reklama

Katastrofa budowlana: runęła kamienica przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 29. We wrześniu zawaliła się sąsiednia kamienica 25.10.2019

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (22 zdjęcia)
Kamienica przy Rewolucji 1905 r. zawaliła się po godz. 9 w piątek. Budynek był remontowany. W trakcie zawalenia się części kamienicy było na placu budowy około 50 osób. Nikt nie ucierpiał.

Kamienica przy Rewolucji 1905 r. zawaliła się po godz. 9 w piątek 25 października. Po katastrofie budowlanej ulica została zamknięta dla ruchu. Na miejscu pojawiła się policja, straż miejska i straż pożarna w liczbie około 30 strażaków.

Kamienica była w trakcie rewitalizacji. Na razie nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy budowlanej. Pracowało tam około 50 osób. Nikt nie ucierpiał, ale było ryzyko, że gruz mógł zasypać bezdomnych, którzy w komórkach na podwórku składowali złom. Klatka schodowa kamienicy zwaliła się właśnie na te komórki. Konieczne było wezwanie Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej "Łódź" oraz Grupy Ratownictwa Specjalistycznego OSP Łódź-Jędrzejów z psami, które miały sprawdzić, czy ktoś został przywalony gruzami. Zwierzęta nikogo nie wytropiły.

Był wielki huk i dużo pyłu - opowiadają robotnicy, którzy pracowali przy rewitalizacji kamienicy przy Rewolucji 1905 r. nr 29. - Nie wiedzieliśmy co się dzieje. Mieliśmy dużo szczęścia. Każdy z nas mógł być po tej stronie, która runęła. Najważniejsze, że wszyscy żyją - dodali.

- Przychodzili tu bezdomni przeładować złom. Ale dziś ich tu chyba nie było. Jak ocalał toy-toy, to oni też żyją - powiedzieli robotnicy z zawalonej kamienicy.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Bohdan Wielanek po oględzinach zawalonej budynku stwierdził, że trzeba będzie wyburzyć część rewitalizowanej kamienicy i dachu. Widać było, że cienka ściana na grubość jednej cegły może runąć w każdej chwili. Stąd decyzja o rozbiórce.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Przypomnijmy, że na początku września zawaliła się sąsiednia kamienica pod numerem 31. Tam również trwała rewitalizacja. Runęły wtedy trzy strony. Nadzór budowlany wydał decyzję, aby rozebrać zrujnowaną kamienicę.

- Obie kamienice były złączone. Mogło pójść odbicie, które uderzyło w ścianę drugiej kamienicy, dlatego doszło do kolejnej katastrofy budowlanej - przypuszczają robotnicy z Rewolucji 1905 r. nr 29.

Rewitalizacja kamienicy pod numerem 29 miała zakończyć się w drugim kwartale 2020 roku. Miało tam powstać 26 mieszkań komunalnych i 4 lokale usługowe. Umowa z wykonawcą remontu opiewa na 9,8 mln zł. Sąsiednia kamienica pod numerem 31 miała być ukończona w czwartym kwartale przyszłego roku. Tam miało był 36 mieszkań i dwa lokale użytkowe. Koszt prac oszacowano na 9,25 mln zł. Po wrześniowej rozbiórce pracownicy nie wrócili już na plac budowy.

W ostatnich latach doszło również do innych "spektakularnych" katastrof budowlanych. Zawaliła się m.in. kamienica u zbiegu Sienkiewicza i Tuwima. Obecnie trwa sprawa sądowa, w której trzy osoby są oskarżone o doprowadzenie do zawalenia się kamienicy. Wyrok ma zapaść w listopadzie.

Czytaj także

Grozą powiało przy Zielonej 48, gdzie najpierw runęła ściana, a kilka dni później osunęły się dwa stropy. Nikt nie ucierpiał, bo kamienica była pustostanem. Gruz na szczęście nie spadł na osoby idące chodnikiem w trakcie katastrofy budowlanej.

Zawaliła się też część stropu i dachu kamienicy u zbiegu POW i Składowej, gdzie mieścił się kultowy bar Oaza. Kamienica była wcześniej opuszczona przez mieszkańców. Trzeba było ją rozebrać. Właściciel postanowił ją odbudować.

Niewiele brakowało, a doszłoby do tragedii w kamienicy Zachodniej 66. Była od lat przeznaczona do rozbiórki, ale często odwiedzali ją bezdomni. Zawaliły się schody pomiędzy parterem i pierwszym piętrem. Działo się to w chwili, gdy wchodził po nich mężczyzna. Doznał uraz głowy, klatki piersiowej, barku i miednicy.

Czytaj także

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 51

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lodzianka

Dokładnie, zanim się weźniecie za cos, co można odnowić, sprawdźcie, jak to w ogóle wygląda. Żeby nie było właśnie jak z tą kamienicą. Sprawdzanie jest bardzo ważne dla zdrowia budowlańców, ale też i mieszkańców. Można też koszty ciąć, albo zainwestować w nowe projekty https://projektowanie-wnetrz-online.pl/projektowanie-wnetrz-lodz/ .

E
Ewa

Czemu nadzor budowlany w Łodzi nie może badać tych kamienic przed rewitalizacja? Oszcsrdzilo by to sporych kosztów i możliwej tragedii.

B
Bob budowniczy

Duża większość Starego Śródmieścia oraz Balut nadaje sie TYLKO do rozebrania gdyz domy z tamtego okresu buly budowane jak były i spisane ze sobą jak "klocki" więc rozebrania jest tańsze szybsze bez ryzyka ze wprowadza się mieszkancy i może coś się wydarzyć?!!!?

m
m

Witam. Zwracam się do Państwa o pomoc zbieram na zabieg przepukliny kręgosłupa męczą mnie straszne bóle i rwa kulszowa leki typu tramal nie pomagają odmówiono mnie świadczenia rehabilitacyjnego nie mogę chodzić proszę o jakieś dobrowolne wpłaty osoby dobroduszne na mój numer konta 39102033780000160203308087 z góry serdecznie dziękuję. LICZY SIĘ KAŻDA KWOTA.

H
Hanka

No to się sama zrewitalizowała

P
Proboszcz
26 października, 13:46, khgg:

do konserwatora i inspektora nadzoru budowlanego:

Dobrze byłoby zakupic lub skonstruować takie wahadlo do badania twardości spoin miedzy ceglami - na czym poleglalby proba twardości - powiedzmy co 5 metrow siatka punktów do sprawdzenia - wahadlo z takim szpikulcem - puszczane z 90 stopni i dobieranie obciążenia wahadla, na początku dokładne wwiercenia wahadla w cegly i wymierzenie żeby szpikulec trafil w spoine a nie w cegle. Jeżeli jest tynk to delikatne( nie otlukujac) usuniecie tynku aby odslonil spoine . i powiedzmy szpikulec z naciętymi milimetrami , centymetrami. jeżeli wbije się jak w "maslo" przy niskim obciążeniu wahadla to przeznaczenie budynku do rozebrania. oczywiście jedna jaskolka wiosny nie czyni wiec co 5 metrow kilka prob, naniesienie prob na projekt i obliczenie w komputerze jakości sciany nośnej. proby możliwie z dwóch stron zew i wew.

26 października, ‎14‎:‎44, Gość:

Ty domorosły pajacu. Ty se pisiorkiem badaj szczeliny w cegłach

26 października, 14:54, khgg:

No comment. Zboczeni ludzi-dewianci - nie powinni być dopuszczani do komentowania takich poważnych spraw. Ale co można wymagać od gazety, która dopuszcza komentarze niezrównoważonych psychicznie osob, gdzie argumentem w dyskusji jest wulgaryzm. @ Gość -zalecam Ci wizytę u psychoterapeuty leczącego dewiacje seksualne.

A moze cie trzeba w odbyt zapakować bo okropnie marudny jesteś falusie rumuński.

k
khgg
26 października, 13:46, khgg:

do konserwatora i inspektora nadzoru budowlanego:

Dobrze byłoby zakupic lub skonstruować takie wahadlo do badania twardości spoin miedzy ceglami - na czym poleglalby proba twardości - powiedzmy co 5 metrow siatka punktów do sprawdzenia - wahadlo z takim szpikulcem - puszczane z 90 stopni i dobieranie obciążenia wahadla, na początku dokładne wwiercenia wahadla w cegly i wymierzenie żeby szpikulec trafil w spoine a nie w cegle. Jeżeli jest tynk to delikatne( nie otlukujac) usuniecie tynku aby odslonil spoine . i powiedzmy szpikulec z naciętymi milimetrami , centymetrami. jeżeli wbije się jak w "maslo" przy niskim obciążeniu wahadla to przeznaczenie budynku do rozebrania. oczywiście jedna jaskolka wiosny nie czyni wiec co 5 metrow kilka prob, naniesienie prob na projekt i obliczenie w komputerze jakości sciany nośnej. proby możliwie z dwóch stron zew i wew.

26 października, ‎14‎:‎44, Gość:

Ty domorosły pajacu. Ty se pisiorkiem badaj szczeliny w cegłach

No comment. Zboczeni ludzi-dewianci - nie powinni być dopuszczani do komentowania takich poważnych spraw. Ale co można wymagać od gazety, która dopuszcza komentarze niezrównoważonych psychicznie osob, gdzie argumentem w dyskusji jest wulgaryzm. @ Gość -zalecam Ci wizytę u psychoterapeuty leczącego dewiacje seksualne.

F
Fan
25 października, 20:40, Budowlańcy z Rewolucji29:

Hehe cwaniaki myśleli, że są bezpieczni a tu dupa

25 października, 20:51, LOL:

Ale na czym polega "bycie cwaniakiem"? Kolejny wpis jakiegoś urzędnika, który nie wie jak wybronić Hankę z katastrof budowlanych jedna po drugiej...

25 października, 22:32, Gość:

Akurat nie mam nic wspólnego z urzędnikami strzelaj dalej

26 października, 13:12, LOL:

Masz masz... cwaniaczku.

To nie urzednik ale sama Hanka

G
Gość
26 października, 13:46, khgg:

do konserwatora i inspektora nadzoru budowlanego:

Dobrze byłoby zakupic lub skonstruować takie wahadlo do badania twardości spoin miedzy ceglami - na czym poleglalby proba twardości - powiedzmy co 5 metrow siatka punktów do sprawdzenia - wahadlo z takim szpikulcem - puszczane z 90 stopni i dobieranie obciążenia wahadla, na początku dokładne wwiercenia wahadla w cegly i wymierzenie żeby szpikulec trafil w spoine a nie w cegle. Jeżeli jest tynk to delikatne( nie otlukujac) usuniecie tynku aby odslonil spoine . i powiedzmy szpikulec z naciętymi milimetrami , centymetrami. jeżeli wbije się jak w "maslo" przy niskim obciążeniu wahadla to przeznaczenie budynku do rozebrania. oczywiście jedna jaskolka wiosny nie czyni wiec co 5 metrow kilka prob, naniesienie prob na projekt i obliczenie w komputerze jakości sciany nośnej. proby możliwie z dwóch stron zew i wew.

Ty domorosły pajacu. Ty se pisiorkiem badaj szczeliny w cegłach

k
khgg

do konserwatora i inspektora nadzoru budowlanego:

Dobrze byłoby zakupic lub skonstruować takie wahadlo do badania twardości spoin miedzy ceglami - na czym poleglalby proba twardości - powiedzmy co 5 metrow siatka punktów do sprawdzenia - wahadlo z takim szpikulcem - puszczane z 90 stopni i dobieranie obciążenia wahadla, na początku dokładne wwiercenia wahadla w cegly i wymierzenie żeby szpikulec trafil w spoine a nie w cegle. Jeżeli jest tynk to delikatne( nie otlukujac) usuniecie tynku aby odslonil spoine . i powiedzmy szpikulec z naciętymi milimetrami , centymetrami. jeżeli wbije się jak w "maslo" przy niskim obciążeniu wahadla to przeznaczenie budynku do rozebrania. oczywiście jedna jaskolka wiosny nie czyni wiec co 5 metrow kilka prob, naniesienie prob na projekt i obliczenie w komputerze jakości sciany nośnej. proby możliwie z dwóch stron zew i wew.

k
khgg
25 października, ‎15‎:‎59, Instytucja:

Nie ma problemu, jest już formułowane stosowne zawiadomienie oraz wnioski z powodu tego skrajnie podejrzanego procederu trwającego kilka lat. Sprawie niszczenia na tak ogromną skalę zabytków w Łodzi akurat miejskich należy się pilnie przyjrzeć w odpowiednim, wielostronnym gronie. Nie zostawimy tego płazem. W przypadku prywatnych kamienic nie dzieją się takie "zbiegi okoliczności", żeby kamienice jedna po drugie rok w rok były "zawalane". Jesli raz coś takiego na wiele lat się zdarzy, sprawa ląduje w sądzie karnym. A prezydent miasta? jest bezkarna. To jest skandal na całą Polskę. Druga afera, obok reprywatyzacyjnej i czyścicieli z Warszawy. Ktoś musi to ukrócić. Władze miasta i ich urzędnicy nie mogą czuć się bezkarni i demolować zabytkowe miasto. Za doprowadzenie jednej kamienicy zabytkowej prywatnemu właścicielowi grozi do 8 lat więzienia! Prezydent miasta nie jest ponad prawem!

25 października, 23:19, khgg:

niby masz racje. Jest jedno ale. Te kamienice to jest już w większości ruina. to tak jakbym Ci kazal dzisiaj odpalić Forda T i kazal jechać do Poznania. Możesz próbować. i tak samo tutaj budowlancy ratują jak mogą, ale to nie są cudotwórcy. jeżeli sciany sa slabe , to nie wytrzymują takiego tempa prac. My nie wiemy na czym polegala rewitalizacja. CZy wymieniano tam drewniane dźwigary stropowe i same stropy ? cala Łodz jest w drewnianych dziwgarach ( oprócz fabryk i pofabrycznych loftów gdzie jest w większości mocny strop Kleina. Jeżeli nie wymyśli się lepszego sposobu wymiany drewnianych belek stropowych to takie atrakcje w Lodzi będąsie często powtarzac.

26 października, ‎13‎:‎11, Instytucja:

Pisz za siebie, że nie wiesz czegoś. My wiemy na czym polega, co doprowadziło do katastrof i kto za to odpowiada, mamy na to dokumenty. Jesteśmy od tego tematu i mamy dostęp do pełnej dokumentacji. Dlatego pozwolisz, że będziemy się tym zajmować dalej zgodnie z naszą wiedzą i dowodami.

Przecież wam nie mam prawa niczego zabraniać. Mogę wam jako instytucji doradzić inwestycję w postaci kamer na stojakach 24h/ dobę, aby pilnować tych remontow. Tylko musicie pilnować tych kamer na zmiany , żeby ktoś wam ich nie "buchnal". A jak będzie kolejne zawalenie wasze nagranie bardzo się przyda w dokladnej identyfikacji zrodla zawalen , których na pewno będzie jeszcze wiele, przy takim stanie scian nośnych.

e
erwer
26 października, ‎00‎:‎38, Łodzianka:

Rewitalizacja kamienic to fikcja. NAJTAŃSZE MATERIAŁY, FACHOWCY Z ŁAPANKI A WILGOĆ SPŁYWA PO ŚCIANACH. Wyrzucenie pieniędzy w błoto.

"wilgoc splywa po scianach "- jak system wentylacji jest niewydolny to tak sie dzieje. kiedys byly nieszczelne okna i powietrze mialo lepszą cyrkulacje przez te okna. Teraz jak są bardzo szczelne okna nowoczesne montowane, ludzie gotują bigos kilka godzin przy zamknietym oknie i sie dziwą, że wilgoć.

L
LOL
25 października, 20:40, Budowlańcy z Rewolucji29:

Hehe cwaniaki myśleli, że są bezpieczni a tu dupa

25 października, 20:51, LOL:

Ale na czym polega "bycie cwaniakiem"? Kolejny wpis jakiegoś urzędnika, który nie wie jak wybronić Hankę z katastrof budowlanych jedna po drugiej...

25 października, 22:32, Gość:

Akurat nie mam nic wspólnego z urzędnikami strzelaj dalej

Masz masz... cwaniaczku.

I
Instytucja
25 października, ‎15‎:‎59, Instytucja:

Nie ma problemu, jest już formułowane stosowne zawiadomienie oraz wnioski z powodu tego skrajnie podejrzanego procederu trwającego kilka lat. Sprawie niszczenia na tak ogromną skalę zabytków w Łodzi akurat miejskich należy się pilnie przyjrzeć w odpowiednim, wielostronnym gronie. Nie zostawimy tego płazem. W przypadku prywatnych kamienic nie dzieją się takie "zbiegi okoliczności", żeby kamienice jedna po drugie rok w rok były "zawalane". Jesli raz coś takiego na wiele lat się zdarzy, sprawa ląduje w sądzie karnym. A prezydent miasta? jest bezkarna. To jest skandal na całą Polskę. Druga afera, obok reprywatyzacyjnej i czyścicieli z Warszawy. Ktoś musi to ukrócić. Władze miasta i ich urzędnicy nie mogą czuć się bezkarni i demolować zabytkowe miasto. Za doprowadzenie jednej kamienicy zabytkowej prywatnemu właścicielowi grozi do 8 lat więzienia! Prezydent miasta nie jest ponad prawem!

25 października, 23:19, khgg:

niby masz racje. Jest jedno ale. Te kamienice to jest już w większości ruina. to tak jakbym Ci kazal dzisiaj odpalić Forda T i kazal jechać do Poznania. Możesz próbować. i tak samo tutaj budowlancy ratują jak mogą, ale to nie są cudotwórcy. jeżeli sciany sa slabe , to nie wytrzymują takiego tempa prac. My nie wiemy na czym polegala rewitalizacja. CZy wymieniano tam drewniane dźwigary stropowe i same stropy ? cala Łodz jest w drewnianych dziwgarach ( oprócz fabryk i pofabrycznych loftów gdzie jest w większości mocny strop Kleina. Jeżeli nie wymyśli się lepszego sposobu wymiany drewnianych belek stropowych to takie atrakcje w Lodzi będąsie często powtarzac.

Pisz za siebie, że nie wiesz czegoś. My wiemy na czym polega, co doprowadziło do katastrof i kto za to odpowiada, mamy na to dokumenty. Jesteśmy od tego tematu i mamy dostęp do pełnej dokumentacji. Dlatego pozwolisz, że będziemy się tym zajmować dalej zgodnie z naszą wiedzą i dowodami.

Y
Yrex
25 października, 23:37, sdfsdfsdf:

szkoda tych pieniędzy co poszly na ratowanie . Żeby nie popelenić już więcej tego bledu trzeba przemodelować to mia100 kamienic - i kamienice grażące zawaleniem zburzyć i zbudować w nowej technologii kamienice które będą zaprojektowane zgodnie z prawem budowlanym , ale trzeba zrobić jedno zatrzezenie, rewitalzacja to jest przywrócenie dawnej swietnosci starym budynkom, nowy budynek może nie przejść już takich samych wymogów prawnych -np. liczba schodków w jednym ciągu schodów szerokość spocznika, ilość okien- nasłonecznienie ( dużo kamienic to "studnie"), itp. itd., wiec niestety trzeba zmienić prawo że można "rewitalizować" burząc dany obiekt i przywracajać maksymalnie jego dawny rozkład i charakterystyki jednozcesnie maksymalnie zblizyc się do prawa budowlanego - np. przenikalność ciepla scian , ogrzewanie gazowe itd. inaczej to będzie takie wlasnie ratowanie czegos co za chwile się zawali, i pieniądze , nasze pieniądze w bloto.

Bredzisz. Te kamienice własnie są doprowadzane do zawalenia przez celowe wieloletnie nieremontowanie. Więc nie kłam, że należy coś zmienić, skoro pronujesz to, co własnie doprowadza do ruiny i zawaleń. Jak tam w biurze marketingowym propagandy UMŁ? Dużo płacą? Nadal firma Tomka rządzi miastem? Ta pijarowa?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3