Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Kto zabił Kaspara Hausera” - prapremiera w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
„Kto zabił Kaspara Hausera” to kolejny tytuł, który wchodzi do repertuaru Teatru im. S. Jaracza w Łodzi. Prapremierowe pokazy już w sobotę i niedzielę 12 i 13 października na Scenie Kameralnej.

Autorami tekstu sztuki są Konrad Hetel i Radek Stępień - zarazem reżyser przedstawienia.

- Inspirowaliśmy się najrozmaitszymi dziełami, w których wątki dotyczące Kaspara Hausera się pojawiają, łącznie ze słynnym filmem Wernera Herzoga „Zagadka Kaspara Hausera”, a także pamiętnikami i innymi dokumentami epoki, które można znaleźć między innymi w książce profesor Marii Janion „Galernicy wrażliwości”- wyjaśnia Radek Stępień. - Kaspar pojawia się jako stworzenie „bez właściwości”. Pierwszy akt jest opowieścią o kształtowaniu, drugi musi zatem mówić o odkształcaniu.

Kaspar Hauser pojawił się w roku 1828 na ulicach Norymbergi. Poza paroma słowami nie potrafił mówić, miał przy sobie jedynie dwa listy. Do dziś kryje niewyjaśnioną tajemnicę pochodzenia. Jego postać inspirowała wielu artystów i naukowców. Wątki z jego życia można znaleźć w postaci Parsifala z opery Richarda Wagnera, Jakub Wasserman napisał biografię Kaspara Hausera, a Paul Verlaine poświęcił mu wiersz. Kaspar Hauser był jednym z pseudonimów artystycznych Kurta Tucholskiego. Historię Kaspara Hausera opowiedziała Suzanne Vega w piosence „Wooden Horse”, utwór poświęcony temu bohaterowi wykonywał również niemiecki zespół muzyczny Dschinghis Khan. Najbardziej znanym dziełem powstałym z inspiracji postacią Hausera jest film Wernera Herzoga z 1974 roku zatytułowany „Zagadka Kaspara Hausera”, w którym główną rolę zagrał Bruno S. - muzyk-amator, porzucony przez matkę w wieku trzech lat schizofrenik, analfabeta, który pierwsze 23 lata życia spędził w sierocińcach i przytułkach, by później pędzić życie na ulicy.

- Kaspar Hauser to „biała karta”, w której jak w lustrze przegląda się społeczeństwo. Pragniemy, by w naszym spektaklu „przejrzała” się publiczność - dodaje Radek Stępień.

Autorem scenografii jest Paweł Paciorek, kostiumów - Aleksandra Harasimowicz, choreografii - Mateusz Rzeźniczak, a muzyki - Nikodem Dybiński. W obsadzie znaleźli się: Andrzej Wichrowski, Natalia Klepacka, Mariusz Siudziński, Bogusława Pawelec, Iwona Dróżdż, Katarzyna Cynke, Paweł Paczesny i Mikołaj Chroboczek.

Radek Stępień jest studentem V roku Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Współpracował m.in. z Krystianem Lupą przy spektaklach „Spi-ra-la” i „Proces”. Zadebiutował „Panną Julią” A. Strindberga, zrealizowaną w Teatrze Ludowym w Krakowie, za którą otrzymał m.in. nagrodę ZAiKS na Forum Młodej Reżyserii. Nagradzano także jego przedstawienie „Hamlet” według Szekspira i tekstów własnych. W Teatrze Wybrzeże wyreżyserował „Śmierć komiwojażera”, w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie - „Słowacki umiera”, napisany z Konradem Hetelem. Jest laureatem Nagrody im. Leona Schillera, przyznawanej przez Związek Artystów Scen Polskich w roku 2019.

od 12 lat
Wideo

Stellan Skarsgård o filmie Diuna: Część 2

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki