reklama

Kłopoty ze snem w czasie ciąży. Jak sobie z nimi radzić?

Materiał partnera zewnętrznego Zaktualizowano 
shutterstock
Stres związany z przyjściem na świat dziecka i konieczność spania w innych niż dotąd pozycjach mogą mieć wpływ na kłopoty z zasypianiem i dobrym snem. Czy w trakcie ciąży można się wyspać?

Kłopoty z zasypianiem mogą mieć kilka przyczyn. Po pierwsze, mogą być one związane z nowymi pozycjami, które wymusza rosnący brzuch. Dotyczy to zwłaszcza tych ciężarnych, które przed zajściem w ciążę najczęściej spały na brzuchu. Ta pozycja nie tylko jest niewskazana, ale w zaawansowanej ciąży po prostu niemożliwa. W ciąży zaleca się spanie na boku, najlepiej lewym, ale boczne pozycje można bez obaw zmieniać. Jeśli boczne pozycje są dla nas niewygodne, możemy skorzystać z poduszek do karmienia. Ich podłużny kształt sprawia, że można je włożyć między nogi i pociągnąć aż do ramion, by się wygodnie ułożyć.

Przygotuj się do snu

Innym powodem, który sprawia, że przyszłe mamy nie mogą spać, jest stres. Cisza i spokój panujące w sypialni paradoksalnie pozwalają dojść do głosu myślom. To właśnie gonitwa myśli oraz niepokój związany z przebiegiem ciąży i porodem utrudniają zasypianie. Przed snem warto więc spróbować wyciszyć myśli. Można to zrobić na kilka sposobów, np. przygotowując kąpiel z ciepłą wodą z dodatkiem kilku kropel olejku eterycznego, którego zapach odpręży i zrelaksuje. W sypialni dobrze jest wyłączyć światła i nie pozostawiać półmroku, który może dodatkowo rozpraszać. Do łóżka nie powinno się zabierać telefonu, gdyż niebieskie światło urządzeń mobilnych utrudnia zasypianie. Jeśli pomimo tego kłopoty ze snem nie ustępują, można spróbować zrelaksować się, leżąc w łóżku, np. posłuchać muzyki relaksacyjnej lub bezpośrednio przed zaśnięciem przeczytać ciekawą książkę – jej fabuła pomoże odgonić niepokojące myśli. Przed snem należy unikać jedzenia ciężkostrawnych posiłków, ponieważ uczucie pełności czy zgaga mogą dodatkowo utrudnić zasypianie.

Kolejnym czynnikiem utrudniającym zasypianie są dolegliwości ciążowe, zwłaszcza częste oddawanie moczu. Intensywny proces filtracji nerek w trakcie ciąży powoduje częste oddawanie moczu, także w godzinach nocnych. Nawet jeśli kobiecie uda się zasnąć, konieczność wizyty w toalecie wybudzi ją i utrudni ponowne zaśnięcie. Nie da się co prawda uniknąć takich sytuacji, ale aby jak najrzadziej trzeba było wstawać do toalety, zaleca się unikanie spożywania dużej ilości płynów bezpośrednio przed zaśnięciem.

Uporządkuj myśli

Problemy ze snem dotykają większości ciężarnych. Aby zminimalizować ich skutki, warto stosować się do kilku prostych zasad – przede wszystkim zapewnić optymalną temperaturę i wilgotność powietrza w sypialni, a przed pójściem spać przewietrzyć pokój. W ciągu dnia należy unikać napojów zawierających kofeinę i nie ucinać sobie zbyt długich drzemek. Uspokoić myśli przed snem pomoże także aktywność fizyczna – np. krótki spacer. Jeśli dotlenimy organizm, będzie nam łatwiej zasnąć.

Warto uporządkować myśli, przygotować plan porodu oraz spakować rzeczy dla siebie i dziecka, by niepokój nie zakłócał snu. Na etapie przygotowań do porodu warto także zapoznać się z informacjami dotyczącymi możliwości zdeponowania krwi pępowinowej. Poród jest jedyną okazją, kiedy można ją zabezpieczyć, a dzięki temu przez całe życie dziecka potencjał krwi pępowinowej będzie zachowany do leczenia wielu poważnych chorób. Krew pępowinowa jest bogata w komórki macierzyste, które budują i regenerują organizm i ten potencjał można zachować na przyszłość.

Więcej informacji o krwi pępowinowej oraz o ewentualnych możliwościach jej wykorzystania w procesie leczenia dziecka i/lub jego najbliższej rodziny można znaleźć na stronie www.pbkm.pl oraz w magazynie „Bezpieczna Przyszłość”: www.bezpiecznaprzyszlosc.eu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3