TRASY SZYBKIEJ KOLEI BUDZĄ SPRZECIW W CAŁEJ POLSCE
Ok. 33 tys. wniosków od mieszkańców wpłynęło do spółki Centralny Port Komunikacyjny drogą elektroniczną w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Dokument wskazuje wstępnie korytarze dla linii kolejowych i dróg szybkiego ruchu, których budowa jest związana z CPK.
Konsultacje trwały od 10 lutego do 10 marca. Wnioski od mieszkańców docierały do spółki różnymi kanałami. Drogą elektroniczną wpłynęły łącznie 33 tysiące uwag, CPK wciąż czeka aż spłyną uwagi w formie papierowej – dostarczane tradycyjną pocztą lub składane bezpośrednio w siedzibie CPK. Już jednak wiadomo, że najwięcej kontrowersji budzi przebieg KDP w zachodniej części Łodzi (Złotno, Retkinia) i na zachód od miasta – w Konstantynowie Łódzkim. To dlatego, że w starym wariancie KDP, szybką kolej poprowadzono inną drogą. Przed Konstantynowem linia skręcała w okolice portu lotniczego na Lublinku, omijając Konstantynów Łódzki.
SZYBKA KOLEJ PRZETNIE KONSTANTYNÓW ŁÓDZKI
Nowy przebieg przez Konstantynów zaproponowany przez CPK wzburzył władze miasta i mieszkańców, którzy zaczęli się obawiać, że szybka kolej w bliskim sąsiedztwie terenów zamieszkałych będzie uciążliwa i przyczyni się do obniżenia wartości nieruchomości. Protestować zaczęli się także mieszkańcy łódzkiego Złotna i Retkini. Sprzeciw wobec przebiegu KDP pojawił się również w Bolimowie, Nieborowie, Szadku, zaczęli się także burzyć mieszkańcy wschodniej części Łodzi (Mileszki). Przyczyny protestów były różne: obawy o stan przyrody (Bolimowski Park Krajobrazowy, łódzki park Zdrowie), zbyt bliskie położenie domów, obawy przed wyburzeniami i utratą wartości działek położonych w pobliżu nowych linii kolejowych.
Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, podczas niedawnego pobytu w Łodzi stwierdził, że proponowany przebieg (zwykle w trzech wariantach, ale nie wszędzie), nie jest ostateczny i właśnie po to jest poddawany konsultacjom, a po drugie zaprezentowany w projektach przebieg to tzw. korytarz, gdzie są możliwe korekty.
PROTESTY W KONSTANTYNOWIE ŁÓDZKIM PRZECIW KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI
Z naszych informacji wynika, że CPK nie rezygnuje z korytarza szybkiej kolei przez Konstantynów, ale stary wariant linii Y omijający Konstantynów od południa jest teraz opcją równorzędną.
Analiza zgłoszonych uwag potrwa do końca czerwca, ale na tym nie koniec. W ciągu najbliższych miesięcy CPK planuje rozpocząć kolejny etap konsultacji: sukcesywnie organizowane będą spotkania w gminach, które znajdują się na trasie wariantów CPK.
– Zamierzamy nasze linie zaplanować, zaprojektować i wybudować w jak największej zgodzie z mieszkańcami i biorąc pod uwagę ich opinie –to pojednawcza opinia Mikołaja Wilda, prezesa spółki CPK.
CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY
Pierwsze samoloty z Centralnego Portu Komunikacyjnego mają odlecieć w 2027 roku. Do tego momentu CPK chciałby wybudować przynajmniej część z zaplanowanych 1600 kilometrów szybkiej kolei i 400 kilometrów dróg. Zanim z CPK odlecą pierwsze samoloty, plany zakładają wybudowanie ponad 130 km nowych, szybkich linii kolejowych, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pociągi mają nią jeździć z prędkością do 250 km/godz.
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?