Konstruowana w Łodzi rakieta suborbitalna przeszła kolejne testy, za rok może dolecieć do granic kosmosu

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Rakieta przed odpaleniem na poligonie. Drugi z lewej prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastian Chwałek, pierwszy z prawej Marcin Nocuń, prezes Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi
Rakieta przed odpaleniem na poligonie. Drugi z lewej prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastian Chwałek, pierwszy z prawej Marcin Nocuń, prezes Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi Fot. WZL nr 1 SA w Łodzi
Udostępnij:
Suborbitalna rakieta opracowywana przez konsorcjum z WZL nr 1 w Łodzi na czele, przeszła kolejne udane testy poligonowe. Za rok rakieta może już sięgnąć granicy kosmosu. A w przyszłości, kto wie? Można myśleć nawet o jej militaryzacji i zastosowaniu bojowym.

Projekt zainicjowano w 2020 roku na podstawie konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dotyczącego szybkiej ścieżki rozwoju technologii kosmicznych. Wartość całego projektu to ponad 23 miliony złotych, z czego 18 mln to dofinansowanie przez Unię Europejską.

Za jego wdrożenie odpowiada konsorcjum, którego liderem Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. w Łodzi. Ponadto w skład konsorcjum wchodzą Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia i Zakład Produkcji Specjalnej GAMRAT S.A.

Celem projektu jest opracowanie i wykonanie trójstopniowej odzyskiwalnej nośnej rakiety suborbitalnej, która ma wykonać lot ponad linię Kármána (wysokość 100 km – to umowna granica kosmosu) z ładunkiem o masie 40 kg. Prace przy opracowywaniu rakiety mają też pozwolić na opanowanie technologii i zdobycie doświadczenia w produkcji segmentowych silników rakietowych na paliwo stałe.

Wymiary i masa docelowej rakiety suborbitalnej są tajemnicą, wiadomo jednak, że do tej pory do testów używane były mniejsze rakiety.

40 kilogramów ma wysokość stu kilometrów

Jak nas poinformowała Beata Perkowska, rzeczniczka Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w skład której wchodzą WZL nr1 w Łodzi, do przeprowadzonych w ostatnim czasie testów poligonowych wykorzystano rakiety wyprodukowane przez łódzkie zakłady. Testowano przede wszystkim system sterowania rakietą, system kontroli przechylenia (odpowiadający za kontrolę obrotu wokół osi podłużnej) oraz sterowanie pochylenia i odchylenia. Przetestowane zostały również systemy łączności. Próby zakończyły się sukcesem.

Plany zakładały, że do listopada 2023 roku rakieta wyniesie na wysokość 100 km ładunek o masie 40 kg. Czy są aktualne? Na to pytanie PGZ wprost nie odpowiada, zaznaczając natomiast, że wojna w Ukrainie na realizację projektu nie wpłynęła.
Jak zapewnia rzeczniczka PGZ Beata Perkowska, testy poligonowe odbywają się zgodnie z harmonogramem, a wszystkie wyznaczone cele zostały osiągnięte. Przed lotem pełnowymiarowej rakiety, planuje się jeszcze serię testów rakiety testowej z boosterem, czyli przyspieszaczem startowym.

Czy są dalsze plany na rozwój rakiety po osiągnięciu zakładanego celu, czyli wykonanie lotu próbnego z ładunkiem?
Jak informuje PGZ, docelowo rakieta będzie rozwijana, umożliwiając sondowanie górnych warstw atmosfery. W perspektywie jest stworzenie nowej usługi dla podmiotów naukowych i przemysłowych nie tylko z Polski, ale i rejonu Europy Środkowej.

Czy to może być rakieta bojowa?

Komentuje Tomasz Kwasek, zastępca red. naczelnego miesięcznika „Nowa Technika Wojskowa” i red. prowadzący portalu portalmilitarny.pl.

– Rakieta konstruowana przez konsorcjum ma charakter badawczy. O jej ewentualnej militaryzacji można pomyśleć w przyszłości. Do rozwiązania jest szereg problemów, chociażby taki, że obecnie rakieta ma wynieść ładunek o masie 40 kg. Nie można tak po prostu zamienić sprzętu badawczego na głowicę bojową o tej samej masie, bo rakieta musiałaby mieć, przykładowo, układ naprowadzania, który też swoje waży. A to tylko jeden z problemów do rozwiązania.

Na tym etapie rozwoju konstrukcji bezpośrednie wojskowe zastosowanie nie wydaje się możliwe. Uważam natomiast, że tego rodzaju rakieta byłaby w stanie wynieść na orbitę mikro-, czy też nanosatelity, które mogłyby znaleźć zastosowanie np. w rozpoznaniu obrazowym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

EcoBike

Ecobike Sx300 Green 29 2021

9 499,00 zł9 299,00 zł
miejsce #2

MBM

MBM E1200 Karios U16 Czarny 27.5 2022

12 599,00 zł
miejsce #3

Indiana

Indiana E4000 Czarny 26 2021

3 499,00 zł
miejsce #4

Torpado

Torpado Era Czarny 28 2022

6 799,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Orlen z rekordowym ratingiem

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie