Jezioro na dworcu Łódź Fabryczna [ZDJĘCIA]

Marcin Bereszczyński
Budowniczowie dworca Łódź Fabryczna zastanawiają się, co zrobić z podziemnym jeziorem.
Budowniczowie dworca Łódź Fabryczna zastanawiają się, co zrobić z podziemnym jeziorem. Jakub Pokora
Wykonawca budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna wspólnie z inwestorami kolejowymi zastanawiają się, jak przejść przez wodę... Takim określeniem posługują się, gdy dyskutują o tzw. soczewce wodnej, czyli podziemnym jeziorze, znajdującym się na terenie budowy dworca i tunelu prowadzącego od tej stacji w stronę Widzewa. Dotychczasowe badania geologiczne nie dają jednoznacznej odpowiedzi, gdzie dokładnie zlokalizowane są wody gruntowe. Przejście przez wodę okazuje się wyzwaniem tak dużym, że po raz kolejny trzeba było przesunąć termin podania szczegółowego harmonogramu prac na dworcu.

Torpol, czyli lider konsorcjum budującego dworzec, miał dwa tygodnie temu przedstawić szczegółowy harmonogram prac albo przynajmniej podać termin, kiedy ten dokument trafi do łódzkiego magistratu. Firma obietnicy nie spełniła, co zdenerwowało wiceprezydenta Łodzi Radosława Stępnia. Od tego czasu z rezerwą podchodzi on do oświadczeń wykonawcy inwestycji.
Nadal jednak ufa kolejarzom, którzy przekonali go, że tym razem termin przekazania harmonogramu przesunął się z powodu zmiany sposobu przejścia przez wodę.

- Dyskutowana jest zmiana techniczna dotycząca ominięcia soczewki wodnej - powiedział Radosław Stępień podczas poniedziałkowych obrad komisji ds. Nowego Centrum Łodzi. - Zmiany procedowane są przez inżyniera kontraktu. Do świąt rozstrzygnie się, czy inwestorzy ze strony kolei zgodzą się na proponowane zmiany.

Wiceprezydent dodał, że jest duża szansa, iż harmonogram nie będzie objęty klauzulą poufności, o co wystąpił Torpol.
Chociaż harmonogramu nie ma, budowa wkracza w ważny etap. Od przyszłego tygodnia ma rozpocząć się stawianie ścian szczelinowych dworca. Wzdłuż brzegu wykopu będzie wylewany betonit, czyli substancja, która pęcznieje w kontakcie z wodą. Za jego pomocą zabezpieczone będą wykopy, a wylany beton nie zapadnie się w grząskiej ziemi.

- Wszystko jest gotowe do rozpoczęcia budowy ścian szczelinowych - powiedziała Katarzyna Rumowska, rzeczniczka konsorcjum firm Torpol, Astaldi, PBDiM, Intercor. - Przygotowana jest stacja betonitowa, ustawione są dźwigi i szczeliniarki, które mają wykopać szczeliny o szerokości od metra do półtora, aby później uzbroić je i zalać betonitem.

Oprócz tego nadal pogłębiany jest wykop, z którego ziemia wywożona jest do żwirowni przy ul. Pomorskiej.

Na Fabrycznym wszystko jest już gotowe do rozpoczęcia budowy ścian szczelinowych dworca

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wuwu
czy ktoś mi powie co stało się ze stawem który połozony jest niedaleko dworca fabrycznego? woda była i znikneła...DLACZEGO?
d
darek
Obejrzyj sobie film p.t. Ajlawju to rozumiesz jaki obraz tego dworca luszie mają w głowach do dziś.Kaliski to jeden z najbrzydszych dużych dworców w kraju. Nie ma co się nim zajmować, trzeba teraz pilnować Fabrycznego.
ł
łodzinin
z jaką prędkością można pływać kajakiem SM trzeba kupić motorowkę z fotoradarem
k
kra
Znowu odezwała się łódź malkontentów - co za chore miasto , wszystko im nie pasuje.
M
Monika
skoro piszesz ze dworzec jest na uboczu - otoz Dworzec Kaliski to tylko 2 przystanki do Piotrkowskiej . Co do lat -- im ktos jest starszy jest wiekszym realista i ze dworzec Fabryczny z takim rozmachem nie powstanie tak szybko bo najwiekszym problemem bedzie odcinek od Kilinskiego do Al Wlokniarzy pod ktorym trzeba bedzie zrobic tunel , a biorąc pod uwagę stan kamienic i ich fundamentów inwestycja bedzie sie przeciagala
zwroc uwagę ze w Warszawie metro buduja pod jezdnia ( swietokrzyska ) a u nas projekt budowy przewiduje ze tunel bedzie musial biec pod kamienicami
j
jw
Kaliski nigdy już nie będzie wizytówką - jest za mały i leży na uboczu. Jedynki już nie ma - o ile dobrze pamiętam jest to dziś jedynie droga krajowa chyba nr 92 a tak naprawdę ul. Al. Włókniarzy. Warunkiem uzyskania wielkich pieniędzy z UE jest zbudowanie pod Fabrycznym ( i dalej) pętli aby pociągi nie musiały cofać jak było do niedawna (I etap do budowy KSP )- i to jest całkiem realne już obecnie. Nie wiem ile nasz lat ale chyba nie czytasz prasy - jest projekt rewitalizacji 100-kamienic ( w toku) - są wielkie prace na terenie Łodzi Fabrycznej( w toku) za wielkie pieniądze. Nie trzeba chyba pisać o położeniu tego terenu
M
MBC
Zgoda . tyle że jego bryłę z początku XX w. możesz obejrzeć na starszych filmach z lat 60 czy 70-tych np "Pasażerka" czy w filmach wg np Reymonta
B
Beryl
Założyć hodowlę karpia ! Przez tyle czasu nikt o tym nie pomyślał ? Lepiej rozwalić dworzec naziemny aby realizować czyjeś chore ambicje i utrudniać życie dojeżdżającym do pracy w Warszawie w imię bliżej nie określonej świetlanej przyszłości ? Czas chyba zacząć rozliczać "wizjonerów " >
R
Robert
Z czasów PRL? Dworzec powstał na początku XX w. ....
S
SceptyQ
Projekt upadł, bo pod ziemią - rzeki, jeziora, wodne wiry i takie tam ;)
Nooo, ale technologia idzie naprzód, haha!
M
Monika
ale to wlasnie Kaliski jest wizytowką miasta - obok dworca przebiega szerokadroga krajowa nr 1 , a takze szeroka droga wojewodzka , obok dworca jest nowa hala arena - w bliskim zasiegu jest nowa hala targowa targow lodzkich
Jak to nie wracac do niego ? to idac Twoim tokiem rozumowania to nic nie robmy ze starymi kamienicami , ze starymi drogami bo to tez relikt prl

Tak przy okazji Fabryczny nie wiadomo kiedy bedzie wizytowka bo aby byl wizytowka to fabryczny musi byc przelotowy a to na pewno nie stanie sie w tej dekadzie a moze i nastepnej
M
MBC
Kaliski to właśnie "niewypał" z czasów PRL . Miał być jednym z najatrakcyjniejszych dworców w Polsce > wyszedł zwykły , prowincjonalny (!) Lepiej nie wracać do niego, a pilnować Fabrycznego , bo jeszcze to może być wizytówka miasta
G
Gość
powinni raczej zacząć płacic karne odsetki.
No cóz gra idzie o powazna stawkę. W tej sytuacji zostaniemy z czymś co przypomina Dworzec i to nie jest wina zadnej wody. O wodzie mozna było mówic rok temu, a teraz to tylko strategia jak wyprowadzic Radnych w pole.
p
poproszę o korektę
Czego niedosłyszał, to zmyślił i za żadne skarby nie chce skorygować.
M
Monika
zdecydowanie mniejszym kosztem jest poprawienie dworca Lodz Kaliska ( dokonczenie wschodniego wiaduktu , całkowite zadaszenie peronow ( wzorem dworca we Wroclawiu ) rozbiorce budynku przy 2 peronie i co z tym idzie podciagniecie torów i peronu do zjazdu w kierunku poludniowym - tak aby polaczyc obecnie slepy tor /
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie