Koronawirus. Kłopoty branży leasingowej, głównie przez firmy transportowe. Łódzcy przedsiębiorcy są winni firmom leasingowym 26,5 mln zł

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Firmy leasingowe mają kłopoty m.in. przez firmy transportowe
Firmy leasingowe mają kłopoty m.in. przez firmy transportowe Pixabay
Firmy transportowe i handel to najwięksi dłużnicy branży leasingowej, która popada w coraz większe kłopoty finansowe. Spowolnienie w tej branży zaczęło się w ubiegłym roku, ale to pandemia koronawirusa jest największym zagrożeniem.

W województwie łódzkim 483 przedsiębiorców, jest winnych firmom leasingowym 26,5 mln zł. Rekordzista zalega na kwotę 1,2 mln zł. Średnie zadłużenie z tytułu leasingu w naszym regionie wynosi 54,9 tys. zł. To o 2,1 tys. zł mniej niż średnia dla kraju, która wynosi 57 tys. zł.

Tak wynika z nowego zestawienia Krajowego Rejestru Długów. Od marca ubiegłego roku. do teraz zaległości klientów wobec firm leasingowych w skali kraju wzrosły z 342,4 mln zł do ponad 458 mln zł. Jeszcze niedawno branża leasingowa rozwijała się dobrze m.in. dzięki koniunkturze gospodarczej. Przedsiębiorstwa chętnie finansowały leasingiem zakup samochodów, sprzętu budowlanego, maszyn produkcyjnych, a nawet nieruchomości. To się jednak zaczyna zmieniać.

Najwięcej, bo 102,3 mln zł, branży leasingowej są winne firmy transportowe. Chodzi zarówno o te, które dysponują ciężarówkami, jak i samochodami dostawczymi czy autokarami. Kolejny największy dłużnik to handel, którego zadłużenie to 76,8 mln zł.

- Jeśli ograniczenia w funkcjonowaniu niektórych gałęzi gospodarki będą trwały dłużej, to należy się spodziewać, że część firm będzie miała kłopoty z regulowaniem swoich zobowiązań, w tym także wobec leasingodawców – ocenia Jakub Kostecki, prezes zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.
Koronawirus przyczynia się do coraz większych kłopotów firm transportowych. Dotyczy to zwłaszcza tych, które działają w transporcie międzynarodowym. Na trasy nie wyjeżdżają autokary, jest także mniej zleceń na transport towarów.

Okazuje się, że branża leasingowa pracuje nad pakietem pomocowym dla klientów. Mogliby się oni spodziewać ulgi w spłacie rat, tzn. przez trzy miesiące regulowaliby tylko odsetki od zaciągniętego kapitału. Spłata samego kapitału miałaby nastąpić w późniejszym terminie lub zostałby on dodany do kolejnych rat po „okresie ochronnym”.

Nie wiadomo, kiedy te przepisy miałyby wejść w życie. Prace nad nimi rozpoczęły się niedawno.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
monter

Firmy przestaną płacić VAT, CIT to się pisiarnia obsra. Przedsiebiorcy powinni pokazać swoją siłę i zmusić rząd do racjonalnych dzialań to znaczy - zlikwidowania 500 plus, zlikwidowania przywilejów górnikom, zlikwiodowania 13 emerytury, przywrócenie handlu w niedziele, wprowadzenie obniżek podatkow nie dla patologii ale dla biznesu właśnie

G
Gość

Podatek drogowy, podatek od środków transportu, opłata emisyjna, via tool. Może częściowo winne są żady takim zadłużeniom?

G
Gość

Włosi liderami! Brawa dla nich! To moi drodzy pokazuje charakter tej nacji. Południowi ułani o kawalerskiej fantazji. Hulaj dusza, piekła nie ma! Brak instynktów dziesiątkuje teraz najgłupsze "narody". Narody umowne - bo wiadomym jest, że tam nie ma już czegoś takiego jak tożsamość. Na mapie dokładnie widać zasięg i intensywność głupoty... https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Dodaj ogłoszenie