Miliardy na alkohol
Pandemia ma negatywny wpływ na wiele branż, ale rynek sprzedaży alkoholu nie ucierpiał. W ubiegłym roku wydaliśmy na alkohol o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Poprawiła się sytuacja finansowa tych, którzy handlują alkoholem.
W ubiegłym roku Polacy wydali na alkohol ponad 39 mld zł. Zmieniają się jednak preferencje: spadła sprzedaż piwa, wzrosła natomiast sprzedaż whisky, tequili, ginu i rumu.
Czytaj dalej
Covid a gospodarka
- Od dłuższego czasu widzimy, że wiele branż znajduje się na granicy przetrwania – albo ze względu na obostrzenia sanitarne blokujące ich działania, albo też z powodu wywołanych pandemią zmian zachowań konsumentów – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. - Odmienne podejście kupujących przynajmniej dla hurtowni i sklepów detalicznych oferujących alkohol, okazało się jednak dość łagodną próbą. Tak przynajmniej można sądzić po zmianie poziomu zaległości firm zajmujących się sprzedażą napojów alkoholowych. Ich przeterminowane zobowiązania spadły.
Czytaj dalej
Spadek o 10,5 mln zł
Sprzedawcy alkoholi mieli na koniec stycznia tego roku 123,2 mln zł zaległości – o 10,5 mln zł mniej niż na koniec marca zeszłego roku. Spadek przeterminowanych zobowiązań był przede wszystkim zasługą hurtowni, których zaległości wobec dostawców i banków obniżyły się przez 10 miesięcy o ponad 9 mln zł do 57,6 mln zł. Punkty detaliczne również obniżyły długi, z 66,9 mln zł do 65,6 mln zł.
Czytaj dalej
A w województwie łódzkim...
W województwie łódzkim wygląda to nieco inaczej. W ciągu 9 miesięcy pandemii spadły długi hurtowni, które sprzedają napoje bezalkoholowe - z 268,4 tys. zł do niewiele ponad 175 tys. zł. W ubiegłym roku w rejestrze dłużników było 9 hurtowni, w tym roku zostało 8. Znacznie poprawiła się sytuacja zadłużonego przedsiębiorstwa, które zajmuje się destylowaniem, rektyfikowaniem i mieszaniem alkoholi. W marcu ubiegłego roku miało blisko 62 tys. zł długu, w styczniu tego roku dług wyniósł natomiast 6.152 zł.
Czytaj dalej