Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koronawirus. Kłopoty branży leasingowej, głównie przez firmy transportowe. Łódzcy przedsiębiorcy są winni firmom leasingowym 26,5 mln zł

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Firmy leasingowe mają kłopoty m.in. przez firmy transportowe
Firmy leasingowe mają kłopoty m.in. przez firmy transportowe Pixabay
Firmy transportowe i handel to najwięksi dłużnicy branży leasingowej, która popada w coraz większe kłopoty finansowe. Spowolnienie w tej branży zaczęło się w ubiegłym roku, ale to pandemia koronawirusa jest największym zagrożeniem.

W województwie łódzkim 483 przedsiębiorców, jest winnych firmom leasingowym 26,5 mln zł. Rekordzista zalega na kwotę 1,2 mln zł. Średnie zadłużenie z tytułu leasingu w naszym regionie wynosi 54,9 tys. zł. To o 2,1 tys. zł mniej niż średnia dla kraju, która wynosi 57 tys. zł.

Tak wynika z nowego zestawienia Krajowego Rejestru Długów. Od marca ubiegłego roku. do teraz zaległości klientów wobec firm leasingowych w skali kraju wzrosły z 342,4 mln zł do ponad 458 mln zł. Jeszcze niedawno branża leasingowa rozwijała się dobrze m.in. dzięki koniunkturze gospodarczej. Przedsiębiorstwa chętnie finansowały leasingiem zakup samochodów, sprzętu budowlanego, maszyn produkcyjnych, a nawet nieruchomości. To się jednak zaczyna zmieniać.

Najwięcej, bo 102,3 mln zł, branży leasingowej są winne firmy transportowe. Chodzi zarówno o te, które dysponują ciężarówkami, jak i samochodami dostawczymi czy autokarami. Kolejny największy dłużnik to handel, którego zadłużenie to 76,8 mln zł.

- Jeśli ograniczenia w funkcjonowaniu niektórych gałęzi gospodarki będą trwały dłużej, to należy się spodziewać, że część firm będzie miała kłopoty z regulowaniem swoich zobowiązań, w tym także wobec leasingodawców – ocenia Jakub Kostecki, prezes zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.
Koronawirus przyczynia się do coraz większych kłopotów firm transportowych. Dotyczy to zwłaszcza tych, które działają w transporcie międzynarodowym. Na trasy nie wyjeżdżają autokary, jest także mniej zleceń na transport towarów.

Okazuje się, że branża leasingowa pracuje nad pakietem pomocowym dla klientów. Mogliby się oni spodziewać ulgi w spłacie rat, tzn. przez trzy miesiące regulowaliby tylko odsetki od zaciągniętego kapitału. Spłata samego kapitału miałaby nastąpić w późniejszym terminie lub zostałby on dodany do kolejnych rat po „okresie ochronnym”.

Nie wiadomo, kiedy te przepisy miałyby wejść w życie. Prace nad nimi rozpoczęły się niedawno.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki