Kolej Dużych Prędkości: Poznań czy Wrocław? Decydują minuty

    Kolej Dużych Prędkości: Poznań czy Wrocław? Decydują minuty

    Bogna Kisiel

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Kolej Dużych Prędkości: Poznań czy Wrocław? Decydują minuty
    1/3
    przejdź do galerii

    ©Wojciech Błaszczyk

    Poznań przegra, jeśli nie zostanie włączony do europejskiej sieci Kolei Dużych Prędkości. Kluczem do sukcesu jest poznański węzeł kolejowy. To, w jaki sposób zostanie zmodernizowany. Jeśli rozwiązanie będzie niekorzystne, to pociągi z Warszawy do Berlina pojadą przez Łódź i Wrocław, a nie przez Łódź i Poznań.
    Prezydent uważa, że najkorzystniejszym rozwiązaniem dla miasta jest wprowadzenie KDP do stacji Poznań Główny , a dalej pociągi miałyby pojechać przez Wolę i Kiekrz w kierunku Berlina i Szczecina. Dzięki temu dworzec główny będzie integrował połączenia lokalne, dalekobieżne i KDP.

    Czytaj także:

    Koleje Dużych Prędkości przejadą przez Poznań?



    - Mówienie, że w interesie poznaniaków leży, by KDP wjeżdżał na Poznań Główny jest opowiadaniem bajek - twierdzi Adam Pawlik, radny PiS. - Jeżeli tak się stanie, to dalej pojedzie najwyżej do Szczecina, ale do Berlina czy Paryża będziemy jeździć przez Wrocław.

    Bo w KDP liczy się czas. Pociąg może pokonać więcej kilometrów, ale na miejsce powinien dotrzeć, jak najszybciej. Bogdan Bresch, prezes poznańskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji twierdzi, że wjazd KDP do Poznania od strony Starołęki jest przesądzony. Jego zdaniem, upieranie się, by wszystkie pociągi KDP wjeżdżały na Poznań Główny jest błędem. Kilka powinno ominąć stację, by w krótszym czasie dotrzeć do Berlina.

    Europoseł PO: Nie rezygnujmy z marzeń o szybkiej kolei



    - Dlatego korzystnym rozwiązaniem jest budowa terminalu Poznań Południowy - uważa B. Bresch. - Nie stracimy wtedy waloru tranzytu, będziemy konkurencyjni czasowo. Wjazd i wyjazd KDP na stację Poznań Główny musi być wolniejszy. Do tego zmiana kierunku jazdy pociągu, zmiana miejsca przez maszynistę to łącznie strata 15 minut. W tym czasie KDP może przejechać 75 km.

    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (19)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Staroleka to bardzo dobry pomysl!

    Viking z Szelagowskiej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Ma uzasadnienie w ekonomi i w czasie.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Liczy się czas?

    Limo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 9

    Przecież przez te 10 minut, które zajmie maszyniście zmiana kabiny, pociąg musi i tak stać na stacji aby wszyscy pasażerowie zdążyli wsiąść i wysiąść.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    no co za baran

    xaliemorph (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 11

    KDP winna wjeżdżać do miasta a Poznań Główny winien być dworcem przelotowym. Gdy KDP nie będzie wjeżdżać do miast to pies z kulawą nogą nie będzie interesować się wsiadaniem czy wysiadaniem z...rozwiń całość

    KDP winna wjeżdżać do miasta a Poznań Główny winien być dworcem przelotowym. Gdy KDP nie będzie wjeżdżać do miast to pies z kulawą nogą nie będzie interesować się wsiadaniem czy wysiadaniem z pociągu gdzie i tak trzeba się telepać jakimś tramwaikiem przez pół miasta by do czegokolwiek dojechać. A gdy nikt nie będzie tam wsiadał czy wysiadał to przewoźnik sam ograniczy liczbę przejazdów przez Poznań i koniec końców ŻADEN skład nie będzie przejeżdżał przez Poznań bo będzie przynosił straty względem drogi przez Wrocław. Już nie wspominając o ewentualnym skomunikowaniu z lotniskiem które będzie również gorsze. Idąc tropem pana z PiS powinniśmy wydać full kasy na linię kolejową z której NIKT nie będzie korzystać. Super mądre. Co jak co ale Grobelny ma tutaj rację.

    Zresztą najlepiej byłoby wynegocjować wyprowadzkę wojska poza Poznań, przeprowadzkę lotniska cywilnego Ławica na Krzesiny i na Franowie zrobić dworzec interoperacyjny z dostępem szybkim do komunikacji miejskiej, autostrady, lotniska i kolei. Wtedy by to miało sens. A wg. propozycji pana z PiS mamy się babrać w coraz większym g... Co jak co ale region południe w okolicach Junikowa nie ma perspektywy rozwoju ze względu na zabudowę willową. Tam zawsze będzie cicho i bidnie. Ten region absolutnie nie jest perspektywiczny w obliczu dworca KDP. Coś mi się wydaje że pan z PiS akurat tu krytykuje dla zasady krytykowania bo jest z opozycji. Brak logiki.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    poznański zaścianek

    Spoza miasta (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 4

    Dworzec KDP powinien być ulokowany optymalnie ze względu na szybkość przejazdu przez miasto. To, ze obecnie południowy region Poznania jest spokojną dzielnicą willową nie oznacza, że dzięki KDP nie...rozwiń całość

    Dworzec KDP powinien być ulokowany optymalnie ze względu na szybkość przejazdu przez miasto. To, ze obecnie południowy region Poznania jest spokojną dzielnicą willową nie oznacza, że dzięki KDP nie stanie się atrakcyjny dla inwestorów. W takim Paryżu nie ma jednego centralnego dworca kolejowego. Ruch jest podzielony. Co prawda Poznań to nie Paryż, ale może warto pomyśleć o kolei trochę nieszablonowo.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    POZNAŃ

    kravista13 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 16

    POZNAŃ !!! prekursor Polskiej kolei ...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    głupota

    antek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 21 / 18

    KDP nie jest ekonomicznie uzasadniona, i nie będzie. Po prostu nie ma takiego ruchu pasażerskiego który by sfinansował samą eksploatację. Z rok temu, spotkałem się z analizą KDP funkcjonujących w...rozwiń całość

    KDP nie jest ekonomicznie uzasadniona, i nie będzie. Po prostu nie ma takiego ruchu pasażerskiego który by sfinansował samą eksploatację. Z rok temu, spotkałem się z analizą KDP funkcjonujących w Europie. Znamiennym było, że żadna z kolei nie chwalił się wynikami ekonomicznymi.
    Jak Przewozy Regionalne wprowadziły połączenia dalekobieżne, te od razu były przepełnione bo były tańsze. Większości Polaków nie stać na drogą kolej, drogą komunikację miejską, nawet jakby zapewniały super jakość.
    Dywagacje o przedłużeniu szybkiego tramwaju też są bzdurą bo:
    1. potencjalnych pasażerów KDP stać będzie na taksówkę lub dojazd własnym samochodem
    2. raczej nie mieszkają w blokowiskach Piątkowa

    Urzędnicy i radni powinni zająć się ważniejszymi sprawami, a także postarać się dla siebie o osobny pojemnik, bo do recyklingu też się nie nadają. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przyszłość

    spoza miasta (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 8

    Szlaki komunikacyjne buduje się nie tylko dla zaspokojenia dzisiejszych potrzeb. Jest to inwestycja długoterminowa, w perspektywie stymulująca popyt na usługi transportowe. Koleje budowano nie...rozwiń całość

    Szlaki komunikacyjne buduje się nie tylko dla zaspokojenia dzisiejszych potrzeb. Jest to inwestycja długoterminowa, w perspektywie stymulująca popyt na usługi transportowe. Koleje budowano nie tylko dlatego, że były potrzeby przewożenia wielkich mas towarów i ludzi. Nowe możliwości transportu sprzyjały wzrostowi ruchliwości społeczeństwa i i rozwojowi gospodarki. Tak należy podchodzić do kolei KDP. A poza tym będzie to kolej o średnim standardzie europejskim, więc zaledwie wydobędziemy się z wieloletniego zacofania.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    będzie drożej

    xaliemorph (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 14

    Zgadza się ale to jest sytuacja na dziś. Problem w tym że UE chce zarżnąć transport indywidualny opłatami na rzecz transportu zbiorowego. Więc jak dziś podróżowanie samochodem jest tanie to z roku...rozwiń całość

    Zgadza się ale to jest sytuacja na dziś. Problem w tym że UE chce zarżnąć transport indywidualny opłatami na rzecz transportu zbiorowego. Więc jak dziś podróżowanie samochodem jest tanie to z roku na roku będzie coraz droższe bo taka jest docelowa polityka UE.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    oho, ekonomista

    a (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 34 / 33

    A budowa autostrad i dróg ekspresowych jest "ekonomicznie uzasadniona" i ruch na nich "finansuje"?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czyli co ?

    31 węzłowy Burke (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 10

    Kulczyk nie wiedział co czyni i dokłada do interesu ? Czy tak należy to rozumieć ? 31

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Moim zdaniem :

    31 węzłowy Burke (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 29 / 18

    z racji niewielkich odległości Poznań-Berlin i Poznań-Warszawa to taka kolej nie jest nam potrzebna a koszty jej wprowadzenia, a później utrzymania, gigantyczne. Prędkość 160 km/godz , ale na...rozwiń całość

    z racji niewielkich odległości Poznań-Berlin i Poznań-Warszawa to taka kolej nie jest nam potrzebna a koszty jej wprowadzenia, a później utrzymania, gigantyczne. Prędkość 160 km/godz , ale na całych odcinkach , jest zupełnie wystarczająca. No może ewentualnie kiedyś 200 km/godz. Inne pytanie dla kogo niby te pociągi skoro obecnie są pustawe bo bieda wielka. Pragnę przy tym zauważyć że po otworzeniu autostrady jestem piorunem w reichu i to bezpośrednio. A na Dziki Wschód i tak mało kto jeździ bo i po co ? 31zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    politycy z Poznania lewitują

    ejże (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 29

    Istotą sieci kolejowej jest obsługa centrów miast, a nie szybkie prucie naprzód przed siebie i stawanie w polu. Rozwiązanie ze stacją na południu miasta jest gorsze niż "zawracanie" w Poznaniu...rozwiń całość

    Istotą sieci kolejowej jest obsługa centrów miast, a nie szybkie prucie naprzód przed siebie i stawanie w polu. Rozwiązanie ze stacją na południu miasta jest gorsze niż "zawracanie" w Poznaniu Głównym. A samo miasto jest na tyle duże i ważne, że żaden przewoźnik nigdy nie pożałuję tych kilku minut straty z powodu wjazdu do Poznaniazwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rysiu nie wie co się święci !

    www (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 14

    Wrocław kolejny raz wy.ru.cha.rycha

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    mrzonki poznańskich rajców i urzędników

    starveling (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 21

    KDP przez Poznań do Berlina? - zapomnijcie. Przyczyna jest prosta. Takim rozwiązaniem nie są zainteresowani Niemcy, którym domyślnie nasi fantaści przypisują rolę sojusznika. Niemcy na osi...rozwiń całość

    KDP przez Poznań do Berlina? - zapomnijcie. Przyczyna jest prosta. Takim rozwiązaniem nie są zainteresowani Niemcy, którym domyślnie nasi fantaści przypisują rolę sojusznika. Niemcy na osi wschód-zachód są zainteresowani wyłącznie połączeniami lotniczymi. Dowodzi tego ich postawa wobec modernizacji szlaku kolejowego z Warszawy do Berlina. O ile PKP PLK prowadziły i doprowadzają do końca modernizację szlaku, o tyle Niemcy po swojej stronie - owszem - modernizują linie kolejowe z Frankfurtu (Oder), ale wyłącznie na północ i południe. Efekt jest taki, że BWE z Poznania do mostu na Odrze jedzie 160 km/h, by potem odcinek z Frankfurtu do Berlina pokonywać w godzinę (a jest to ok. 100 km). Tak więc do granicy mkniemy, a od granicy wleczemy się z prędkością niższą od niektórych połączeń IC TLK.

    A modernizacja na trasie Frankfurt-Berlin? ... Ruch pasażerski na odcinku Frankfurt-Berlin w praktyce nie dotyczy samego Berlina, a niepełne obłożenie BWE i BGE wskazuje, że to maksimum, jakie niezbędne jest na tym połączeniu kolejowym, wobec czego Niemcy w żadnym wypadku nie będą zainteresowani ponoszeniem kosztów na tworzenie linii, która nic im nie da. Prędzej zobaczymy zaangażowanie Lufthansy w połączenia z Poznaniem, niż budowę przez stronę niemiecką nowej, kosztownej i nieefektywnej ekonomicznie linii kolejowej.

    Gdzie więc z tą KDP do Berlina? - chyba wyłącznie w bajkach braci Grimm (o ile takowi jeszcze się pojawią).zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Popatrzcie trzeźwo przed siebie: POZNAŃ JUŻ PRZEGRAŁ...

    ratajan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 25

    Popatrzcie trzeźwo przed siebie: POZNAŃ JUŻ PRZEGRAŁ... Za lat 20 to będzie większa wiocha, a wszyscy "inwestorzy" - przyjaciele pana G. wyniosą się do Krakowa i Wrocławia... NIE WOLNO Wam...rozwiń całość

    Popatrzcie trzeźwo przed siebie: POZNAŃ JUŻ PRZEGRAŁ... Za lat 20 to będzie większa wiocha, a wszyscy "inwestorzy" - przyjaciele pana G. wyniosą się do Krakowa i Wrocławia... NIE WOLNO Wam Poznaniacy zapomnieć, kto do tego doprowadził! Można jeszcze wiele uratować, ale po wyborach... I żadno nazwisko z dzisiejszej RM nie może się więcej powtórzyć!!...zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo