Kamienice do wyburzenia na trasie tunelu w centrum Łodzi. W czasie kopania tunelu może zniknąć 25 budynków

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Główny wykonawca tunelu średnicowego pod Łodzią zgłosił do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi listę 9 budynków, które znajdują się na trasie budowy, a które najpewniej trzeba będzie wyburzyć. Teraz inspektorzy skontrolują nieruchomości, w sumie rozbiórka może czekać 25 kamienic i budynków gospodarczych. Pod koniec września w magistracie odbyło się posiedzenie Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, w którym udział wzięli także przedstawiciele inwestora, czyli PKP PLK oraz głównego wykonawcy, czyli konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego.Czytaj dalej
Główny wykonawca tunelu średnicowego pod Łodzią zgłosił do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi listę 9 budynków, które znajdują się na trasie budowy, a które najpewniej trzeba będzie wyburzyć. Teraz inspektorzy skontrolują nieruchomości, w sumie rozbiórka może czekać 25 kamienic i budynków gospodarczych. Pod koniec września w magistracie odbyło się posiedzenie Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, w którym udział wzięli także przedstawiciele inwestora, czyli PKP PLK oraz głównego wykonawcy, czyli konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego.Czytaj dalej PKP PLK/Łukasz Brylowski
Główny wykonawca tunelu średnicowego pod Łodzią zgłosił do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi listę 9 budynków, które znajdują się na trasie budowy, a które najpewniej trzeba będzie wyburzyć. Teraz inspektorzy skontrolują nieruchomości, w sumie rozbiórka może czekać 25 kamienic i budynków gospodarczych.

Pod koniec września w magistracie odbyło się posiedzenie Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, w którym udział wzięli także przedstawiciele inwestora, czyli PKP PLK oraz głównego wykonawcy, czyli konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego. Po raz pierwszy pojawiły się wówczas informacje o tym, że 25 budynków na trasie drążenia tunelu (spośród 198) jest w na tyle złym stanie technicznym, że może wymagać wyburzenia. Nie została jednak przekazana lista tych nieruchomości.

Pismo z dziewięcioma adresami

Inwestor deklaruje, że lista dopiero powstaje, a zaangażowany jest w to także Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi. W przypadku niektórych nieruchomości konieczna będzie też zgoda wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Otrzymałem pismo od konsorcjum, które zawiera 9 adresów, w przypadku których drążenie tunelu wiąże się z ryzykiem z prośbą o przeprowadzenie kontroli ich stanu technicznego - mówi Bohdan Wielanek, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Łodzi. - Przygotujemy się do kontroli, sprawdzimy dokumentację, a następnie przeprowadzimy oględziny na miejscu. To pozwoli podjąć decyzję, czy konieczne będzie wyprowadzenie lokatorów

.

Posłanka dopytuje o listę

Bohdan Wielanek nie podaje na razie adresów nieruchomości, które będą kontrolowane (do czasu zbadania, czy rzeczywiście konieczne będzie ich opuszczenie w obawie przed wzbudzaniem niepotrzebnej paniki wśród mieszkańców). Listy budynków, które trzeba będzie wyburzyć nie otrzymała także Hanna Gill-Piątek, łódzka posłanka Polski 2050, która skierowała w tej sprawie pismo do zarządu PKP PLK.

- Kwestia dotycząca planowanych do rozbiórki 25 budynków znajdujących się trasie wykonywanego tunelu jest w trakcie szczególnej analizy prowadzonej przez wykonawcę robót i Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego - odpisali przedstawiciele inwestora. - Trwają w tej sprawie także rozmowy z miastem Łódź. Wśród budynków przeznaczonych do wyburzenia znajdują się obiekty gospodarcze i usługowe, obiekty niezamieszkane i wyłączone z użytkowania oraz obiekty mieszkalne. Liczba nieruchomości koniecznych do rozbiórki oraz tych, których konstrukcję należy wzmocnić, jest uzależniona od technicznych możliwości zabezpieczenia obiektów oraz ostatecznych uzgodnień z ww. podmiotami w tym zakresie.

Co zrobią inwestor i wykonawca?

Inwestor przedstawił listę podjętych i planowanych działań, w tym sporządzenie ocen stanu technicznego budynków, monitoring drgań i osiadania, relokację mieszkańców na czas drążenia, naprawy, jeśli dojdzie do uszkodzenia budynków w czasie prac, a także wypłatę odszkodowań za uszkodzenia.

W przypadku części kamienic konieczne będzie opracowanie uzupełniającej dokumentacji, a następnie opracowanie projektów budowlanych rozbiórek. Jeśli w przypadku budynków zabytkowych wojewódzki konserwator budynków nie wyda takiej zgody, to planowane jest wzmocnienie fundamentów i budynków lub wystąpienie z alternatywnymi sposobami zachowania lub odtworzenia tkanki zabytkowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

OnePlus

OnePlus 10T 5G 16/256GB Czarny

3 381,33 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 12 Pro 128GB Grafitowy Graphite

4 149,00 zł

kup najtaniej

Xiaomi

Xiaomi 12 5G 8/128GB Szary

2 499,00 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 13 Pro Max 128GB Mocny Grafit

5 569,00 zł

kup najtaniej

Apple

Apple iPhone 13 Mini 128GB Alpejska zieleń

3 290,00 zł

kup najtaniej

Motorola

Motorola G62 4/128GB Szary

895,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nocna bitwa nad Dnieprem. Batalion Terror stoczył bój z Rosjanami

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Pismaczko z omajtkowskiej gadzinówki chciałem sprawdzić gdzie te domy wyburzą i jakoś nie znalazłem takiej informacji w artykule. Jaka gazeta takie pismaki.
G
Gość
6 listopada, 21:00, Gość:

Tunel średnicowy i kolej dużych prędkości to nie pomysł pisiorow jak twierdzą chmielnickie tu piszące ale kumpel Hanki ,,szklanki,, czyli Czarek G. hehe

I tu się mylisz bo tunel kolei dużych prędkości to pomysł pisiorów od CPK.

G
Gość
14 listopada, 7:43, Leon:

Nie można było wcześniej zacząć procesować tematu wyburzania kamienic?

Umowę na wykonanie tunelu podpisano zdaje się 28.12.2017 roku a zakończenie prac planowano pierwotnie na grudzień 2021 roku.

Wszystko można, tylko ...po co?

L
Leon
Nie można było wcześniej zacząć procesować tematu wyburzania kamienic?

Umowę na wykonanie tunelu podpisano zdaje się 28.12.2017 roku a zakończenie prac planowano pierwotnie na grudzień 2021 roku.
P
Polak
Wyburzą to i odbudują taka kolejność.
G
Gość
Lata zaniedbań postkomunistów z SLD, PO i ZSL i mamy skutek:

Analizy wykonawcy budowy wykazały, że w krytycznym stanie jest dwadzieścia pięć obiektów, pod którymi ma przebiegać tunel. By nie doprowadzić do tragedii wszystkie powinny być rozebrane.
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie