Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrakt terytorialny. Marszałek województwa chce pozyskać prawie 30 mld na inwestycje w Łódzkiem

Piotr Brzózka
Krzysztof Szymczak
Marszałek województwa chce rządowych i unijnych pieniędzy na inwestycje warte 27 mld zł. Na liście życzeń są autostrada A1, trasy S12, S14, S74 i tunel między Łodzią Fabryczną i Kaliską.

27 miliardów są warte inwestycje, które województwo łódzkie chce wpisać do tzw. kontraktu terytorialnego, czyli umowy z rządem, dotyczącej finansowania kluczowych dla regionu i kraju przedsięwzięć. Gros pieniędzy ma pochodzić z budżetu państwa i funduszy unijnych. Urząd Marszałkowski przedstawił wczoraj listę 84 inwestycji, które chciałby zrealizować w ramach kontraktu w ciągu najbliższych 15 - 20 lat. Zapewne nie wszystkie zostaną zaakceptowane, ale wstępnie region łódzki może liczyć na ok. 20 mld zł.

Na liście życzeń znajduje się szereg inwestycji drogowych, począwszy od autostrady A1 od Strykowa w kierunku Śląska. Na pierwszy odcinek Stryków - Tuszyn pieniądze są od dawna (ok. 1 mld zł), tyle że wyzwaniu nie są w stanie sprostać drogowcy. Natomiast pieśnią przyszłości jest finansowanie dalszej części inwestycji, czyli przebudowy popularnej gierkówki do standardu autostrady.

Na listę kluczowych inwestycji urzędnicy wpisali budowę dróg dojazdowych z Łodzi do przyszłej autostrady A1 (m.in. III etap trasy Górna). W planach jest budowa zupełnie nowych dróg ekspresowych - S12 z Piotrkowa Trybunalskiego do Radomia oraz S14 z Sulejowa do Kielc. Obie te trasy są na etapie koncepcyjnym. Powraca też stara idea budowy S74 z Sulejowa w kierunku Rzgowa, gdzie droga miałaby się łączyć z trasami S8 i A1.

Urząd Marszałkowski wspomina oczywiście o budowie drogi S14, czyli zachodniej obwodnicy Łodzi. Pakiet inwestycji drogowych zamykają obwodnice Wielunia, Radomska i Bełchatowa.

Rozległa jest lista życzeń kolejowych. Na plan pierwszy wysuwa się budowa tunelu pomiędzy dworcem Łódź Fabryczna a linią kolejową nr 15, czyli stacją Łódź Kaliska, jest też mowa o budowie linii kolejowej z dworca Warszawa Zachodnia do linii CE20, w śladzie Kolei Dużych Prędkości. Kolejna pozycja na liście to budowa linii Bełchatów - Wieluń z bocznicą do Złoczewa.

Kolejny cel to wykorzystanie układu kolejowego i drogowego do budowy Portu Multi-modalnego, czyli wielkiego centrum logistycznego w Zduńskiej Woli Karsznicach. Planuje się dużo inwestycji związanych z Łódzką Koleją Aglomeracyjną (np. budowa przystanków i multi-modalnych węzłów). Na liście życzeń jest też baza logistyczna i park przemysłowy dla obsługi połączenia kolejowego Łódź Olechów - Chengdu (Chiny).

Oprócz tego marszałek województwa chciałby mieć zagwarantowane pieniądze na takie inwestycje, jak utworzenie Międzyuczelnianego Centrum Inżynierii Wzornictwa, a także Akademickiego Centrum Designu przy ASP w Łodzi. Na liście są Ośrodek Onkologii Akademickiej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Art._Inkubator_2.0 w Łodzi, Europejskie Centrum Kultury Audiowizualnej i Edukacji Filmowej, Łódzkie Centrum Nowych Mediów, Łódź Centrum Gier "Gameinkubator", Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Urząd Marszałkowski wspomina o rozbudowie szpitala Kopernika w Łodzi i przekształceniu go w Wojewódzkie Centrum Onkologii, planowane są prace w oddziałach ratunkowych w szpitalach w Bełchatowie i Zgierzu.

Jest też kilka dużych przedsięwzięć rewitalizacyjnych w Łodzi, dotyczących m.in. osiedla Księży Młyn, kompleksu EC1 Południowy Zachód.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki