Kolej Dużych Prędkości może ominąć Konstantynów Łódzki. Po protestach wybrany zostanie inny wariant trasy szybkiej kolei do CPK?

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Po protestach wybrany zostanie inny wariant trasy szybkiej kolei do CPK? Przemyslaw Swiderski
Stary projekt odcinka Kolei Dużych Prędkości, który omijał Konstantynów Łódzki, jest nadal w grze – dowiedzieliśmy się nieoficjalnie. Ma to związek z protestami, które wybuchły w Konstantynowie, gdy podczas konsultacji społecznych przebiegu KDP zaprezentowano wariant biegnący częściowo przez tereny miasta.

TRASY SZYBKIEJ KOLEI BUDZĄ SPRZECIW W CAŁEJ POLSCE

Ok. 33 tys. wniosków od mieszkańców wpłynęło do spółki Centralny Port Komunikacyjny drogą elektroniczną w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Dokument wskazuje wstępnie korytarze dla linii kolejowych i dróg szybkiego ruchu, których budowa jest związana z CPK.

Konsultacje trwały od 10 lutego do 10 marca. Wnioski od mieszkańców docierały do spółki różnymi kanałami. Drogą elektroniczną wpłynęły łącznie 33 tysiące uwag, CPK wciąż czeka aż spłyną uwagi w formie papierowej – dostarczane tradycyjną pocztą lub składane bezpośrednio w siedzibie CPK. Już jednak wiadomo, że najwięcej kontrowersji budzi przebieg KDP w zachodniej części Łodzi (Złotno, Retkinia) i na zachód od miasta – w Konstantynowie Łódzkim. To dlatego, że w starym wariancie KDP, szybką kolej poprowadzono inną drogą. Przed Konstantynowem linia skręcała w okolice portu lotniczego na Lublinku, omijając Konstantynów Łódzki.

SZYBKA KOLEJ PRZETNIE KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI

Nowy przebieg przez Konstantynów zaproponowany przez CPK wzburzył władze miasta i mieszkańców, którzy zaczęli się obawiać, że szybka kolej w bliskim sąsiedztwie terenów zamieszkałych będzie uciążliwa i przyczyni się do obniżenia wartości nieruchomości. Protestować zaczęli się także mieszkańcy łódzkiego Złotna i Retkini. Sprzeciw wobec przebiegu KDP pojawił się również w Bolimowie, Nieborowie, Szadku, zaczęli się także burzyć mieszkańcy wschodniej części Łodzi (Mileszki). Przyczyny protestów były różne: obawy o stan przyrody (Bolimowski Park Krajobrazowy, łódzki park Zdrowie), zbyt bliskie położenie domów, obawy przed wyburzeniami i utratą wartości działek położonych w pobliżu nowych linii kolejowych.

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, podczas niedawnego pobytu w Łodzi stwierdził, że proponowany przebieg (zwykle w trzech wariantach, ale nie wszędzie), nie jest ostateczny i właśnie po to jest poddawany konsultacjom, a po drugie zaprezentowany w projektach przebieg to tzw. korytarz, gdzie są możliwe korekty.

PROTESTY W KONSTANTYNOWIE ŁÓDZKIM PRZECIW KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI

Z naszych informacji wynika, że CPK nie rezygnuje z korytarza szybkiej kolei przez Konstantynów, ale stary wariant linii Y omijający Konstantynów od południa jest teraz opcją równorzędną.

Analiza zgłoszonych uwag potrwa do końca czerwca, ale na tym nie koniec. W ciągu najbliższych miesięcy CPK planuje rozpocząć kolejny etap konsultacji: sukcesywnie organizowane będą spotkania w gminach, które znajdują się na trasie wariantów CPK.
– Zamierzamy nasze linie zaplanować, zaprojektować i wybudować w jak największej zgodzie z mieszkańcami i biorąc pod uwagę ich opinie –to pojednawcza opinia Mikołaja Wilda, prezesa spółki CPK.

CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY

Pierwsze samoloty z Centralnego Portu Komunikacyjnego mają odlecieć w 2027 roku. Do tego momentu CPK chciałby wybudować przynajmniej część z zaplanowanych 1600 kilometrów szybkiej kolei i 400 kilometrów dróg. Zanim z CPK odlecą pierwsze samoloty, plany zakładają wybudowanie ponad 130 km nowych, szybkich linii kolejowych, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pociągi mają nią jeździć z prędkością do 250 km/godz.

Bezsenność. Jak sobie z nią radzić? #ZROZUM

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

No tak, oni nie Konstantynów, może i Łódź ominie j tak sobie na tym swoim zadupiu odciętym od świata siedzieć będziemy narzekając potem, że nikt tu mieszkać nie chce, że Łódź się wyludnia, ze prowincja tu żałosna...

G
Gość

Jak chytra manipulacja, oglądałem dokumenty związane z przebiegiem trasy KDP, i korytarz przechodził przez puste tereny na Konstantynowem, a nie jak gazety kłamią przez centrum miasta.

P
Prawdziwy inżynier
19 marca, 9:56, Gość:

Hanka wie gdzie kryją się koperty, dlatego odpowiednio narysuje kreskę.

19 marca, 7:21, Inżynier:

Ten nowy dowodzi że autor ma wiedzę równą zeru. Trasę narysowała Warszawa, ludzie protestują ale autor wie HZ bierze koperty. Autor ciągle tak pisze. Idź do psychiatry człowieku.

Gość ma rację. Wariant południowy PLK zaczęło kilkanaście lat temu rozważać w wyniku nacisku władz miasta Łodzi. To władze Łodzi chciały, aby tunel dać pod Karolewem.

I
Inżynier
19 marca, 9:56, Gość:

Hanka wie gdzie kryją się koperty, dlatego odpowiednio narysuje kreskę.

Ten nowy dowodzi że autor ma wiedzę równą zeru. Trasę narysowała Warszawa, ludzie protestują ale autor wie HZ bierze koperty. Autor ciągle tak pisze. Idź do psychiatry człowieku.

R
Russel
18 marca, 18:20, rR:

Jak widać parę srebrnych i złotnych mieszkańców Kanzas i Łodzi jest ważniejszych niż mieszkańcy Karolewa i Retkinii.

Jak widać władze miasta Łodzi dążą do budowy wg bardziej skomplikowanego i drogiego wariantu południowego niż zezwolić na budowę przez łąki i pod ulicą Konstantynowską.

To jakieś szaleństwo. Ale kto ma kasę ten ma władzę:

https://www.google.pl/maps/@51.7643059,19.3661932,372m/data=!3m1!1e3

Również politycy są ważniejsi niż zwykli ludzie:

https://dzienniklodzki.pl/przeciw-planom-nowej-linii-kdp-protestuje-lodz-konstantynow-lodzki-lutomiersk-poza-tym-linia-kdp-biegnie-przez-dzialke-posla/ar/c1-14803258

Dokladnie

h
ha
18 marca, 15:11, ha ha:

Ludzie czy do was nie dociera rzeczywistość ,nie będzie żadnego portu lotniczego i żadnej kolei KDP wirus będzie szalał miesiącami a nawet latami i wpadniemy w ciężki kryzys gospodarczy nie będzie kasy na żadne bzdury .

18 marca, 21:30, N:

Wirus nie będzie szaleć latami, bo w ciągu roku powstanie pierwsza szczepionka (po 2 latach może być dostępna dopracowana szczepionka).

Armia naukowców już nad tym pracuje.

W pierwszej kolejności zostaną zaszczepieni pracownicy służby zdrowia i osoby z grupy ryzyka (starsi, chorujący).

I wirus SARS-CoV-2 będzie miał niewielkie znaczenie!

Sam piszesz po 2 latach wiesz co znaczą takie dwa lata dla gospodarki -zapaść

G
Gość
18 marca, 15:11, ha ha:

Ludzie czy do was nie dociera rzeczywistość ,nie będzie żadnego portu lotniczego i żadnej kolei KDP wirus będzie szalał miesiącami a nawet latami i wpadniemy w ciężki kryzys gospodarczy nie będzie kasy na żadne bzdury .

Ucierpią głównie kraje będące celem turystów - Włochy, czy Hiszpania.

Nasz kraj powinien być w nie najgorszej sytuacji.

N
N
18 marca, 15:11, ha ha:

Ludzie czy do was nie dociera rzeczywistość ,nie będzie żadnego portu lotniczego i żadnej kolei KDP wirus będzie szalał miesiącami a nawet latami i wpadniemy w ciężki kryzys gospodarczy nie będzie kasy na żadne bzdury .

Wirus nie będzie szaleć latami, bo w ciągu roku powstanie pierwsza szczepionka (po 2 latach może być dostępna dopracowana szczepionka).

Armia naukowców już nad tym pracuje.

W pierwszej kolejności zostaną zaszczepieni pracownicy służby zdrowia i osoby z grupy ryzyka (starsi, chorujący).

I wirus SARS-CoV-2 będzie miał niewielkie znaczenie!

h
ha ha

Ludzie czy do was nie dociera rzeczywistość ,nie będzie żadnego portu lotniczego i żadnej kolei KDP wirus będzie szalał miesiącami a nawet latami i wpadniemy w ciężki kryzys gospodarczy nie będzie kasy na żadne bzdury .

K
Karolak
18 marca, 13:54, Gość:

jesli to prawda, ze przegraja mieszkancy Lodzi a wygraja malutkiego Konstantynowa to jest to niezly zart i potwierdza po raz kolejny e, ze Lodzią rządzą...ludzie z okolicznych miejsowosci.

Czas wreszcie zacząć protestować przeciwko wariantowi przez Karolew i Retkinię.

Odwiedźcie, włączcie się w dyskusję i pomóżcie w zorganizowaniu protestu:

https://www.facebook.com/groups/lodzretkinia/ (najbardziej aktywny)

https://www.facebook.com/groups/123597437769987/

https://www.facebook.com/OsiedleKarolewRetkiniaWschod/

G
Gość

jesli to prawda, ze przegraja mieszkancy Lodzi a wygraja malutkiego Konstantynowa to jest to niezly zart i potwierdza po raz kolejny e, ze Lodzią rządzą...ludzie z okolicznych miejsowosci.

r
rR

Jak widać parę srebrnych i złotnych mieszkańców Kanzas i Łodzi jest ważniejszych niż mieszkańcy Karolewa i Retkinii.

Jak widać władze miasta Łodzi dążą do budowy wg bardziej skomplikowanego i drogiego wariantu południowego niż zezwolić na budowę przez łąki i pod ulicą Konstantynowską.

To jakieś szaleństwo. Ale kto ma kasę ten ma władzę:

https://www.google.pl/maps/@51.7643059,19.3661932,372m/data=!3m1!1e3

Również politycy są ważniejsi niż zwykli ludzie:

https://dzienniklodzki.pl/przeciw-planom-nowej-linii-kdp-protestuje-lodz-konstantynow-lodzki-lutomiersk-poza-tym-linia-kdp-biegnie-przez-dzialke-posla/ar/c1-14803258

G
Gość
18 marca, 11:55, Jozin:

A na uj nam jakieś porty centralne i koleje dużych prędkości.....komu to ma służyć... Bo raczej nie nam

?

G
Gość
18 marca, 5:21, pat:

Wyburzą pół Łodzi bo Konstantynów ważniejszy.

Gratuluję!

W punkt.

Ważniejsi są właścieciele domków z północnych krańców Konstantynowa niż mieszkańcy centrum Konstantynowa, którzy chcieliby lepszy transport.

S
Semper

Wsioki boją się wszystkiego, czego nie ciągnie koń i dzięki temu zapadła dziura pod Łodzią nadal będzie zapadłą dziurą... A mieliśmy szansę na rozwój.