Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lądowanie na łódzkim lotnisku widziane z kokpitu Airbusa A320 [FILM]

mar
Wideo
od 16 lat
Jak wygląda lądowanie na łódzkim lotnisku widziane z punktu widzenia pilotów można zobaczyć na filmie, który we wrześniu opublikowano na kanale YouTube. Nagranie przedstawia lądowanie widziane z kokpitu samolotu Airbus A320.

Dokładny opis pokazanego na filmie nagrania, zamieścił na swoim profilu facebookowym Port Lotniczy Łódź:

"Po lewej kapitan, po prawej pierwszy oficer, który wykonuje lądowanie. Drugi ekran od lewej i drugi od prawej wyświetlają m. in. dane z radaru pogodowego, który kolorami pokazuje miejsce i intensywność opadu. Radar wykrywa również niebezpieczne turbulencje.

//www.youtube.com/v/m-dfzuDrtlI&autoplay=1

W Airbusach nie ma tradycyjnego, tzw. wolantu, jest on zastąpiony przez tzw. drążki boczne. Całość jest oparta na tzw. systemie Fly by wire, który nie przekłada ruchu drążkiem bezpośrednio na powierzchnie sterowe samolotu. Tutaj ruch drążkiem przechodzi przez komputer kontroli lotu, który analizuje czy dana komenda jest bezpieczna, a następnie przekazuje dane do siłowników hydraulicznych powierzchni sterowych."

"Na początku filmu dolatujemy do rejonu Lipin za Nowosolną, za oknem widać ślad budowanej autostrady A1.
40 sekunda - lekki zwrot na zachód i wejście na długą prostą do pasa 25 na łódzkim lotnisku, na wprost widać już kominy elektrociepłowni EC4 na Widzewie.
53 sekunda - widoczna dłuuuga Pomorska.
1:29 - po lewej EC4.
1:44 - pierwszy oficer prosi kapitana o wypuszczenie podwozia.
2:02 - zmiana koloru trzech kontrolek podwozia oznacza zakończenie wypuszczania podwozia (najpierw przednia goleń, później dwie główne). Chwilę później widać na szybach opad deszczu.
2:22 - kapitan czyta checklistę.
2:53 - odłączenie przez pierwszego oficera autopilota (dodatkowo sygnalizowane miganiem kontrolek i sygnałem dźwiękowym).
3:14 - po lewej szpital Kopernika i RLL, po prawej EC2 na Politechniki.
4:06 - słychać (two hundred) automatyczne komunikaty tzw. systemu GPWS (Ground Proximity Warning System), którego jedną z wielu funkcji jest informowanie o wysokości podczas lądowania w ustalonych interwałach.
4:20 - ten sam system wydaje komunikat RETARD, który przypomina o zmniejszeniu obrotów silnika. W tym samym momencie pierwszy oficer przesuwa przepustnice w dół (lewa dłoń) i chwilę później mamy przyziemienie na drodze startowej
7:39 - w polu widzenia pojawia się tzw. Follow Me Car, za którym pilot ma obowiązek podążać podczas kołowania na płycie postojowej,
8:22 - z samochodu wysiada tzw. Marszałek, który uniwersalnymi na całym świecie gestami wydaje komendy pierwszemu oficerowi, który ustawia samolot w konkretnym miejscu płyty postojowej."

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki