1/5
Centralny Port Komunikacyjny rozważy południowy wariant...
fot. Pixabay.com

Centralny Port Komunikacyjny rozważy południowy wariant przebiegu tunelu dla pociągów Kolei Dużych Prędkości, bo północny obudził ostre protesty mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego i zachodniej Łodzi. Tym samym CPK otwiera sobie furtkę do rozwiązania problemu, który sam stworzył.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE

2/5
Deklarację o powrocie do konsultowania przebiegu...
fot. UMWŁ

Deklarację o powrocie do konsultowania przebiegu południowego tunelu KDP w Łodzi, prezes CPK Mikołaj Wild złożył podczas czwartkowego spotkania z marszałkiem województwa Grzegorzem Schreiberem (PiS). Wariant północny to nowość zaproponowana przez CPK w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym KDP , który zakładał przebicie tunelu pod Parkiem na Zdrowiu i budowę węzła w Konstantynowie Łódzkim.

Ten wariant trasowania oznaczał tunel krótszy, a zatem i tańszy, acz przebiegał pod działkami z wybudowanymi już domami lub z wydanymi pozwoleniami na budowę zarówno w Łodzi jak i Konstantynowie Łódzkim, co oznaczałoby konieczność wywłaszczeń i przesiedleń. Stał też w sprzeczności z uchwalonymi już miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, zagrażał ekosystemowi Parku na Zdrowiu. Obudził zatem w pierwszych konsultacjach w lutym i marcu ostre protesty mieszkańców, konstantynowskie kancelarie notarialne notowały zaś odstąpienia od finalizacji zakupienia działek, bo KDP według biegło tam niemal przez środek miasta. Samorządy gmin i miast w stanowiskach oprotestowały jeden po drugim w stanowiskach nowe propozycje przebiegu, zrobił to także - choć bardzo dyplomatycznie - opanowany przez PiS łódzki sejmik.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE

3/5
- W pobliżu Łodzi dostrzegliśmy bardzo istotne opory w...

- W pobliżu Łodzi dostrzegliśmy bardzo istotne opory w Konstantynowie Łódzkim dotyczące jednego z trasowań, które zaproponowaliśmy - mówi prezes Wild. - Dlatego, wsłuchując się w głos mieszkańców, postanowiliśmy rozważyć również wariant omijający Konstantynów Łódzki.

Powrót do konsultowania przebiegu południowego też do końca nowością nie jest, bo na spotkaniu z protestującymi mieszkańcami, a także samorządowcami i parlamentarzystami województwa łódzkiego w lutym, wiceminister infrastruktury Marcin Horała (PiS), pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, zapowiadał, iż wariant ten "na dziewięćdziesiąt parę procent" pojawi się w kolejnych etapach konsultacji społecznych. Te zaś odbędą się w drugiej połowie 2020 r.

Wariant południowy skonsultowano i zatwierdzono w studium wykonalności KDP w 2015 r., rząd PiS jednak od niego odstąpił. Jego przebieg zakłada przebicie pod Łodzią tunelu od dworca Fabrycznego w okolice Kaliskiego, potem zaś odbicie pod ulicą Bratysławską do konwencjonalnej linii kolejowej na Sieradz, następnie budowę szybkiej trasy wzdłuż tej linii.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE

4/5
Koleje Dużych Prędkości w Łodzi: Centralny Port Komunikacyjny rozważy południowy przebieg tunelu, bo północny budził opór mieszkańców
Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Znane są już plany miasta na półkolonie letnie dla dzieci

Znane są już plany miasta na półkolonie letnie dla dzieci

Strzelanina podczas napadu rabunkowego na kantor! Ruszył proces

Strzelanina podczas napadu rabunkowego na kantor! Ruszył proces

Robisz ognisko? Uniknij tego prostego błędu, przez który kiełbaski będą gorzkie

Robisz ognisko? Uniknij tego prostego błędu, przez który kiełbaski będą gorzkie

Zobacz również

Znane są już plany miasta na półkolonie letnie dla dzieci

Znane są już plany miasta na półkolonie letnie dla dzieci

Izabela Macudzińska przed laty. „Królowa życia” zmieniła się nie do poznania

Izabela Macudzińska przed laty. „Królowa życia” zmieniła się nie do poznania