IV LO przekazało decyzję organizatorów Matury Międzynarodowej uczniom przygotowującym się do tego egzaminu w ostatni poniedziałek (23 marca). Sesja zaplanowana na maj, w ramach programu obejmującego 157 krajów, jest odwołana z powodu pandemii. W łódzkiej „Czwórce” o dyplom Matury Międzynarodowej ubiega się 47 uczniów (zaś 17 absolwentów poprawia wyniki z ubiegłych lat). Jego zdobycie, które zastępuje polskie świadectwo dojrzałości, pozwala na naukę w wielu uznanych uczelniach zagranicznych bez przechodzenia egzaminów wstępnych. Teraz oceny na międzynarodowym dyplomie będą kalkulowane na podstawie dotychczasowych osiągnięć.
A co z polską maturą powszechną? Wciąż obowiązuje wykładnia z minionego piątku: 20 marca rząd podjął decyzję o przedłużeniu zamknięcia szkół do 14 kwietnia, a jeśli po Wielkanocy uczniowie wrócą do swoich pracowni, kalendarz egzaminów pozostanie niezmieniony.
– Chcemy, żeby po świętach wielkanocnych była taka sytuacja epidemiologiczna, żeby Polacy wrócili do pracy, odbyły się egzaminy maturalne, egzaminy ósmoklasistów – mówił we wtorek (24 marca) premier Mateusz Morawiecki (tłumacząc wprowadzanie nowych ograniczeń w przemieszczaniu się).
– Maturzyści mocno się boją – opowiada Marcin Józefaciuk, dyrektor Zespołu Szkół Rzemiosła w Łodzi. – Uspokajamy ich, że do terminu matury będzie wszystko OK, ale sam w to nie wierzę.
Według łódzkiego dyrektora, przywiązanie do tradycji sprawi, że Polacy wybiorą się na rodzinne świętowanie Wielkanocy i – niestety – będą nowe przypadki kwarantanny, które przełożą się także na dezorganizację szkolnych komisji egzaminacyjnych.
Marcin Józefaciuk postulowałby przyjrzenie się możliwości przełożenia matury, ale i to nie będzie łatwe: np. w czerwcu absolwenci jego technikum mają zaplanowane egzaminy zawodowe, potem początek wakacji...
Według aktualnego harmonogramu, 21 kwietnia zacznie się trzydniowy egzamin ósmoklasisty, którego wyniki są decydujące w rekrutacji do wybranych ogólniaków i szkół zawodowych (w połączeniu z ocenami na świadectwie i wymienionymi w nim osiągnięciami w konkursach przedmiotowych, sporcie czy sztuce).
Małgorzata Tomaszewska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 111 w Łodzi, byłaby skłonna uznać za właściwe rozwiązanie kryzysu, w przypadku jego wydłużenia, sam konkurs świadectw.
– Przecież egzamin też nie jest idealną formą oceny całej pracy ucznia. Na wynik takiego testu wpływa nie tylko jego wiedza, ale i stres dziecka w dniu sprawdzianu – zauważa Małgorzata Tomaszewska.

Książka pod choinkę Targi Książki we Wrocławiu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?