Koronawirus opóźnia transport wielkiego kreta, który ma drążyć łódzki tunel średnicowy

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Źródło: PKP PLK
Koronawirus opóźnia transport wielkiego kreta, który ma drążyć łódzki tunel średnicowy. W Łodzi są na razie tylko mniejsze elementy większego z dwóch urządzeń TBM, które ma drążyć główny tunel łódzkiego metra.

Niektóre elementy wielkiej maszyny TBM o średnicy 13 m, która będzie drążyć główny tunel łódzkiego „metra”, są już w Łodzi. To fragmenty, które mogą być transportowane tirami.

Elementy wielkogabarytowe, których już nie sposób rozebrać będą transportowane inaczej. W Schwanau nad Renem, gdzie mieści siedziba firmy Herrenknecht, producenta urządzenia, zostaną załadowane na statek, następnie popłyną rzeką, potem Morzem Bałtyckim i nocą ciężarówkami do Łodzi. Przewóz fragmentów maszyny będzie wymagał sprawdzenia i przygotowania dróg. Za cały proces będzie odpowiedzialna specjalistyczna firma. Zakończenie transportu wszystkich elementów zależy od warunków i możliwości przewozów międzynarodowych. Z tymi ostatnimi jest jednak problem spowodowany epidemią koronawirusa, której skutki dotykają także branżę logistyczną. Dlatego transport największych elementów dużej maszyny TBM jeszcze się nie zaczął.
Mniejsza maszyna TBM, która będzie drążyć węższe tunele rozgałęziające się z tunelu głównego w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca, jest już na miejscu.

Komora startowa dla dużej tarczy TBM powstaje w Łodzi pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską. Zgodnie z zapowiedziami wykonawcy zakończenie budowy komory ma nastąpić w czerwcu. Następnie zacznie się drążenie tuneli.

Duża maszyna TMB waży ok. 1560 ton, ma 13,04 m średnicy i 115 m długości. Urządzenie wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce dla podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie miał długość 3 km.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

W tunelu pociągi będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością do 100 km/h. W ramach projektu powstaną też dwa przystanki – Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom aglomeracji codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Wartość projektu to ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Projekt i budowa tunelu wykonywane był przez konsorcjum: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Po ogłoszeniu upadłości Energopolu za budowę odpowiada ta druga firma. Budowa jest opóźniona o rok, przyczyną były problemy finansowe Energopolu. Pierwotnie zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 roku, teraz PKP PLK, inwestor, mówi o końcu roku 2022.

Tunel w Łodzi w liczbach:

  • 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
  • 3 km – długość odcinka dwutorowego
  • 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
  • 13,04 m i 8,76 m – średnice dwóch tarcz maszyn TBM
  • 1560 ton – waga większej maszyny
  • 650 ton – waga mniejszej maszyny
  • 10 m – szacowany dzienny postęp drążenia
  • 25 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Nie żyje Diego Maradona

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
25 marca, 15:52, mietek:

Jaka tarcza? Rząd PiS nam nie dostarcza rękawiczek do szpitali!

Mieciu

Jesteś jednym z tak potrzebych "inspiratorów", jak to powiedziała pani Kidawa-Błońska

G
Gość

idzie recesja na skale galaktyczna , ten projekt mozna sobie odlozyc na przyszle stulecie

G
Gość

szpital by lepiej zbudowali , tunel teraz do kibla sie przyda