Konkurs "Chudnij ze smakiem": Upiecz, jedz i bądź zdrowy

Konrad Gaca
Konrad Gaca jest prezesem Stowarzyszenia Walki z Otyłością, specjalistą żywieniowym, trenerem klasy Master Propta
Konrad Gaca jest prezesem Stowarzyszenia Walki z Otyłością, specjalistą żywieniowym, trenerem klasy Master Propta
Udostępnij:
Nasz konkurs został podzielony na etapy. Oprócz nagród miesiąca zaplanowaliśmy także wręczenie głównego wyróżnienia, czyli tytułu Mistrza Zdrowego Gotowania i trzech tysięcy złotych. W grudniu zbieramy Wasze sposoby przyrządzania zdrowego chleba. Składniki, z jakich można korzystać w trakcie jego przygotowania, znajdziecie w ramce obok. Jeśli ktoś nie ma jeszcze pomysłu na swoją recepturę, być może zainspiruje go przepis zaproponowany przez Barka Zembrzuskiego.

Pamiętacie Bartka? Pisaliśmy o nim wielokrotnie. Kiedy zaczynał korzystać z Gaca System, ważył aż 190 kg. Był wrakiem człowieka. Teraz jest już całkiem inny. Nie tylko schudł 85 kg, poprawił stan zdrowia i samopoczucie, ale, co najważniejsze, utrzymuje wagę już od trzech lat. Wie już, jakich błędów żywieniowych nie należy popełniać. Wie także, że gdy już się przeszło cały proces odchudzania, zdrowe jedzenie może być przyjemnością. Nie wierzycie? Spróbujcie polecanego przez niego chleba wieloziarnistego.

Podany dzisiaj przepis pozwoli przygotować pożywne i zdrowe, ale także wysoko kaloryczne danie. Dlatego pamiętajmy, aby jeść je z umiarem. Na szczęście są to zdrowe kalorie, które pozwolą naszemu organizmowi zdobyć wiele cennych składników, wpływających korzystnie na funkcjonowanie organizmu.

Podstawą każdego chleba jest dobór odpowiedniego rodzaju mąki. Pszenne dają pieczywo, których biel idzie w parze z brakiem wartości. Dlatego lepiej szukać innych. Tym razem będziemy potrzebować dwóch rodzajów. Pierwsza odmiana to mąka żytnia. To ona powoduje, że po zjedzeniu pieczywa razowego jesteśmy dłużej syci i nie musimy podjadać, co więcej, dzięki mące razowej przyśpieszymy naszą przemianę materii. Mąka żytnia powoduje także poprawę gospodarki węglowodanami oraz może korzystnie działać na podniesienie odporności. Istnieją badania, które dowodzą, że stała konsumpcja pieczywa razowego (oczywiście w rozsądnych ilościach) przyczynia się do obniżenia poziomu tzw. złego cholesterolu. Natomiast duża ilość mąki gryczanej nada bochenkowi nie tylko ciemniejszą barwę i goryczkowaty posmak, ale jest także źródłem witamin z grupy B, soli mineralnych oraz przeciwutleniaczy.

Płatki owsiane to dla wielu osób podstawowy składnik śniadań; uwielbiają je osoby, które poznały ich dobroczynny wpływ w czasie korzystania z Gaca System. Nie mogło ich zabraknąć w tym przepisie. Ich obecność sprawi, że nasz organizm otrzyma pokaźną dawkę błonnika, co korzystnie wpłynie na pracę układu pokarmowego oraz zapewni długo odczuwalne poczucie najedzenia. Jakby tego było jeszcze za mało, to na dodatek płatki dobrze regulują poziom glukozy oraz złego cholesterolu. Zawarty w nich kwas panteonowy pomaga rozprawić się ze zmęczeniem i rozdrażnieniem oraz poprawi tempo regeneracji. W owsie znajdują się także duże, jak na zboże, ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są skutecznym orężem w walce z miażdżycą.

Dzięki zawartym w nasionach słonecznika witaminom możemy liczyć na poprawę wyglądu naszej skóry. W słoneczniku nie brakuje także magnezu, który korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Dużo dobrego daje spożywanie pestek dyni. To prawdziwa kopalnia magnezu i cynku oraz mniejszych ilości miedzi i żelaza.

Z kolei sezam to wspaniałe źródło wapnia, który nie tylko wzmacnia układ kostny, ale także bierze udział w krzepnięciu krwi, wspomaga pracę mięśni, w tym także tego najważniejszego - sercowego. Ponadto w ziarnach sezamu znajdziemy witaminy A, B i E, żelazo, cynk i magnez oraz przeciwutleniacze.

Wiele dobrego można powiedzieć o prozdrowotnym działaniu siemienia lnianego. Jego obecność w pokarmach korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego. Pomaga cierpiącym na chorobę wrzodową, poprawia perystaltykę jelit, pozwala pozbywać się zaparć oraz powstrzymuje biegunki. Korzystnie oddziałuje na umysł. Nie tylko sprawdza się jako środek zapobiegający objawom demencji starczej, ale także poprawia koncentrację i pamięć. Ma także działanie antynowotworowe.

Konrad Gaca jest prezesem Stowarzyszenia Walki z Otyłością, specjalistą żywieniowym, trenerem klasy Master Propta

***
Chleb wieloziarnisty
Autorem przepisu jest Bartek Zembrzuski, lider akcji Chudniesz - Wygrywasz Zdrowie, który korzystając z Gaca System schudł 90 kg i od 4 lat utrzymuje formę.

Składniki:
400 g mąki gryczanej 100 g płatków owsianych 50 g pestek słonecznika 50 g sezamu 100 g wyłuskanych pestek dyni 100 g siemienia lnu 50 g drożdży 100 g mąki żytniej 0,6 l przegotowanej, ciepłej wody

Wykonanie:
Mieszamy mąkę i wodę z rozprowadzonymi drożdżami, następnie dodając pozostałe składniki, wyrabiamy luźne ciasto. Wkładamy do blaszki i pozostawiamy do wyrośnięcia na około 15-20 minut. Następnie pieczemy przez 60 minut w piekarniku nagrzanym do 190 stopni.*

*czas i temperatura mogą różnić się w zależności od piekarnika

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie