MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kamienice do wyburzenia na trasie tunelu w centrum Łodzi. W czasie kopania tunelu może zniknąć 25 budynków

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Główny wykonawca tunelu średnicowego pod Łodzią zgłosił do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi listę 9 budynków, które znajdują się na trasie budowy, a które najpewniej trzeba będzie wyburzyć. Teraz inspektorzy skontrolują nieruchomości, w sumie rozbiórka może czekać 25 kamienic i budynków gospodarczych. Pod koniec września w magistracie odbyło się posiedzenie Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, w którym udział wzięli także przedstawiciele inwestora, czyli PKP PLK oraz głównego wykonawcy, czyli konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego.Czytaj dalej
Główny wykonawca tunelu średnicowego pod Łodzią zgłosił do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi listę 9 budynków, które znajdują się na trasie budowy, a które najpewniej trzeba będzie wyburzyć. Teraz inspektorzy skontrolują nieruchomości, w sumie rozbiórka może czekać 25 kamienic i budynków gospodarczych. Pod koniec września w magistracie odbyło się posiedzenie Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, w którym udział wzięli także przedstawiciele inwestora, czyli PKP PLK oraz głównego wykonawcy, czyli konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego.Czytaj dalej PKP PLK/Łukasz Brylowski
Główny wykonawca tunelu średnicowego pod Łodzią zgłosił do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Łodzi listę 9 budynków, które znajdują się na trasie budowy, a które najpewniej trzeba będzie wyburzyć. Teraz inspektorzy skontrolują nieruchomości, w sumie rozbiórka może czekać 25 kamienic i budynków gospodarczych.

Pod koniec września w magistracie odbyło się posiedzenie Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego, w którym udział wzięli także przedstawiciele inwestora, czyli PKP PLK oraz głównego wykonawcy, czyli konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego. Po raz pierwszy pojawiły się wówczas informacje o tym, że 25 budynków na trasie drążenia tunelu (spośród 198) jest w na tyle złym stanie technicznym, że może wymagać wyburzenia. Nie została jednak przekazana lista tych nieruchomości.

Pismo z dziewięcioma adresami

Inwestor deklaruje, że lista dopiero powstaje, a zaangażowany jest w to także Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi. W przypadku niektórych nieruchomości konieczna będzie też zgoda wojewódzkiego konserwatora zabytków.

- Otrzymałem pismo od konsorcjum, które zawiera 9 adresów, w przypadku których drążenie tunelu wiąże się z ryzykiem z prośbą o przeprowadzenie kontroli ich stanu technicznego - mówi Bohdan Wielanek, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Łodzi. - Przygotujemy się do kontroli, sprawdzimy dokumentację, a następnie przeprowadzimy oględziny na miejscu. To pozwoli podjąć decyzję, czy konieczne będzie wyprowadzenie lokatorów

.

Posłanka dopytuje o listę

Bohdan Wielanek nie podaje na razie adresów nieruchomości, które będą kontrolowane (do czasu zbadania, czy rzeczywiście konieczne będzie ich opuszczenie w obawie przed wzbudzaniem niepotrzebnej paniki wśród mieszkańców). Listy budynków, które trzeba będzie wyburzyć nie otrzymała także Hanna Gill-Piątek, łódzka posłanka Polski 2050, która skierowała w tej sprawie pismo do zarządu PKP PLK.

- Kwestia dotycząca planowanych do rozbiórki 25 budynków znajdujących się trasie wykonywanego tunelu jest w trakcie szczególnej analizy prowadzonej przez wykonawcę robót i Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego - odpisali przedstawiciele inwestora. - Trwają w tej sprawie także rozmowy z miastem Łódź. Wśród budynków przeznaczonych do wyburzenia znajdują się obiekty gospodarcze i usługowe, obiekty niezamieszkane i wyłączone z użytkowania oraz obiekty mieszkalne. Liczba nieruchomości koniecznych do rozbiórki oraz tych, których konstrukcję należy wzmocnić, jest uzależniona od technicznych możliwości zabezpieczenia obiektów oraz ostatecznych uzgodnień z ww. podmiotami w tym zakresie.

Co zrobią inwestor i wykonawca?

Inwestor przedstawił listę podjętych i planowanych działań, w tym sporządzenie ocen stanu technicznego budynków, monitoring drgań i osiadania, relokację mieszkańców na czas drążenia, naprawy, jeśli dojdzie do uszkodzenia budynków w czasie prac, a także wypłatę odszkodowań za uszkodzenia.

W przypadku części kamienic konieczne będzie opracowanie uzupełniającej dokumentacji, a następnie opracowanie projektów budowlanych rozbiórek. Jeśli w przypadku budynków zabytkowych wojewódzki konserwator budynków nie wyda takiej zgody, to planowane jest wzmocnienie fundamentów i budynków lub wystąpienie z alternatywnymi sposobami zachowania lub odtworzenia tkanki zabytkowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Eurowybory 2024. Najważniejsze "jedynki" na listach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki