Komunikacyjna rewolucja w Łodzi. Zmiany w MPK Łódź!

    Komunikacyjna rewolucja w Łodzi. Zmiany w MPK Łódź!

    Matylda Witkowska

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Komunikacyjna rewolucja w Łodzi. Zmiany w MPK Łódź!

    ©Krzysztof Szymczak

    Od niedzieli, 2 kwietnia, autobusy i tramwaje pojadą inaczej. Dojdą nowe linie, weekendowe warianty tras, linie fabryczne i częstsze autobusy nocne.
    Komunikacyjna rewolucja w Łodzi. Zmiany w MPK Łódź!

    ©Krzysztof Szymczak

    Główne założenie reformy to zwiększenie liczby autobusów na osiedlach. Mają nas one dowieźć do tramwajów. W podróży po mieście mamy częściej się przesiadać, ale ma to być łatwiejsze.

    Wiele linii autobusowych i tramwajowych zmieni swoje trasy. Niektóre - tak jak 15 A - znikną zupełnie. W zamian powstaną zupełnie nowe linie, takie jak 17 czy N9. Linia 57 zostanie skrócona - zamiast na ul. Marysińską dojedzie tylko na dworzec Łódź Fabryczna. Dzięki temu ma być... bardziej punktualna.

    Rewolucja nie będzie jednak całkowita. Bez zmian zostanie sporo linii, w tym jadące przez całe miasto 96, a także tramwaje 6 i 12 A.

    Linie autobusowe pojawią się na 24 osiedlowych ulicach, które do tej pory nie miały komunikacji publicznej. Z tego względu na mapie Łodzi pojawi się aż 90 nowych przystanków i aż 40 kilometrów tras. Autobusem pojedziemy m.in. po ul. Bednarskiej, Żubardzkiej, Franciszkańskiej czy WiN.

    CZYTAJ TEŻ: Komunikacyjna rewolucja w Łodzi. Od niedzieli autobusy i tramwaje pojadą zupełnie inaczej

    - Społeczeństwo się starzeje. Dla wielu mniej sprawnych osób dotarcie 500, 700 czy 1000 m do komunikacji publicznej stanowi problem - tłumaczy Tomasz Bużałek z Biura Strategii Miasta UMŁ.

    Reforma rozwija znany już trochę łodzianom system wariantów tras jednej linii. Teraz będzie ich dużo więcej. Do tej pory najczęściej oznaczały trasę dłuższą i krótszą. Teraz linie oznaczone literami A,B, C, D i E pojadą w różne strony, a przy wsiadaniu trzeba będzie uważać na wariant. Na przykład autobusem 53A dojedziemy do Nowosolnej, 53B do Brzezin, 53C do Skoszew, 53D do Kalonki, a 53E na ul. Zjazdową. Pomyłka w wariancie może nas kosztować stratę czasu.

    Na dodatek linie mogą jeździć różnymi trasami w różne dni tygodnia. Przykładowo linia 64 w dni robocze pojedzie z Bałuckiego Rynku pod urząd skarbowy na Widzewie. Natomiast w weekendy do dworca Łódź Widzew. Ma to zapewnić weekendowy dojazd do dworca, bo dojeżdżające tam linie 75 A i 75 B nie będą kursować w weekendy.

    Nowością są linie przemysłowe, dostosowane trasą i godzinami odjazdów do pracy zakładów produkcyjnych na obrzeżach Łodzi. Linie te oznaczone będą literami. Takich linii będzie pięć. D pojedziemy do Della, G1 i G2 do zakładów Gillette na Nowym Józefowie, W na przemysłowy Widzew, S1 na Stoki.

    CZYTAJ TEŻ: Zmiany w MPK Łódź od 2 kwietnia. Nowe trasy tramwajów MPK Łódź

    Z wprowadzanych zmian ucieszą się zapewne imprezowicze. Linie nocne tak jak do tej pory będą spotykać się przy ul. Zielonej. Jednak także w dni robocze będą kursować co pół godziny. Częstotliwość ta dotyczy całych tras, razem z wariantami. Poszczególne warianty mogą pojawiać się rzadziej.

    Tras autobusów nocnych i ich wariantów będzie w sumie dwa razy więcej - zamiast siedmiu aż 12. Zostanie też nocny tramwaj N9 do Konstantynowa Łódzkiego.

    Założeniem reformy jest też stała częstotliwość kursowania. W godzinach szczytu większość podstawowych linii będzie kursowała co 12 minut. Ma to ułatwić zapamiętanie godziny odjazdu. Niektóre linie będą jeździły rzadziej, np. co 18 minut. Za to warianty linii 10 A i 10 B zsumują się, dając przejazd tej linii przez centrum co 6 minut.

    Jak to będzie działać, dowiemy się w praktyce za kilka dni. MPK apeluje do pasażerów o wyrozumiałość dla kierowców, którzy dopiero będą się uczyć nowych tras.

    Natomiast po pół roku system ma zostać oceniony. W razie niezadowolenia mieszkańców będą wprowadzane jego korekty i uzupełnienia.

    - Nie będziemy wprowadzać niczego na siłę - zapowiada Sebastian Grochala, rzecznik prasowy łódzkiego MPK.

    CZYTAJ TEŻ: Zmiany w MPK Łódź od 2 kwietnia. Nowe trasy autobusów MPK Łódź


    "Artysta w kuchni" odc. 3 – Andrzej Wrona nadziewa pierś z kurczaka. Jak mu poszło?


    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (187)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    po co były te zmiany

    pasażerka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    po zmianach miało być lepiej a gorzej chyba być nie może. MASAKRA !!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po co to komu

    NIE ZADOWOLONA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Dracy sie facet z informacja o przystanku przy stadionie. Koszmar

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    OKROPNOSC

    NIE ZADOWOLONA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Po jaki gwint jest tyle 10 a na olechow jedzie jedna. To co jest zrobione w glowie sie nie miesci. Notoryczne spoznienia lini9. Moze ktos kto to wymyslil powinien sam po miescie pojezdzic. I starac...rozwiń całość

    Po jaki gwint jest tyle 10 a na olechow jedzie jedna. To co jest zrobione w glowie sie nie miesci. Notoryczne spoznienia lini9. Moze ktos kto to wymyslil powinien sam po miescie pojezdzic. I starac sie nie spoznic. Jak nie ma tramwaju to zadnego jak jada to parami. ZALOSNE.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zmienic tych ludzi

    marta (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Dąbrowa przez likwidacje 71,77,i skrócenie 72 odcięta od świata ,dlaczego 75 nie jeździ w soboty i niedziele

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pielgrzymka ludów

    gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Kiedy w końcu skończy się ta pielgrzymka ludów!!!!!! i po co ta nauka alfabetu. Tego uczyliśmy się w pierwszej klasie podstawówki. Mam nadzieję że to koszmarne przesiadkowo w koncu sie skonczy. Do...rozwiń całość

    Kiedy w końcu skończy się ta pielgrzymka ludów!!!!!! i po co ta nauka alfabetu. Tego uczyliśmy się w pierwszej klasie podstawówki. Mam nadzieję że to koszmarne przesiadkowo w koncu sie skonczy. Do dzieła urzędnicy bo do zimy juz niedaleko a na przystankach zimno długo trzeba czekać np na 70 miało być tak super a jest beznadzieja.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Autobus 57

    Gosc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Zabranie autobusu 57 z Marysińskiej to największy skandal w tych zmianach komunikacyjnych... Przesiadłam się znowu na swoje auto, a miałam super dojazd do pracy i z pracy. Teraz wojuje o zwrot kasy...rozwiń całość

    Zabranie autobusu 57 z Marysińskiej to największy skandal w tych zmianach komunikacyjnych... Przesiadłam się znowu na swoje auto, a miałam super dojazd do pracy i z pracy. Teraz wojuje o zwrot kasy za wykupioną migawkę na 3 miesiące....zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jakie to lepiej?

    ZB (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Jeżdżę z Chojen na Jaracza. Miałem 70 co 7 minut, teraz co 12 i muszę się przesiadać. Jadę 30 % dłużej, jak dobrze pójdzie. Czy to nazywa się lepiej?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Powrót z pracy z Manufaktury po 22 ej

    Kasia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5

    Manufaktura pracuje do 22 ej .....mieszkając w Aleksandrowie...fatalne połączenie 96 biegiem na lutomierska o 22,20 i na żabieńcu 78 o 22,46 (ostatnie), druga opcja 2 ka z zachodniej 22,28 i o ile...rozwiń całość

    Manufaktura pracuje do 22 ej .....mieszkając w Aleksandrowie...fatalne połączenie 96 biegiem na lutomierska o 22,20 i na żabieńcu 78 o 22,46 (ostatnie), druga opcja 2 ka z zachodniej 22,28 i o ile uda mi się złapać to ostatnie 78 jak nie z buta ok 4 km...koszmarzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "bardzo łączy"

    Zirytowana (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 1

    Dzięki zmianom muszę biegać po całym mieście w poszukiwaniu dobrego dojazdu do pracy lub do domu.Przez dodatkowe przesiadki ucieka mi sprzed nosa autobus,a następny dopiero za 20minut.Jeśli to ma...rozwiń całość

    Dzięki zmianom muszę biegać po całym mieście w poszukiwaniu dobrego dojazdu do pracy lub do domu.Przez dodatkowe przesiadki ucieka mi sprzed nosa autobus,a następny dopiero za 20minut.Jeśli to ma być na lepsze to proponuje zmienić stratega od komunikacji miejskiej na kogoś kompetentnego.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dojazdy ze Zgierza

    Ilona (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

    dojeżdżam ze Zgierza i baaaaaaaaardzo dziękuję za dodatkową przesiadkę po drodze. Dlaczego zlikwidowano jedyny bezpośredni autobus ze Zgierza? I jeszcze dziwny podział stref biletowych- kasowanie...rozwiń całość

    dojeżdżam ze Zgierza i baaaaaaaaardzo dziękuję za dodatkową przesiadkę po drodze. Dlaczego zlikwidowano jedyny bezpośredni autobus ze Zgierza? I jeszcze dziwny podział stref biletowych- kasowanie łódzkiego biletu na trzy przystanki i potem przesiadka. Może te działania mają po prostu wydłużyć czas jazdy i zmusić pasażerów do kasowania droższych biletów na dłuższą trasę...?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    !

    tornado147 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    No w końcu do ludzi zaczyna docierać po co to jest zrobione...

    Polecamy

    Mapa inwestycji w Łodzi

    Mapa inwestycji w Łodzi

    Prywatne akademiki w Polsce – czy opłaca się w nich mieszkać?

    Prywatne akademiki w Polsce – czy opłaca się w nich mieszkać?

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny