Koleje Dużych Prędkości. Są szanse na wznowienie projektu

Marcin Bereszczyński
TGV
Projekt Kolei Dużych Prędkości ma szansę powstać przed 2030 rokiem, chociaż rząd trzy lata temu zawiesił pracę nad nim na prawie 20 lat

Utworzenie Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych może być szansą na zbudowanie Kolei Dużych Prędkości, czyli szybkiego połączenia kolejowego między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Polska zgłosiła do planu inwestycyjnego Komisji Europejskiej 250 projektów o wartości 132 mld euro. Wśród nich znalazł się projekt KDP, czyli tzw. igrek. Koszt budowy oszacowano na 7,5 mld euro. Łącznie państwa członkowskie zgłosiły dwa tysiące projektów, wartych 1,3 biliona euro. Projekty miałyby powstać m.in. dzięki nowemu instrumentowi finansowemu, czyli utworzeniu EFIS. Fundusz miałby po trzech latach wygenerować 315 mld euro z przeznaczeniem na inwestycje.

Przypomnijmy, że rząd w 2011 roku zawiesił prace nad KDP do 2030 roku. Powody były dwa: konieczność modernizacji istniejących linii kolejowych i brak pieniędzy na nowe przedsięwzięcia, związane z infrastrukturą kolejową. Czy projekt KDP ma szansę zaistnieć wcześniej niż w 2030 roku?

www.mikolaj.info.pl

- To inwestycja wyjątkowo kosztowna, ale jeśli pojawi się szansa pozyskania środków zewnętrznych, to zwiększy się szansa na KDP - powiedział minister sprawiedliwości Cezary Grabarczyk, który tworzył projekt KDP, gdy był ministrem infrastruktury. - Wiem, że "igrek" zaakceptowała Komisja Europejska. Projekt znalazł się w europejskiej sieci kolejowej jako kluczowy. Szansę na KDP powiększy wybudowanie podziemnego dworca Łódź Fabryczna i wydrążenie tunelu do Łodzi Kaliskiej.

Z apelem o wznowienie projektu KDP zwrócili się do rządu w ubiegłym tygodniu przedstawiciele Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP. Ich zdaniem "igrek" powinien powstać z unijnych pieniędzy na lata 2014 - 2020.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
trol
Ważny to projekt dla Łodzi, dlatego warto zrobić wszystko by prace nad nim zostały wznowione
G
Gość
przekrętasy z PO kupiły bubel od firmy która ma wszędzie korupcyjne procesy zamiast zainwestować w polski tabor
g
gość
Niekoniecznie trzeba budować całość. Można i powinno się budować odcinkami, być może początkowo z wyposażeniem dla niższych prędkości (tak było na niektórych liniach w Hiszpanii). Ale bez odcinków linii Warszawa -Skierniewice/Łowicz (a optymalnie to jednak dalej do Łodzi i Magistrali Węglowej) oraz Ostrów Wielkopolski - Oleśnica kolej w Łodzi będzie kompletnie niekonkurencyjna wobec transportu drogowego, a wyjazdy z Warszawy będą się zapychać. To akurat nie jest "zabawka", tylko to jedyna metoda, żeby kolej mogła być konkurencyjna. Tylko trzeba to robić z głową, a nie "alleluja i do przodu".
Ł
Łodzianin
Min. Grabarczyk z PO znowu ma plany? I dobrze że mamy ministra z naszego miasta który dla tej Łodzi o coś walczy. Powodzenia. Nie zapominajmy o komisji od autostrady a1i drogi s14 którą powołał p. Końskie z SLD. Chłopaki dajcie radę. Pozdro
Dodaj ogłoszenie