Burmistrz po spotkaniu z wiceministrem infrastruktury w sprawie szybkiej kolei
Jakubowski spotkał się z Horałą w Warszawie czwartek (20 lutego), w towarzystwie parlamentarzystów PiS Marka Matuszewskiego i Macieja Łuczaka, podczas którego starali się przekonać wiceministra, iż tzw. wariant północny KDP "jest nie do przyjęcia".
- To było długie, bo trwające ponad dwie godziny i bardzo emocjonujące spotkanie w trakcie którego podnieśliśmy wszystkie zarzuty, które wskazywaliśmy dotychczas w proteście jak i petycji, która dystrybuowana jest w tej chwili w naszym mieście i o podpisywanie której bardzo państwa proszę - mówi Jakubowski. - Jedno, co jest w tej chwili pewne, to przebieg tzw. korytarza kolejowego. Ten korytarz jest bardzo szeroki, biegnie od granic Pabianic aż po sam Konstantynów Łódzki. Ten korytarz obejmuje właściwie całą szerokość Łodzi, jest więc duże pole do manewru jeżeli chodzi o przebieg tej trasy. Pan minister kilkakrotnie zapytany przeze mnie wprost na ile i czy w ogóle widzi możliwość zmiany przebiegu, odpowiedział, że nic nie jest przesądzone.
Jakubowski dodał, że według Horały trwające właśnie konsultacje mają pokazać, na ile to rozwiązanie w ocenie mieszkańców jest racjonalne, a jeśli nie, to na ile można je zmienić. Burmistrz zaapelował do mieszkańców o jedność i mobilizację w sprawie podpisywania petycji i składania protestów. Burmistrz pytał także wiceministra o powody zmiany przebiegu.
Przypomnijmy: przebieg KDP skonsultowany z mieszkańcami jeszcze w na początku dekady i zatwierdzony w studium wykonalności KDP w 2013 r. zakładał wylot szybkiej kolei w okolicach dworca kaliskiego i dalszy jej tzw. południowy przebieg wzdłuż konwencjonalnej linii kolejowej do Sieradza.
NOWA TRASA KDP PRZEZ KONSTANTYNÓW
Nowa koncepcja pokazuje zaś tzw. przebieg północny: tunel pod ul. Konstantynowską czyli przez Park Zdrowie, Stare Złotno i Brus, a w Konstantynowie Łódzkim szybka kolej już na powierzchni przecinałaby to miasto na pół. Studium przygotowano na zlecenie spółki Centralny Port Komunikacyjny. Pełnomocnikiem rządu ds. budowy CKP jest właśnie Marcin Horała.
- Z wypowiedzi pana ministra wiemy, że tych powodów było kilka - relacjonuje burmistrz. - Chodziło m.in. o tunel (tunel dla KDP, nie mylić z tunelem średnicowym - red.), który w nowym przebiegu będzie znacznie krótszy, co spowoduje, że ta inwestycja najprawdopodobniej miałaby być tańsza. Z drugiej strony chodziło o zniwelowanie różnic w terenie jak również skrócenie czasu przejazdu. Oświadczyliśmy, że w naszej ocenie te argumenty są nie do przyjęcia. Sugerowaliśmy ministrowi, że istnieje bezwzględna potrzeba zmiany tego przebiegu.
Kolej Dużych Prędkości przez Konstantynów Łódzki
Burmistrz Jakubowski dodał, iż zaprosił wiceministra Horałę, by na własne oczy zobaczył m.in. projektowany przebieg trasy, który wiązałby się z wysiedleniami mieszkańców pod budowę linii. Burmistrz uzyskał zapewnienie, że wiceminister pojawi się się w Konstantynowie, lecz nie przed końcem konsultacji społecznych, które potrwają do 10 marca.
Na ostatnim ze spotkań w Konstantynowie Łódzkim pojawiło się ponad 500 osób, nie tylko konstantynowian i mieszkańców Lutomierska, ale i łodzian mieszkających na Starym Złotnie czy Brusie.
Wszyscy oburzeni i zaniepokojeni tzw. przebiegiem północnym KDP. We wtorek opozycyjny klub Koalicji Obywatelskiej w łódzkim sejmiku będzie chciał przeforsować jednoznacznie negatywne stanowisko dla proponowanego przebiegu, nie akceptuje go także samorząd Łodzi.
Informacje 26.02.2020
Tragedia w Połtawie. 41 ofiar po rosyjskim ataku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?