyskakiwać koła tramwajowe i dalej będzie jechać tak aż do Chocianowic ?

    Czy ktoś tam zastanowił się zanim takie dyrdymały wymyślił, przeciecz ŁTR w założeniu ma być jednym połączeniem od Ozorkowa aż do Pabianic (linia N-S) a nie jakiś triatlon Trolejbus - Tramwaj - Tolejbus, to ma być ułatwienie czy utrudnienie.

    Widać że po cichu szykuje się likwidacja tramwaju do Ozorkowa tylko władze jeszcze nie wiedza jak to ogłosić zaczynają jakieś bajki wymyślać, dlatego proponuję ŁTR w kombinacji:

    Ozorków - Trolejbus tak do Zgierza tam na rower i tak do lasu Chełmy, przesiadka na kajak i spływ parę metrów w dół, następnie trasa dla biegaczy na krańcówkę 11 na Helenówku ( fitness w ramach ŁTR tez się przyda). Dalej przez Łódź 11-tka normalnie ( tu warto torowisko zachować) tak aż do Ikei i tam do Pabianic- kombinacja podobna można dla odmiany zastosować przesiadkę na linię szybkich paralotni a w Ksawerowie na pośpieszne hulajnogi i tak aż na Bugaj.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaj regionalny.

    Kia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 47 / 3

    Jeśli to ma być tramwaj regionalny to oczywiście powinien łączyć Łódź z regionem czyli połączenie powinno być zachowane z Ozorkowem, Konstantynowem i Pabianicami. Ma to znaczenie dla osób...rozwiń całość

    Jeśli to ma być tramwaj regionalny to oczywiście powinien łączyć Łódź z regionem czyli połączenie powinno być zachowane z Ozorkowem, Konstantynowem i Pabianicami. Ma to znaczenie dla osób dojeżdżających z tego regionu do szkół i pracy w Łodzi. Tramwaj moim zdaniem w przeciwieństwie do trolejbusu ma te zalety, że jest szybszy, ponieważ nie ograniczają go w ruchu żadne korki oraz bardziej ekonomiczny, ponieważ może jednorazowo przewieżć większą ilość pasażerów.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Trolejbus

    złośliwe bydlę (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 9

    A czemu nie kolejka górska? Albo balony? W końcu wszystko jedno, na czym PO przekręci fundusze unijne zostawiając następcom spaloną ziemię.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    trajt

    1212 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 28 / 3

    Trolejbus na podmiejskiej części? Bezsens, równiedobrze można puścić autobus. Trajt nie ma - poza napędem elektrycznym żadnych przewag nad autobusem. Tramwaj tak, bo porusza się po wydzielonym...rozwiń całość

    Trolejbus na podmiejskiej części? Bezsens, równiedobrze można puścić autobus. Trajt nie ma - poza napędem elektrycznym żadnych przewag nad autobusem. Tramwaj tak, bo porusza się po wydzielonym torze. Trajt nie, po tej samej drodze co autobusy. Wiec jest uzalezniony od ruchu drogowego. Można stworzyć wydzielone pasy, ale znamy polskich kierowcow i ich stosowanie się do oznaczen na drodze.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Stepien sam jest trolejbus

    Kot789 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 7

    byl gimbuesm, stal sie trolejbusem

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zróbmy coś

    polka się zmienia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 9

    TO DZIADOWSKA DEMOKRACJA UCZCIE SIĘ ŁOBUZY Z TKZW SOLIDARUCHY OD KOMUNISTÓW JAK SIĘ BUDUJE


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    spadaj

    mondry (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 7

    naucz się ku*wo pisać

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Może wzieliby się za zdechłe tory w całej Łodzi

    Wojtek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 22 / 8

    Nieremontowane od czasów PRL

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo