Konsultacje w sprawie skrzyżowania marszałków. Eksperci skrytykowali pomysł wiaduktu

Agnieszka Magnuszewska
Udostępnij:
Architekci, urbaniści i inżynierowie komunikacji nie poparli wczoraj budowy wiaduktu na skrzyżowaniu marszałków w osi wschód - zachód.

Konsultacje w sprawie wiaduktu na skrzyżowaniu marszałków zakończone. W pięciu spotkaniach z mieszkańcami, które zorganizowano w ubiegłym tygodniu, wzięło udział ok. 400 osób. Z tego aż dwie trzecie wypowiedziało się przeciwko budowie potężnej estakady. Na koniec cyklu spotkań zostawiono konsultacje z ekspertami, choć według wielu mieszkańców powinny one zostać zorganizowane jako pierwsze. A eksperci nie szczędzili krytyki...

Wczorajsze spotkanie z ekspertami prezydent Hanna Zdanowska rozpoczęła od podkreślenia, że do tej pory brakowało jej opinii inżynierów komunikacji, którzy wiedzą, jak w przyszłości może się rozłożyć ruch samochodowy w mieście. Co ciekawe, Zarząd Dróg i Transportu zapewniał przed rozpoczęciem cyklu konsultacji, że takie analizy robiono przy aktualizacji studium transportowego Łodzi. Prezentowano je nawet podczas spotkań z mieszkańcami. Nie przekonało to łodzian. Aż dwie trzecie z nich nie chce wiaduktu. Grzegorz Nita, dyrektor ZDiT, komentuje to tak: - W pięciu spotkaniach wzięło udział tylko 400 osób i to głównie te, które są przeciwne. Trzeba czekać na wyniki sondażu.

Według prof. Tadeusza Markowskiego, prezesa Towarzystwa Urbanistów Polskich, pytanie łodzian w sondażu, czy chcą wiaduktu, czy nie, jest niewłaściwe. - Takich pytań nie zadaje się mieszkańcom, tylko pyta się ich, jak wyeliminować problem i podaje się różne warianty i ich koszty. Pytanie zadane w sondażu uniemożliwia racjonalny wybór - podkreśla prof. Markowski, ekonomista z UŁ.

Co na to Grzegorz Nita? Tłumaczy, że pytanie dotyczy tylko budowy wiaduktu, bo "tylko ten wariant jest na razie możliwy".

- Budowa tunelu wiązałaby się ze zniszczeniem części prac, które obecnie są prowadzone na skrzyżowaniu marszałków. Teraz musimy podjąć decyzję, czy budować wiadukt, bo jeśli będzie ona na "tak", to chcemy się przygotować i przed zakryciem tego, co robimy na skrzyżowaniu marszałków, wykonać prace związane z fundamentowaniem pod wiadukt - przekonuje Nita. - Budowa wiaduktu nie rozpoczęłaby się szybciej niż za dwa lata.

Inżynierowie komunikacji i Jacek Janiec, prezes Łódzkiej Okręgowej Izby Architektów, podkreślali, że wiadukt nie byłby potrzebny, gdyby ruch z autostrady skierowano na kilka ulic, a nie tylko na Rokicińską. - Należy poszukać formy pośredniej między tunelem a wiaduktem, jak w Los Angeles. Może byłoby to puszczenie ruchu górą nad al. Piłsudskiego - proponuje Jacek Janiec.

Roman Wieszczka z ŁOIA i Zbigniew Bińczyk, prezes łódzkiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, podkreślali, że most na osi wschód - zachód nie sprawdzi się z powodu ul. Nowotargowej. - Jeśli chcemy zbudować Nowe Centrum Łodzi, musimy też zbudować Nowotargową. A jeśli będzie ona przecinać ciąg tunel - estakada, to będą korki. Żadne światła nie pomogą - podkreślał Binczyk.

Wojciech Szygendowski, wojewódzki konserwator zabytków, dodał, że jeśli estakada powstanie, famuła przy Przędzalnianej będzie pustostanem, bo stałaby tylko 5 m od mostu.

Wideo

Komentarze 42

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
ok
najsampierw naucz się pisać
i
inż. dla ludzi
Są nieprzyjemne wieczorową porą, trudno utrzymać je w czystości, stanowią poważną przeszkodę dla osób z problemami przy poruszaniu się, osób starszych, są dewastowane itp.
f
flp
nie może
E
Ekonom podwórkowy
Akurat nasze wspólne pieniądze wydają ...
B
Bobow
Wiadukt nie może łączyć Śmigłego-Rydza i Kopcińskiego?
Z
Zirytowana
A wasza pieniądze wydają? Nie. Wiec się nie rzucajcie. Dajcie się miastu rozwijać bo tiry jeździły i jeździć będą i nic z tym nie zrobicie a wasze rzucanie się na wszystkie pomysły związane związane ułatwieniem przejazdu jakim byłaby estakada tylko denerwuje innych mieszkańców Łodzi. Nie bądźcie egoistyczne i myślcie w końcu o innych wspaniali buntownicy i znawcy budownictwa. Idźcie do A kleju po mózgu bo chyba ich od dawna nie macie. Po co usprawnić jak można wszystko blokować w mieście! Tak jest! Gratuluje debilizm!

Oczywiście bardzo dużo ludzi krzycząc najgłośniej jest emerytami albo pro eko i oni nagle będą bronić cudownych famuł na Przedzalnianej! Jakby były cudowne i był z nich jakiś pożytek. . Niszczeją tak czy inaczej..ułatwiajmy sobie podróżowania po mieście szczególnie tam gdzie są największe korki a nie utrudnianie juz tragiczna sytuacje od Kopcińskiego do Marszałków.
T
Tenia
wykopać tiry z Marszałków i nie bedzie korków
K
Kojo
Wystarczyło by zmienić skręt w kazde lewo. Na wszystkich odnogach do centrum skrzyżowania powinny znajdować się po dwa pasy na skręt w lewo, dwa pasy do trzech na wprost i po jednym na skręt w prawo. Przy czym powinny być wykonane przejścia podziemne na pasażerów i pieszych.
Budowanie tunelu byłoby lepsze i korzystniejsze niż most. Tym bardziej że most stałby za blisko budynków mieszkalnych a tego zrobić nie można. To byłoby pogwałcenie wszelkich praw obywateli.
Co do tunelu byłby własciwy i dobry.
n
nb
i będzie okazja przekonać się, co obecna przebudowa dała. A może dać choćby łatwiejszy przejazd przez równo położone tory i po gładkim asfalcie. To już poprawi płynność przejazdu przez skrzyżowanie.
Trzeba też dobrze ustawić sygnalizację świetlną. I efekty będą pozytywne.
K
Kowlak
A może warto jechać nową komunikacją miejską?
M
Mieszkanka
Przepraszam bardzo, mieszkam na Piłsudskiego już od 1958 .Jaki ruch był wówczas jaki teraz. Każdy kto mieszka w centrum liczy sie z utrudnieniami, spalinami , hałasem i do tej pory nigdy nie protestowałam. Ale teraz to basta. Nie dla wiaduktu to jest wydane 100mln w błoto a korki jak były tak będą. Jeszcze jedno Damianie nie wszyscy, którzy sa przeciw to nygusy i emeryci. Nie obrażaj ludzi, którzy maja takie samo prawo do głosu jak i ty.
c
ciekawa
A ja jestem ciekawa czy chciałbś mieć wyjście z okna wprost na trasę? Pewnie mieszkasz daleko stąd i jesteś wspaniałym kierowcą który chce decydowć o swojej tylko wygodzie. Jestem ciekawa...
m
mieszkanka
Mieszkam tu od 16 lat . Przez skrzyżowanie zdarza mi się przejeżdzać kilka razy dziennie i moja rodzina również. Ale nie chcę żadnego wiaduktu tylko wywalenia setek tirów, które stoją często już od
ul. Milionowej w korku.Transport tych wilkogabarytowych pojazdów przez środek miasta to jest problem. O koleinach w nawieżchni , sięgających po kilkanaście centymetrów nie wspomnę...
P
Piotr
Pani Redaktor sprawdzi Pani jakie są koszty ostatnich inwestycji?
Wąwóz WZ, Katedra Centralna, "przedłużenie" Kościuszki itd...
J
JK
To skrzyżowanie należy bezwzględnie przebudować na bezkolizyjne, ale wiadukt na kierunku W-Z jest najgorszym pomysłem. A co do tunelu to należy zapytać, kto tak planuje prace, ze następny etap prac niszczy to co było wykonane w poprzednim?
Dodaj ogłoszenie