Kolej Dużych Prędkości przez Konstantynów Łódzki. Burmistrz po spotkaniu z wiceministrem infrastruktury w sprawie szybkiej kolei 26.02.2020

md
Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego, tuż po czwartkowym spotkaniu z wiceministrem infrastruktury Marcinem Horałą (PiS) podzielił się informacjami w sprawie oprotestowywanego przez mieszkańców "konstantynowskiego" przebiegu kolei dużych prędkości.

Burmistrz po spotkaniu z wiceministrem infrastruktury w sprawie szybkiej kolei

Jakubowski spotkał się z Horałą w Warszawie czwartek (20 lutego), w towarzystwie parlamentarzystów PiS Marka Matuszewskiego i Macieja Łuczaka, podczas którego starali się przekonać wiceministra, iż tzw. wariant północny KDP "jest nie do przyjęcia".

- To było długie, bo trwające ponad dwie godziny i bardzo emocjonujące spotkanie w trakcie którego podnieśliśmy wszystkie zarzuty, które wskazywaliśmy dotychczas w proteście jak i petycji, która dystrybuowana jest w tej chwili w naszym mieście i o podpisywanie której bardzo państwa proszę - mówi Jakubowski. - Jedno, co jest w tej chwili pewne, to przebieg tzw. korytarza kolejowego. Ten korytarz jest bardzo szeroki, biegnie od granic Pabianic aż po sam Konstantynów Łódzki. Ten korytarz obejmuje właściwie całą szerokość Łodzi, jest więc duże pole do manewru jeżeli chodzi o przebieg tej trasy. Pan minister kilkakrotnie zapytany przeze mnie wprost na ile i czy w ogóle widzi możliwość zmiany przebiegu, odpowiedział, że nic nie jest przesądzone.

Jakubowski dodał, że według Horały trwające właśnie konsultacje mają pokazać, na ile to rozwiązanie w ocenie mieszkańców jest racjonalne, a jeśli nie, to na ile można je zmienić. Burmistrz zaapelował do mieszkańców o jedność i mobilizację w sprawie podpisywania petycji i składania protestów. Burmistrz pytał także wiceministra o powody zmiany przebiegu.

Przypomnijmy: przebieg KDP skonsultowany z mieszkańcami jeszcze w na początku dekady i zatwierdzony w studium wykonalności KDP w 2013 r. zakładał wylot szybkiej kolei w okolicach dworca kaliskiego i dalszy jej tzw. południowy przebieg wzdłuż konwencjonalnej linii kolejowej do Sieradza.

NOWA TRASA KDP PRZEZ KONSTANTYNÓW

Nowa koncepcja pokazuje zaś tzw. przebieg północny: tunel pod ul. Konstantynowską czyli przez Park Zdrowie, Stare Złotno i Brus, a w Konstantynowie Łódzkim szybka kolej już na powierzchni przecinałaby to miasto na pół. Studium przygotowano na zlecenie spółki Centralny Port Komunikacyjny. Pełnomocnikiem rządu ds. budowy CKP jest właśnie Marcin Horała.

- Z wypowiedzi pana ministra wiemy, że tych powodów było kilka - relacjonuje burmistrz. - Chodziło m.in. o tunel (tunel dla KDP, nie mylić z tunelem średnicowym - red.), który w nowym przebiegu będzie znacznie krótszy, co spowoduje, że ta inwestycja najprawdopodobniej miałaby być tańsza. Z drugiej strony chodziło o zniwelowanie różnic w terenie jak również skrócenie czasu przejazdu. Oświadczyliśmy, że w naszej ocenie te argumenty są nie do przyjęcia. Sugerowaliśmy ministrowi, że istnieje bezwzględna potrzeba zmiany tego przebiegu.

Kolej Dużych Prędkości przez Konstantynów Łódzki

Burmistrz Jakubowski dodał, iż zaprosił wiceministra Horałę, by na własne oczy zobaczył m.in. projektowany przebieg trasy, który wiązałby się z wysiedleniami mieszkańców pod budowę linii. Burmistrz uzyskał zapewnienie, że wiceminister pojawi się się w Konstantynowie, lecz nie przed końcem konsultacji społecznych, które potrwają do 10 marca.

Na ostatnim ze spotkań w Konstantynowie Łódzkim pojawiło się ponad 500 osób, nie tylko konstantynowian i mieszkańców Lutomierska, ale i łodzian mieszkających na Starym Złotnie czy Brusie.

Wszyscy oburzeni i zaniepokojeni tzw. przebiegiem północnym KDP. We wtorek opozycyjny klub Koalicji Obywatelskiej w łódzkim sejmiku będzie chciał przeforsować jednoznacznie negatywne stanowisko dla proponowanego przebiegu, nie akceptuje go także samorząd Łodzi.

Informacje 26.02.2020

Marek Jakubiak o wywiadzie posłanki Urszuli Zielińskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zonk

Jak zwykle wsioki boją się wszystkiego, czego nie ciągnie koń i dzięki temu nasze kochane zadupie nie masz szans na rozwój... Budować kolej i nie pytać się pajaców o zdanie, bo dobro miasta jest ważniejsze niż czubek nosa i stodoły kilku chłopów.

A
AKO

Wiele gruntów ze studium wykonalności KDP z 2013 zostało zabudowanych - przykład z aglomeracji kalisko-ostrowskiej:

http://www.ostrow24.tv/news/133897-posel-pis-w-kontrze-do-apelu-klimek-w-sprawie-kolei-duzych-predkosci.html

To samo się stało w wielu miejscach na wschód od Łodzi. Łódź może starała się inwestować zgodnie ze studium, ale mniejsze samorządy niekoniecznie.

G
Gość
24 lutego, 19:07, mieszkaniec:

Burmistrz Konstantynowa Robert Jakubowski zamiast rozmawiać z Horałą lepiej by pogadał ze słupem ogłoszeniowym w Konstantynowie. Zdecydowanie więcej by się dowiedział i byłoby taniej. Przypuszczam że Horała nie ma pojęcia gdzie ten Konstantynów jest !

Też tak myślę

....
24 lutego, 10:45, Pat:

Poprzedni projekt z 2013 roku rzeczywiście omijał Konstantynów od południa ale dalej wcale nie leciał wzdłuż torów do Sieradza tylko przecinał kolejne gminy na pół. Dlaczego kłamiecie? Konstantynów ma tylko swój interes a inne gminy ich nie obchodzą. Jeżdżą po spotkaniach w gminach i oszukują ludzi namawiając do popierania przebiegu z 2013 roku który jest korzystny tylko dla Konstantynowa. Na wczorajszych zebraniu w Chorzeszowie przedstawiciele Konstantynowa robili ludzi w bambuko. Gdyby nie pytania jednej młodej Pani wszyscy by lykneli konstantynowska scieme. Gminy mniejsze powinny uważać na propozycje współpracy z Konstantynowem bo oni optują za projektem z 2013 roku który przecina niszczy gminy położone dalej. Uwaga na Konstantynów!

25 lutego, 0:31, Gość:

Też mam takie wrażenie, że ludzie z Konstantynowa i ze Złotna kombinują.

25 lutego, 10:15, ....:

Projekt z 2013 roku nie jest korzystny dla gminy Wodzierady i nie należy go popierać. Oczywiście KDP musi mieć wyznaczoną trasę w korytarzu i trzeba walczyć o jak najmniej ingerujące w ludzi i środowisko rozwiązania. Konstantynów myśli tylko o sobie. Ciekawe co Szadek ustali bo dla nich chyba korzystniejszy byłby z punktu widzenia ekonomicznego wariant z dworcem pomiędzy Dziadkiem a Zduńska Wola. To musi mieć jakieś korzyści dla Zduńskiej Woli i Szafka. Nie chcę się jednak za nikogo wypowiadać. W gminie Wodzierady jest też lobby w radzie za wariantem pomarańczowy m bo jedna Pani radna ma dom na trasie wariant u czerwonego. Gmina ma unikatowe łąki w przebiegu trasy pomarańcz owej. unikatowe na skalę kraju. Bociany mają tam sejmiki. Odwodnienie terenu i kolej to zniszczą.

Z dworcem pomiędzy Szadek a Zduńska oczywiście

....
24 lutego, 10:45, Pat:

Poprzedni projekt z 2013 roku rzeczywiście omijał Konstantynów od południa ale dalej wcale nie leciał wzdłuż torów do Sieradza tylko przecinał kolejne gminy na pół. Dlaczego kłamiecie? Konstantynów ma tylko swój interes a inne gminy ich nie obchodzą. Jeżdżą po spotkaniach w gminach i oszukują ludzi namawiając do popierania przebiegu z 2013 roku który jest korzystny tylko dla Konstantynowa. Na wczorajszych zebraniu w Chorzeszowie przedstawiciele Konstantynowa robili ludzi w bambuko. Gdyby nie pytania jednej młodej Pani wszyscy by lykneli konstantynowska scieme. Gminy mniejsze powinny uważać na propozycje współpracy z Konstantynowem bo oni optują za projektem z 2013 roku który przecina niszczy gminy położone dalej. Uwaga na Konstantynów!

25 lutego, 0:31, Gość:

Też mam takie wrażenie, że ludzie z Konstantynowa i ze Złotna kombinują.

Projekt z 2013 roku nie jest korzystny dla gminy Wodzierady i nie należy go popierać. Oczywiście KDP musi mieć wyznaczoną trasę w korytarzu i trzeba walczyć o jak najmniej ingerujące w ludzi i środowisko rozwiązania. Konstantynów myśli tylko o sobie. Ciekawe co Szadek ustali bo dla nich chyba korzystniejszy byłby z punktu widzenia ekonomicznego wariant z dworcem pomiędzy Dziadkiem a Zduńska Wola. To musi mieć jakieś korzyści dla Zduńskiej Woli i Szafka. Nie chcę się jednak za nikogo wypowiadać. W gminie Wodzierady jest też lobby w radzie za wariantem pomarańczowy m bo jedna Pani radna ma dom na trasie wariant u czerwonego. Gmina ma unikatowe łąki w przebiegu trasy pomarańcz owej. unikatowe na skalę kraju. Bociany mają tam sejmiki. Odwodnienie terenu i kolej to zniszczą.

Ś
Światowiec
24 lutego, 7:06, Gość:

koniecznie trzeba polaczyc lodzkie lotnisko z dworcem Fabrycznym,

to bedzie koronacja lodzkich inwestycji

Kiedyś też popierałem lotnisko w Łodzi. Ale teraz wydaje mi się, że CPK jest po prostu lepszym rozwiązaniem. Bo będzie większe i tam będzie można dolecieć wszędzie. A to wszystko dzięki efektowi skali (Łódź Warszawa).

G
Gość
24 lutego, 10:45, Pat:

Poprzedni projekt z 2013 roku rzeczywiście omijał Konstantynów od południa ale dalej wcale nie leciał wzdłuż torów do Sieradza tylko przecinał kolejne gminy na pół. Dlaczego kłamiecie? Konstantynów ma tylko swój interes a inne gminy ich nie obchodzą. Jeżdżą po spotkaniach w gminach i oszukują ludzi namawiając do popierania przebiegu z 2013 roku który jest korzystny tylko dla Konstantynowa. Na wczorajszych zebraniu w Chorzeszowie przedstawiciele Konstantynowa robili ludzi w bambuko. Gdyby nie pytania jednej młodej Pani wszyscy by lykneli konstantynowska scieme. Gminy mniejsze powinny uważać na propozycje współpracy z Konstantynowem bo oni optują za projektem z 2013 roku który przecina niszczy gminy położone dalej. Uwaga na Konstantynów!

Też mam takie wrażenie, że ludzie z Konstantynowa i ze Złotna kombinują.

m
mieszkaniec

Burmistrz Konstantynowa Robert Jakubowski zamiast rozmawiać z Horałą lepiej by pogadał ze słupem ogłoszeniowym w Konstantynowie. Zdecydowanie więcej by się dowiedział i byłoby taniej. Przypuszczam że Horała nie ma pojęcia gdzie ten Konstantynów jest !

P
Pat

Poprzedni projekt z 2013 roku rzeczywiście omijał Konstantynów od południa ale dalej wcale nie leciał wzdłuż torów do Sieradza tylko przecinał kolejne gminy na pół. Dlaczego kłamiecie? Konstantynów ma tylko swój interes a inne gminy ich nie obchodzą. Jeżdżą po spotkaniach w gminach i oszukują ludzi namawiając do popierania przebiegu z 2013 roku który jest korzystny tylko dla Konstantynowa. Na wczorajszych zebraniu w Chorzeszowie przedstawiciele Konstantynowa robili ludzi w bambuko. Gdyby nie pytania jednej młodej Pani wszyscy by lykneli konstantynowska scieme. Gminy mniejsze powinny uważać na propozycje współpracy z Konstantynowem bo oni optują za projektem z 2013 roku który przecina niszczy gminy położone dalej. Uwaga na Konstantynów!

G
Gość

KDP to technologia przeszlosci, Lodz zasluguje na Hyperloop

ktos (rzad, UML, ...) musi zadzownic do Elon Musk i zaproponowac testing ground w Lodzi

G
Gość
23 lutego, 14:59, Gość:

Ludzie nie dajcie się podpuścić PiS-owym trollom. Jest to akcja z typu "przykryj palec Lichockiej". Jeszcze nic nie wybudowali, nawet łopaty nie wbili pod lotnisko, a wy się podniecacie. Żadna inwestycja przez nich planowana nie doszła do skutku. Pozdrawiam

To ty ludzi nie wprowadzaj w błąd. O KDP Pis mówi od 3 lat w związku z budową CPL , teraz jest temat o KDP ponieważ zaczyna się kolejna faza konsultacji. Do rozpoczęcia budowy jest jeszcze długa droga. Na razie są konsultacje z mieszkańcami a nie jak wmawiają gazety pokazanie faktycznego przebiegu trasy. Polecam odwiedzić stronę ze studium uwarunkowań dla CPL. W dokumencie jest pokazany nie przebieg trasy a korytarz o szerokości kilku kilometrów. Przebieg trasy będzie w tym korytarzu dopiero konsultowany. Przebieg będzie wybrany tak, aby było jak najmniej konfliktów przestrzennych z mieszkańcami oczywiście w pewnych aspektach trzeba będzie wziąć pod uwagę koszty finansowe, środowiskowe, oraz czas przejazdu trasy. Kolejnym etapem będzie projektowanie, następnie finansowanie, przygotowanie budowy i na koniec budowa. Inwestycja nie będzie ukończona raczej za kadencji pisu.

G
Gość

koniecznie trzeba polaczyc lodzkie lotnisko z dworcem Fabrycznym,

to bedzie koronacja lodzkich inwestycji

P
POKO ćwoko
23 lutego, 13:07, Test dla Zdanowskiej:

I teraz pytanie, czy Zdanowska poprze dużą ilość mieszkańców wielu bloków z Karolewa i Retkinii, którzy mogą stracić mieszkania, czy może garstkę właścicieli domków jednorodzinnych ze Złotna?

https://instytutsprawobywatelskich.pl/wp-content/uploads/2018/10/lodz_nielodz_rozdzial_5.pdf

23 lutego, 14:59, Mieszkaniec:

Ale z ciebie k ur wa pisowska ty smieciu. Po co kłamiesz ty chu ju?! Żadnych bloków nie wyburza, bo kdp miała iść ku tas ie śladem obecnej kolei wzdłuż Maratońskiej. A na zalotnie i brusie będą wyburzenia. Obyś zdechł pisowski bydla ku.

Mieszaniec się odezwał! POyepp

R
R123
23 lutego, 10:05, Konstantynów Łódzki:

Dlaczego nikt nie mówi o korzyściach min. Finansowych dla Konstantynowa rozwoju infastruktury itp. Liczy się tylko interes wąskiej grupy ludzi

23 lutego, 16:09, R123:

Dokładnie. Na łącznicy LK85-LK14 możliwy byłby przystanek kolejowy na ul. Łódzkiej w Konstantynowie. I bardzo szybki dojazd dla ludzi z centrum Konstantynowa na dworzec Ł. Fabryczna.

23 lutego, 14:37, Gość:

To nie jest kolejka podmiejska tylko kolej dużych prędkości i nie będzie się zatrzymywać w małych miejscowościach.

Chociaż KDP nie jest kolejką podmiejską, to dzięki niej możliwe będą możliwe dojazdy szybkimi pociągami ŁKA do różnych stacji/przystanków na zwykłych liniach i łącznicach kolejowych w miejscowościach województwa.

"— Rozmawialiśmy z przedstawicielami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej [ŁKA — red.], która zadeklarowała dostosowanie wybranych pociągów flirt do zasilania o mocy 25 kV, jeśli nieco zmodyfikujemy przebieg sieci. Wówczas pociągi ŁKA będą mogły jeździć m.in. z Łodzi do Wielunia, Wieruszowa, Skierniewic i Łowicza. Dzięki temu mieszkańcy Wieruszowa będą będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Łodzi. Obecnie mogą dotrzeć tam samochodem, korzystając z trasy S8 — wyjaśnia p.o. prezesa CPK."

Źródło: https://www.pb.pl/cpk-rozluzni-lokalne-pociagi-974321

Zobacz mój dłuższy komentarz niżej z dokładniejszym wytłumaczeniem.

G
Gość
23 lutego, 10:05, Konstantynów Łódzki:

Dlaczego nikt nie mówi o korzyściach min. Finansowych dla Konstantynowa rozwoju infastruktury itp. Liczy się tylko interes wąskiej grupy ludzi

23 lutego, 16:09, R123:

Dokładnie. Na łącznicy LK85-LK14 możliwy byłby przystanek kolejowy na ul. Łódzkiej w Konstantynowie. I bardzo szybki dojazd dla ludzi z centrum Konstantynowa na dworzec Ł. Fabryczna.

To nie jest kolejka podmiejska tylko kolej dużych prędkości i nie będzie się zatrzymywać w małych miejscowościach.

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie