Kolej dużych prędkości i równie dużych protestów. KDP w planach przecina domy, naturę chronioną, ośrodek dla chorych na autyzm...

Marcin Darda
Marcin Darda
Protest na Złotnie. - Jest ogromne niebezpieczeństwo, że ten dom zostanie zburzony - mówi Michał Hadryś, nie próbując ukrywać emocji. Przejdź dalej
Protest na Złotnie. - Jest ogromne niebezpieczeństwo, że ten dom zostanie zburzony - mówi Michał Hadryś, nie próbując ukrywać emocji. Przejdź dalej gg
Udostępnij:
Koleje dużych prędkości (KDP) miały być szansą na skok cywilizacyjny Łodzi. Pół godziny jazdy z Warszawy, po godzinie do Wrocławia czy Poznania miało oznaczać, że biznes przeniesie się właśnie do Łodzi, bo tu są niższe koszty najmu, niższe podatki, niższe koszty życia. Tymczasem nowa, zaproponowana przez rząd PiS wersja KDP oznacza nie tylko obniżenie tej prędkości, ale i głęboki konflikt społeczno-polityczny, który może pogrzebać ten projekt nie tylko w nowej, ale i poprzedniej wersji.

Jest rok 2008. Cezary Grabarczyk, nowy minister infrastruktury w rządzie PO-PSL, konsultuje z samorządami projekt KDP w wersji Y, czyli Warszawa - Łódź - Poznań - Wrocław. Niektóre media reagują wstrzemięźliwie, inne wręcz rechoczą z idei, bo to czas, gdy zwykła kolej wciąż operuje w rzeczywistości opóźnień sięgających godzin, często nie przekraczając przy tym prędkości 120 kilometrów na godzinę. Małgorzata Potocka, ówczesna szefowa TVP Łódź, notabene jeszcze z poparciem poprzedniego rządu PiS, powiadała wówczas, że KDP spowoduje, iż jej łódzcy reporterzy i ekipa techniczna będzie miała masę roboty, a łódzki ośrodek będzie kluczowy w kraju dla telewizji publicznej. Dlaczego? - pytam. Potocka, wyraźnie skonfundowana pytaniem, odpowiada:

- Przecież to oczywiste, że moi ludzie z Łodzi szybciej dotrą szybkim pociągiem na Woronicza niż ktokolwiek z Sadyby czy z Bielan. To oni będą robić najważniejsze materiały dla ogólnopolskich programów informacyjnych.

Potocka straciła posadę w 2010 r., Grabarczyk rok później, a jego następca Sławomir Nowak zamroził projekt KDP w 2012 r. Jak się potem okazało, nie do końca, bo ograniczono tylko budżet. Wciąż trwały prace studyjne, zakończone skonsultowanym społecznie studium wykonalności w 2013 r., swoje robiła wciąż także Komisja Europejska. W 2013 r. projekt KDP na schemacie „Y” znalazł się w podstawowej, unijnej sieci TEN-T, a wraz z nim budowany jeszcze wtedy nowy dworzec Łódź Fabryczna. Jedną z konsekwencji była ta, że Polska ni mniej, ni więcej, musi wybudować KDP do 2030 r., a uzupełniające ją sieci kolejowe do 2050 r.

Linia miała ciągnąć do Łodzi via Mszczonów - gdzie rząd PO-PSL widział przyszły Centralny Port Lotniczy - wzdłuż konwencjonalnej linii kolejowej między obydwoma miastami. Z Łodzi Fabrycznej tunelem, jednak nie średnicowym, a wydrążonym specjalnie dla pociągów high speed, pod dworcem Kaliskim, dalej pod osiedlem Karolew i zbiegiem ulic Maratońskiej i Obywatelskiej, dalej zaś linią naziemną w pasie konwencjonalnej linii nr 15 do Sieradza. Rozwidlenie linii na Poznań, a w dalszej perspektywie Berlin oraz na Wrocław i w przyszłości Pragę, miało w postaci węzła zmaterializować się w Ostrowie Wielkopolskim.

Do Łodzi, która miała być sercem polskiego high speedu, miała być jeszcze dobudowana nitka szybkiej kolei z Opoczna, co dawałoby szybkie połączenie z Centralną Magistralą Kolejową, a zatem otwierałaby na KDP, a potem Centralny Port Lotniczy, także pasażerów ze Śląska i Małopolski.

W Łodzi, jeszcze zanim sfinalizowano studium wykonalności, snuto narrację przyszłości o potężnym impulsie gospodarczym miasta. High speed to przecież prędkość 300-350 km/godz. Warszawa z jednym przystankiem po drodze - jeszcze wtedy CPL - osiągalna miała być dla pasażera z Łodzi maksymalnie w 30 minut, rzecz jasna Łódź dla warszawianina także, a Poznań i Wrocław od Łodzi miała dzielić godzina jazdy. KDP miały być konkurencyjne nie tylko dla transportu drogowego, ale i lotniczego, zatem tak krótki czas przemieszczania był idealny do tego, by najwięcej skorzystała na nim Łódź, bo to do niej ze stolicy miał się przeprowadzać biznes: tanie przestrzenie biurowe do wynajęcia, niższe podatki, niższe płace, szybki dojazd.
Dalszy ciąg artykułu na kolejnych slajdach galerii zdjęć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Garmin

Garmin Venu Czarny (0100217313)

1 859,00 zł899,00 zł-52%
miejsce #2

Amazfit

Amazfit GTR 3 Czarny

1 118,39 zł569,00 zł-49%
miejsce #3

Huawei

Huawei Watch Fit Różowy

607,00 zł319,00 zł-47%
Materiały promocyjne partnera

Irański reżim zaczyna się chwiać

Komentarze 40

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Tu gmina Miedziana Góra k. Kielc https://www.facebook.com/groups/nie.dla.kolei.miedziana.gora/

Łączmy siły,?wywierajmy presję. Drukujemy bannery, plakaty, możemy podzielić się doświadczeniami

m
mietek
7 marca, 21:48, Spoko:

Nowa trasa, myślę o linii pomarańczowej, jest o wiele lepsza od poprzedniej, jest naprawdę przemyślana. Pomarańczowa to wariant optymalny ekonomicznie i społecznie, to najlepszy wariant, który rekompensuje wszelkie straty, oczywiście nie mieszkańców, którzy powinni otrzymać pełne odszkodowanie.

8 marca, 1:03, Gość:

Pisowskie kłamstwa: trasa jest lepsza, bo jest lepsza. A jest lepsza, bo jest lepsza i bardziej przemyślana.

A przemyślana jest tak, że Horała jej nie zna, za to planów NIE MA, w przeciwieństwie do starej trasy, która jest, spełnia wymogi i nie wzbudza protestów.

Nie masz czasem gorączki, Piierdoliszu Przygłupie w połączeniu z dusznościami?! Bo wprawdzie nigdy nie grzeszyłeś inteligencją, ale teraz chrzani ci się w główce coraz bardziej...

m
mietek
8 marca, 1:34, Proste:

Konstantynów i Brzeziny wg nowej trasy zyskują połączenie kolejowe, bo przecież będą tam jeździć różne pociągi, a ludzie krzyczą, że to źle. A może to krzyczy tylko kilku bogatych rolników, ogrodników lub pieczarkarzy spod konstantynowa i Brzezin. Bardzo dobrze, że zmieniono trasę, ta poprzednia biegła dość dziwnie, bo przecież pociągi powinny jeżdzić tam, gdzie mieszkają ludzie.

8 marca, 3:01, Gość:

Kolej Dużych Prędkości, żeby nie była taką tylko z nazwy, to jej pociągi nie będą się zatrzymywać w takich miasteczkach jak Brzeziny czy Konstantynów.

Nie masz czasem gorączki, Piierdoliszu Przygłupie w połączeniu z dusznościami?! Bo wprawdzie nigdy nie grzeszyłeś inteligencją, ale teraz chrzani ci się w główce coraz bardziej...

G
Gość
8 marca, 1:34, Proste:

Konstantynów i Brzeziny wg nowej trasy zyskują połączenie kolejowe, bo przecież będą tam jeździć różne pociągi, a ludzie krzyczą, że to źle. A może to krzyczy tylko kilku bogatych rolników, ogrodników lub pieczarkarzy spod konstantynowa i Brzezin. Bardzo dobrze, że zmieniono trasę, ta poprzednia biegła dość dziwnie, bo przecież pociągi powinny jeżdzić tam, gdzie mieszkają ludzie.

Kolej Dużych Prędkości, żeby nie była taką tylko z nazwy, to jej pociągi nie będą się zatrzymywać w takich miasteczkach jak Brzeziny czy Konstantynów.

G
Gość
7 marca, 12:21, Tj:

Łódx sie rozwija.Dobre.Jak na razie karana pani Z.Robi wszystko aby kazdy omijał Łódź.Teraz kazda firma buduje sie poza Łodzia.Niestety miasto jest slamsem.Budowa i rewitalizacji na wzór II wojny światowej.Te smiesne woonfery.Likwidacja parkingow.Pomijanie potrzeb Łodzian.I wmawianie nam ze jednorozec to godło Łodzi.Jak widac.Głosuja na takie bzdury ludzie.Ktorzy nie maja pojecia o czym kolwiek.I maja nasrane w garnku.Liczy sie kasa i fon.A za te odpiepszone fuszery.Potem inni cierpia.Bierzemy to co najgorsze z innych krajow.I wszczepiamy to ze tak musi byc.Wbrew wmawia sie nam.Łodzianie to ludzie bez przyszklosci.Wystarczy spojrzec na inne miasta.W Polsce.Ktore wygladaja 10 razy lepiej i nowoczesniej.Ty byl i bedzie slams.Z takimi komunistycznymi posejsciami.Ludzie zyjecia caly czas II wojna swiatowa.Bylo minelo.I mnie nie interesuje co robili wtedy.Zamknijcie rozdzial.Bo poki co Łódx przynosi wstyd.Na cala Polske.I jak pani Z moewi ze buduje domy.Mieszkania.I podpisuje sie pod tym.tyle ze ona rozsprzedaje to dewelopwera prywatnym.Gdzie miasto nie ma udzialu.Tak jak prezydent Łodzi.

7 marca, 14:19, .:

Piierdolisz pisowski tłuku. Rozwój widać gołym okiem, podobnie jak inwestorów i nowe fabryki, czy biurowce.

Biurowce? Ponad połowa przestrzeni biurowej nie jest wynajmowana. Za chwilę pęknie ta bańka i UĆ stanie się miastem biurowcowych klocków w których chula wiatr.

P
Proste

Konstantynów i Brzeziny wg nowej trasy zyskują połączenie kolejowe, bo przecież będą tam jeździć różne pociągi, a ludzie krzyczą, że to źle. A może to krzyczy tylko kilku bogatych rolników, ogrodników lub pieczarkarzy spod konstantynowa i Brzezin. Bardzo dobrze, że zmieniono trasę, ta poprzednia biegła dość dziwnie, bo przecież pociągi powinny jeżdzić tam, gdzie mieszkają ludzie.

G
Gość
7 marca, 12:21, Tj:

Łódx sie rozwija.Dobre.Jak na razie karana pani Z.Robi wszystko aby kazdy omijał Łódź.Teraz kazda firma buduje sie poza Łodzia.Niestety miasto jest slamsem.Budowa i rewitalizacji na wzór II wojny światowej.Te smiesne woonfery.Likwidacja parkingow.Pomijanie potrzeb Łodzian.I wmawianie nam ze jednorozec to godło Łodzi.Jak widac.Głosuja na takie bzdury ludzie.Ktorzy nie maja pojecia o czym kolwiek.I maja nasrane w garnku.Liczy sie kasa i fon.A za te odpiepszone fuszery.Potem inni cierpia.Bierzemy to co najgorsze z innych krajow.I wszczepiamy to ze tak musi byc.Wbrew wmawia sie nam.Łodzianie to ludzie bez przyszklosci.Wystarczy spojrzec na inne miasta.W Polsce.Ktore wygladaja 10 razy lepiej i nowoczesniej.Ty byl i bedzie slams.Z takimi komunistycznymi posejsciami.Ludzie zyjecia caly czas II wojna swiatowa.Bylo minelo.I mnie nie interesuje co robili wtedy.Zamknijcie rozdzial.Bo poki co Łódx przynosi wstyd.Na cala Polske.I jak pani Z moewi ze buduje domy.Mieszkania.I podpisuje sie pod tym.tyle ze ona rozsprzedaje to dewelopwera prywatnym.Gdzie miasto nie ma udzialu.Tak jak prezydent Łodzi.

7 marca, 14:19, .:

Piierdolisz pisowski tłuku. Rozwój widać gołym okiem, podobnie jak inwestorów i nowe fabryki, czy biurowce.

7 marca, 15:26, Gość:

chyba ktoś ci podbił oko i gwiazdki wkoło widzisz, stąd pleciesz o rozwoju

7 marca, 16:37, Ldz:

Oko podbił? To są twoje argumenty?

A biurowce w Łodzi? Nie ma ich? Brama Łodzi, Mc Cormick, rondo Solidarności, końcówka Kościuszki, skrzyżowanie marszałków, Echo Investments...

Fabryki - 7000 miejsc pracy na Wiskitnie, Dell, Corning, Hutchinson, Bosch, Manta, Compin, TME...

Nie widzisz tego? To wyjdź z twierdzy Nowogrodzkiej i przyjedź do Łodzi.

7 marca, 17:25, Gość:

A wiesz przygłupie że Łódź to nie tylko okolice Fabrycznego? Ty fajfusie wyjdz ze swojego pokoju obok Hanki i zobacz co jest na dzielnicach.

7 marca, 18:09, Ldz:

Skończyła się dyskusja, zaczęło się chamstwo i obelgi.

Tak się składa, że podałem lokalizacje z Centrum, z Widzewa, z Górnej i z Polesia.

Od centrum po obrzeża. To są fakty - te budynki można samemu zobaczyć.

I co?

I jakiś pisowski prostak popisuje się swoim chamstwem.

Właśnie!

Nie dajmy się trollom!

G
Gość
7 marca, 10:40, mietek:

Horała NIE ZNA nowego ani starego przebiegu!

Natomiast stary przebieg to nie kreska na mapie, a dokładne plany, które nie budziły protestów, bo były poprowadzone z rozwagą.

7 marca, 20:09, mietek:

Masz takie swoje wyświechtane frazesy, Piierdoliszu Przygłupie, jak kiedyś Radio Tirana, które między innymi w języku polskim nadawało „rubrykę-„Marksizm-leninizm doktryną zawsze młodą i naukową""...

Trochę pojechałeś pisowski trollu, bo odpowiadasz na swój własny post.

G
Gość
7 marca, 21:48, Spoko:

Nowa trasa, myślę o linii pomarańczowej, jest o wiele lepsza od poprzedniej, jest naprawdę przemyślana. Pomarańczowa to wariant optymalny ekonomicznie i społecznie, to najlepszy wariant, który rekompensuje wszelkie straty, oczywiście nie mieszkańców, którzy powinni otrzymać pełne odszkodowanie.

Pisowskie kłamstwa: trasa jest lepsza, bo jest lepsza. A jest lepsza, bo jest lepsza i bardziej przemyślana.

A przemyślana jest tak, że Horała jej nie zna, za to planów NIE MA, w przeciwieństwie do starej trasy, która jest, spełnia wymogi i nie wzbudza protestów.

G
Gość
7 marca, 23:22, SAUL:

Przez warchola DANUTA K...autostrada kolo Anrzejowa opoznila sie o kilka lat podobnie i tam grupa w imie wlasnych ciasnych interesow probuje blokowac

Kłamiesz pisowski szczurze. Tutaj sytuacja jest odwrotna to Horała próbuje zniszczyć plany KDP. Dlatego je przesuwa.

S
SAUL

Przez warchola DANUTA K...autostrada kolo Anrzejowa opoznila sie o kilka lat podobnie i tam grupa w imie wlasnych ciasnych interesow probuje blokowac

S
Spoko

Nowa trasa, myślę o linii pomarańczowej, jest o wiele lepsza od poprzedniej, jest naprawdę przemyślana. Pomarańczowa to wariant optymalny ekonomicznie i społecznie, to najlepszy wariant, który rekompensuje wszelkie straty, oczywiście nie mieszkańców, którzy powinni otrzymać pełne odszkodowanie.

m
mietek
7 marca, 10:40, mietek:

Horała NIE ZNA nowego ani starego przebiegu!

Natomiast stary przebieg to nie kreska na mapie, a dokładne plany, które nie budziły protestów, bo były poprowadzone z rozwagą.

Masz takie swoje wyświechtane frazesy, Piierdoliszu Przygłupie, jak kiedyś Radio Tirana, które między innymi w języku polskim nadawało „rubrykę-„Marksizm-leninizm doktryną zawsze młodą i naukową""...

L
Ldz
7 marca, 12:21, Tj:

Łódx sie rozwija.Dobre.Jak na razie karana pani Z.Robi wszystko aby kazdy omijał Łódź.Teraz kazda firma buduje sie poza Łodzia.Niestety miasto jest slamsem.Budowa i rewitalizacji na wzór II wojny światowej.Te smiesne woonfery.Likwidacja parkingow.Pomijanie potrzeb Łodzian.I wmawianie nam ze jednorozec to godło Łodzi.Jak widac.Głosuja na takie bzdury ludzie.Ktorzy nie maja pojecia o czym kolwiek.I maja nasrane w garnku.Liczy sie kasa i fon.A za te odpiepszone fuszery.Potem inni cierpia.Bierzemy to co najgorsze z innych krajow.I wszczepiamy to ze tak musi byc.Wbrew wmawia sie nam.Łodzianie to ludzie bez przyszklosci.Wystarczy spojrzec na inne miasta.W Polsce.Ktore wygladaja 10 razy lepiej i nowoczesniej.Ty byl i bedzie slams.Z takimi komunistycznymi posejsciami.Ludzie zyjecia caly czas II wojna swiatowa.Bylo minelo.I mnie nie interesuje co robili wtedy.Zamknijcie rozdzial.Bo poki co Łódx przynosi wstyd.Na cala Polske.I jak pani Z moewi ze buduje domy.Mieszkania.I podpisuje sie pod tym.tyle ze ona rozsprzedaje to dewelopwera prywatnym.Gdzie miasto nie ma udzialu.Tak jak prezydent Łodzi.

7 marca, 14:19, .:

Piierdolisz pisowski tłuku. Rozwój widać gołym okiem, podobnie jak inwestorów i nowe fabryki, czy biurowce.

7 marca, 15:26, Gość:

chyba ktoś ci podbił oko i gwiazdki wkoło widzisz, stąd pleciesz o rozwoju

7 marca, 16:37, Ldz:

Oko podbił? To są twoje argumenty?

A biurowce w Łodzi? Nie ma ich? Brama Łodzi, Mc Cormick, rondo Solidarności, końcówka Kościuszki, skrzyżowanie marszałków, Echo Investments...

Fabryki - 7000 miejsc pracy na Wiskitnie, Dell, Corning, Hutchinson, Bosch, Manta, Compin, TME...

Nie widzisz tego? To wyjdź z twierdzy Nowogrodzkiej i przyjedź do Łodzi.

7 marca, 17:25, Gość:

A wiesz przygłupie że Łódź to nie tylko okolice Fabrycznego? Ty fajfusie wyjdz ze swojego pokoju obok Hanki i zobacz co jest na dzielnicach.

Skończyła się dyskusja, zaczęło się chamstwo i obelgi.

Tak się składa, że podałem lokalizacje z Centrum, z Widzewa, z Górnej i z Polesia.

Od centrum po obrzeża. To są fakty - te budynki można samemu zobaczyć.

I co?

I jakiś pisowski prostak popisuje się swoim chamstwem.

G
Gość
7 marca, 12:21, Tj:

Łódx sie rozwija.Dobre.Jak na razie karana pani Z.Robi wszystko aby kazdy omijał Łódź.Teraz kazda firma buduje sie poza Łodzia.Niestety miasto jest slamsem.Budowa i rewitalizacji na wzór II wojny światowej.Te smiesne woonfery.Likwidacja parkingow.Pomijanie potrzeb Łodzian.I wmawianie nam ze jednorozec to godło Łodzi.Jak widac.Głosuja na takie bzdury ludzie.Ktorzy nie maja pojecia o czym kolwiek.I maja nasrane w garnku.Liczy sie kasa i fon.A za te odpiepszone fuszery.Potem inni cierpia.Bierzemy to co najgorsze z innych krajow.I wszczepiamy to ze tak musi byc.Wbrew wmawia sie nam.Łodzianie to ludzie bez przyszklosci.Wystarczy spojrzec na inne miasta.W Polsce.Ktore wygladaja 10 razy lepiej i nowoczesniej.Ty byl i bedzie slams.Z takimi komunistycznymi posejsciami.Ludzie zyjecia caly czas II wojna swiatowa.Bylo minelo.I mnie nie interesuje co robili wtedy.Zamknijcie rozdzial.Bo poki co Łódx przynosi wstyd.Na cala Polske.I jak pani Z moewi ze buduje domy.Mieszkania.I podpisuje sie pod tym.tyle ze ona rozsprzedaje to dewelopwera prywatnym.Gdzie miasto nie ma udzialu.Tak jak prezydent Łodzi.

7 marca, 14:19, .:

Piierdolisz pisowski tłuku. Rozwój widać gołym okiem, podobnie jak inwestorów i nowe fabryki, czy biurowce.

7 marca, 15:26, Gość:

chyba ktoś ci podbił oko i gwiazdki wkoło widzisz, stąd pleciesz o rozwoju

7 marca, 16:37, Ldz:

Oko podbił? To są twoje argumenty?

A biurowce w Łodzi? Nie ma ich? Brama Łodzi, Mc Cormick, rondo Solidarności, końcówka Kościuszki, skrzyżowanie marszałków, Echo Investments...

Fabryki - 7000 miejsc pracy na Wiskitnie, Dell, Corning, Hutchinson, Bosch, Manta, Compin, TME...

Nie widzisz tego? To wyjdź z twierdzy Nowogrodzkiej i przyjedź do Łodzi.

A wiesz przygłupie że Łódź to nie tylko okolice Fabrycznego? Ty fajfusie wyjdz ze swojego pokoju obok Hanki i zobacz co jest na dzielnicach.

Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie