Na konkurs trafiło 268 zgłoszeń z 23 krajów. Do finału jury zakwalifikowało 22 projekty. - Widzimy kilka trendów, które prawdopodobnie będą kontynuowane w kolejnych latach, to działania związane z wdrożeniem ekonomii cyrkularnej, z recyklingiem odpadów, z dbaniem o to, aby minimalizować zużycie zasobów nieodnawialnych. Przybywa również takich projektów, które poruszają ważne tematy społeczne, widzimy, że projektowanie staje się również pewnego rodzaju sposobem komunikacji, projekty nie są wyłącznie użytkowe - opisuje konkurs Michał Piernikowski, dyrektor festiwalu.
Pierwszą nagrodę Paradyż Award, w wysokości 30 tys. zł, otrzymali Eléa Nouraud, James Dart i Lola Buades (Francja) z kolektywu projektantów OnMateria. Laur przyniósł im projekt „The Green Box”, czyli kompostowalny zestaw przyborów kosmetycznych do hotelowej łazienki, wykonany z ekologicznych odpadów rolnych, który po użyciu posłuży do wytwarzania zielonej energii. Druga nagroda Paradyż Award, o wartości 20 tys. zł, trafiła do Seok-hyeon Yoona (Korea Południowa) za „Ott/Another paradigmatic ceramic” - alternatywny sposób szkliwienia ceramiki z wykorzystaniem naturalnej żywicy koreańskiej; podczas nagrzewania wysoką temperaturą w piecu „Ott” po prostu wyparowuje. Trzecia nagroda Paradyż Award, w wysokości 10 tys. zł, została podzielona pomiędzy trzy projekty: „Anomals”, Einav Ben-Asher (Izrael) - kukiełki pięciu zwierzątek, z których każde ma cechę dominującą, obrazującą pewną anomalię, jako narzędzia edukacji dzieci; „Ignis” Tobiasa Trübenbachera (Niemcy) - narzędzie, które przekształca ciepło w energię elektryczną i przechowuje ją w celu dostarczenia światła i mocy, kiedy tylko stają się potrzebne; „na balkon!” Heleny Wierzbowskiej i Agnieszki Cieszanowskiej (Polska) - zestaw mebli i akcesoriów przeznaczonych na niewielkie balkony.
Nagroda specjalna w wysokości 5 tys. zł, ufundowana przez firmę Interprint Polska, powędrowała do Franceski Pievani i Alice Zantedeschi (Włochy) ze startupu Fili Pari za „The lightness of marble”, czyli projekt nowego materiału tekstylnego, stworzonego z użyciem odpadu, jakim jest proszek powstający podczas obróbki marmuru.
Prace wszystkich finalistów zostały wyeksponowane na wyjątkowej wystawie, którą jeszcze do 20 września można zobaczyć w ramach 14. edycji Łódź Design Festival. Wystawa pokonkursowa przybrała w tym roku wyjątkową formę - obiekty zostały zaprezentowane w specjalnie zaaranżowanych kontenerach, które stanęły na terenie Monopolis - nowego partnera Łódź Design Festival.
Instahistorie z VIKI GABOR
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?