Wojska niemieckie uruchomiły kolejkę z Rogowa do Białej Rawskiej
22 marca 1915 podczas I wojny światowej wojska niemieckie po niespełna miesiącu robót uruchomiły kolej wąskotorową z Rogowa przez Rawę Mazowiecką do Białej Rawskiej (49 km). Kolejka służyła do zaopatrywania niemieckiego frontu w żywność, broń i amunicję. Za jej pomocą dowożono żołnierzy i ewakuowano rannych.
22 marca 1915 wojska niemieckie uruchomiły rogowską wąskotorowkę
Linię obsługiwały proste wojskowe wagony, które były używane aż do połowy XX w. W Rogowie powstawała też drewniana parowozownia. Po I wojnie światowej kolej z Rogowa do Białej zaczęła służyć do przewozu płodów rolnych i drewna. Niedługo później obok wagonów towarowych pojawiły się także osobowe – zdarzało się, że jeden skład pociągu składał się zarówno z wagonów pasażerskich, jak i towarowych. Na zdjęciu dworzec w Rawie Mazowieckiej, 1974.
22 marca 1915 ruszyły składy rogowskiej wąskotorowki
Początkowo rozstaw torów wynosił 60 cm i dopiero po II wojnie światowej zmieniono go na 75 cm. Najlepszymi latami, jeśli chodzi o liczbę przewiezionych osób, były lata 70. XX wieku – kolejka była wtedy głównym środkiem transportu dla mieszkańców pobliskich miejscowości. Przewożono nią także towary. Na początku XXI w. państwowy przewoźnik kolejowy wycofał się z obsługi wszystkich linii wąskotorowych w Polsce.
22 marca 1915 ruszyły składy rogowskiej wąskotorowki
Obecnie kolejka jest atrakcją turystyczną. W okresie letnim odrestaurowane wagoniki ciągnięte przez spalinową ciuchcię kursują w weekendy na trasie Rogów - Głuchów. Na stacji w Jeżowie czeka na uczestników wspólne ognisko. Zarządcą sieci i pojazdów jest Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych. Na zdjęciu stacja w Jeżowie. Tuż przy torach znajduje się dobrze zachowany budynek kolejowy.