Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej dużych prędkości koło Łodzi. Konsultacje w sprawie tras szybkiej kolei do CPK się skończyły. Tysiące uwag do tras KDP w Polsce

Stanisław Sowa
Stanisław Sowa
Lawina uwag dotyczących przebiegu kolei dużych prędkości oraz dróg związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego wpłynęła podczas konsultacji społecznych ogłoszonych przez CPK. Drogą elektroniczną zgłoszono prawie 33 tysiące uwag, a do tego trzeba doliczyć wnioski papierowe, które wciąż są liczone.

10 marca zakończyły się trwające miesiąc konsultacje w sprawie przebiegu szybkiej kolei i nowych dróg, związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak nas poinformował Konrad Majszyk, rzecznik CPK, drogą elektroniczną wpłynęło 32.800 uwag, a do tego trzeba jeszcze doliczyć bliżej nieokreśloną wniosków papierowych, które są wciąż liczone.
– Najwięcej wniosków wpływano tuż przed zakończeniem konsultacji – mówi Konrad Majszyk.

Wstępne wyniki konsultacji zostaną przedstawione w piątek 13 marca podczas konferencji prasowej Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK. Najwięcej uwag będzie dotyczyło przebiegu projektowanej szybkiej kolei, co wynika ze skali inwestycji. Projekt przewiduje bowiem aż 1600 km nowych linii wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 to tzw. szprychy, łączące poszczególne regiony kraju z CPK. Nowe korytarze drogowe to tylko 400 kilometrów. W CPK wyliczono, że w całym kraju protesty wobec przebiegu KDP wybuchły w około 50 miejscach. Na tej liście znaczące miejsce zajmuje region łódzki. Wobec przebiegu KDP protestowano między innymi w Konstantynowie Łódzkim, zachodniej Łodzi (Złotno), Bolimowie, Nieborowie, Szadku, zaczęli się także burzyć mieszkańcy wschodniej części Łodzi (Mileszki).

Przyczyny protestów są różne: obawy o stan przyrody (Bolimowski Park Krajobrazowy, łódzki park Zdrowie), zbyt bliskie położenie domów, obawy przed wyburzeniami i utratą wartości działek położonych w pobliżu nowych linii kolejowych.

Analiza zgłoszonych uwag potrwa do końca czerwca. Jak jednak uspokajał w Łodzi Marcin Horała, pełnomocnik rząd ds. CPK, proponowany przebieg (zwykle w trzech wariantach, ale nie wszędzie), nie jest ostateczny i właśnie po to jest poddawany konsultacjom, a po drugie zaprezentowany w projektach przebieg to tzw. korytarz, gdzie są możliwe korekty.
– Kiedy będą startowały konkretne projekty inwestycyjne dla poszczególnych odcinków odbędą się pogłębione konsultacje, wszędzie tam, gdzie na etapie studium udało się wyłapać poważne kontrowersje czy wątpliwości wobec przebiegu linii – mówił Horała.

Są jednak i inne wątpliwości. W dawnej koncepcji KDP, tzw. Y, która miała łączyć Warszawę z Łodzią, a stamtąd rozgałęziać się do Poznania i Wrocławia, obecne były tylko szybkie pociągi pędzące z prędkością 350 km/h. W nowym projekcie jest mowa o 250 km/h i wpuszczeniu na te linie także zwykłych pociągów, aby na nowej kolei do CPK skorzystały także mniejsze miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki