Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kawaleria powietrzna z Tomaszowa dostanie nowe śmigłowce. Nowoczesny sprzęt dla żołnierzy z kawalerii powietrznej

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Śmigłowiec Leonardo AW149 zamówiono dla kawalerii powietrznej w ubiegłym roku. To maszyna dużo mniejsza od AW101, oprócz transportu będzie służyła do wsparcia bojowego i ratownictwa bojowego
Śmigłowiec Leonardo AW149 zamówiono dla kawalerii powietrznej w ubiegłym roku. To maszyna dużo mniejsza od AW101, oprócz transportu będzie służyła do wsparcia bojowego i ratownictwa bojowego Leonardo
Kawalerię powietrzną w Tomaszowie Mazowieckim czeka rewolucyjny skok. W ciągu kilku lat żołnierze dostaną ponad 50 nowoczesnych śmigłowców, które zastąpią wysłużone maszyny.

Śmigłowce dla wojska

W czwartek 25 maja podczas konferencji Defence24 Day gen. bryg. Ireneusz Nowak, Inspektor Sił Powietrznych, poinformował o planach zakupu 22 śmigłowców Leonardo AW101, które mają trafić do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej, a ściślej rzecz biorąc, do dywizjonu lotniczego tej brygady w Leźnicy Wielkiej pod Łęczycą. Mają tam zastąpić stare poradzieckie śmigłowce transportowe Mi-8 i Mi-17.

Śmigłowce Leonardo AW149 za Sokoły

To już druga taka deklaracja zakupu nowoczesnego sprzętu latającego dla kawalerii powietrznej, ogłoszona w ciągu niespełna roku. W lipcu ubiegłego roku zapadła decyzja, że 25. Brygada Kawalerii Powietrznej otrzyma 32 śmigłowce Leonardo AW149, które zastąpią eksploatowane przez kawalerzystów śmigłowce W-3 Sokół.

Pierwsze helikoptery AW149 mają trafić do Tomaszowa już w tym roku, a całość dostaw ma być zrealizowana do roku 2029. Koszt całego kontraktu to 8,25 mld zł.

Nowe śmigłowce AW149 realizować będą misje transportu żołnierzy, ich wsparcia z powietrza, ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu towarów i zaopatrzenia.

AW149 to wielki skok w stosunku do Sokołów. To śmigłowiec niezwykle nowoczesny (pierwszy lot w 2009 roku), zaawansowany technologicznie, większy, szybszy, z większym udźwigiem.

Merliny za Mi-8 i Mi-17

O ile jednak na AW149 podpisano w ubiegłym roku kontrakt, to o dostawach ciężkich, wielozadaniowych AW101 (znanych również pod nazwą Merlin) wiadomo stosunkowo niewiele. W Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowano nas, że AW101 miałyby być dostarczone do kawalerii w latach 2025-2031.

Ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik Agencji Uzbrojenia, odpowiadającej za zakupy sprzętu wojskowego, mówi, że żadne postępowanie się w tej chwili nie toczy, a gen. Nowak mówił tylko o planach. Nie wyklucza jednak, że skoro początek dostaw przewidziano na rok 2025, to w tym roku będzie informacja o trybie nabycia tych śmigłowców.

Leonardo AW101 - co to za śmigłowiec?

Śmigłowce AW101 to ciężkie, trzysilnikowe maszyny (zwykle śmigłowce tej klasy mają tylko dwa silniki). Masa AW101 zbliża się do 15 ton, średnica wirnika to 18,5 metra, długość kadłuba to prawie 23 metry, a wysokość ponad 6 metrów. Prędkość maksymalna przekracza 300 km/h. W wersji transportowej zabiera około 30 w pełni wyekwipowanych żołnierzy.

AW101 pod względem rozmiarów są porównywalne z poradzieckimi M-8 i Mi-17, cięższe od nich, ale szybsze (dzięki trzem, mocniejszym silnikom). Posiadają też tylną rampę wjazdową, jak niektóre wersje Mi-17, co jest dużą zaletą. Pod względem wyposażenia biją rosyjskie śmigłowce na głowę. Są jednak bardzo drogie.

Polska zakupiła do tej pory cztery sztuki AW101, ale w wersji morskiej, do patrolowania, zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa morskiego. Cztery takie śmigłowce wraz z całym pakietem wyposażenia kosztowały 1,65 miliarda złotych, co w przeliczeniu daje 412,5 mln zł na sztukę. Trzeba jednak pamiętać, że w tej cenie jest niezwykle kosztowne wyposażenie do działań na morzu. Cena jednostkowa śmigłowca transportowego powinna być znacznie niższa, także ze względu na liczbę planowanych do zamówienie egzemplarzy.

Obsługą czterech morskich AW101 będą się zajmować Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi. Nie wiadomo nic na temat ewentualnego serwisu transportowych AW101 przez łódzkie zakłady.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki