Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jezioro na dworcu Łódź Fabryczna [ZDJĘCIA]

Marcin Bereszczyński
Budowniczowie dworca Łódź Fabryczna zastanawiają się, co zrobić z podziemnym jeziorem.
Budowniczowie dworca Łódź Fabryczna zastanawiają się, co zrobić z podziemnym jeziorem. Jakub Pokora
Wykonawca budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna wspólnie z inwestorami kolejowymi zastanawiają się, jak przejść przez wodę... Takim określeniem posługują się, gdy dyskutują o tzw. soczewce wodnej, czyli podziemnym jeziorze, znajdującym się na terenie budowy dworca i tunelu prowadzącego od tej stacji w stronę Widzewa. Dotychczasowe badania geologiczne nie dają jednoznacznej odpowiedzi, gdzie dokładnie zlokalizowane są wody gruntowe. Przejście przez wodę okazuje się wyzwaniem tak dużym, że po raz kolejny trzeba było przesunąć termin podania szczegółowego harmonogramu prac na dworcu.

Torpol, czyli lider konsorcjum budującego dworzec, miał dwa tygodnie temu przedstawić szczegółowy harmonogram prac albo przynajmniej podać termin, kiedy ten dokument trafi do łódzkiego magistratu. Firma obietnicy nie spełniła, co zdenerwowało wiceprezydenta Łodzi Radosława Stępnia. Od tego czasu z rezerwą podchodzi on do oświadczeń wykonawcy inwestycji.
Nadal jednak ufa kolejarzom, którzy przekonali go, że tym razem termin przekazania harmonogramu przesunął się z powodu zmiany sposobu przejścia przez wodę.

- Dyskutowana jest zmiana techniczna dotycząca ominięcia soczewki wodnej - powiedział Radosław Stępień podczas poniedziałkowych obrad komisji ds. Nowego Centrum Łodzi. - Zmiany procedowane są przez inżyniera kontraktu. Do świąt rozstrzygnie się, czy inwestorzy ze strony kolei zgodzą się na proponowane zmiany.

Wiceprezydent dodał, że jest duża szansa, iż harmonogram nie będzie objęty klauzulą poufności, o co wystąpił Torpol.
Chociaż harmonogramu nie ma, budowa wkracza w ważny etap. Od przyszłego tygodnia ma rozpocząć się stawianie ścian szczelinowych dworca. Wzdłuż brzegu wykopu będzie wylewany betonit, czyli substancja, która pęcznieje w kontakcie z wodą. Za jego pomocą zabezpieczone będą wykopy, a wylany beton nie zapadnie się w grząskiej ziemi.

- Wszystko jest gotowe do rozpoczęcia budowy ścian szczelinowych - powiedziała Katarzyna Rumowska, rzeczniczka konsorcjum firm Torpol, Astaldi, PBDiM, Intercor. - Przygotowana jest stacja betonitowa, ustawione są dźwigi i szczeliniarki, które mają wykopać szczeliny o szerokości od metra do półtora, aby później uzbroić je i zalać betonitem.

Oprócz tego nadal pogłębiany jest wykop, z którego ziemia wywożona jest do żwirowni przy ul. Pomorskiej.

Na Fabrycznym wszystko jest już gotowe do rozpoczęcia budowy ścian szczelinowych dworca

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki